Aska i tuberna

Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK, då blir det till att stå och småtafsa på brännaren ikväll då...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Tänd en mysig brasa i kaminen och mysa lite på frugan i stället..och låt brännaren vara ifred en fredagkväll....Men som sagt fallröret skall vara varmt som en kvinnobak".. :bball: :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

OK, då har jag justerat upp draget & öppnat fläktspjället lite mer. Får se vilken effekt det ger på mängden aska & annat i tuberna på en vecka.

Betr fallröret kan jag dock konstatera att om något så har det blivit varmare av denna justering. Nu går det katten inte att nudda vid det i höjd med flamvakten. Missar jag något? Kan jag ge fläkten för mycket luft?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Öppnar du fläktspjället mer så blir det större mottryck och mer bakvärme om draget från skorstenen är samma.
När det blir aska i tuberna ökar mottrycket ändå mer.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Tack för snabbt svar!

Om jag förstår det hela rätt då så kan alltså fallröret bli för varmt både om jag har för lite & för mycket öppning på fläktspjället?

Om så är fallet, finns det något annat sätt att veta vad som är rätt annat än att stå och känna på fallröret?

Och hur stora justeringar ska man testa för pannans undertryck resp. fläktspjället?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

ronald skrev:M.lindskog:Hur ser skorstensröken ut?
Kollade röken i helgen. Som tidigare skrivet, vita slöjor som växlar med att inte synas alls. Detta kollade jag innan jag sotade & justerade inställningar idag.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

OK då har du bra förbränning...Men tyvärr då för hög effekt på brännaren ,Minska matning och fläkt så hinner pannan transportera bort rökgaserna så blir fallröret i bättre temp...Och försök få samma skorstensdimma i pipan som du har nu :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Torsten skrev:Ta den slangen när brännaren går och prova med en tändsticka vid fallröret.
Drar det in luft är det bra, kommer det ut varmluft ur fallröret är det farligt.
Har testat med gaständare nu. På min brännare sitter det två hål på fallröret, där fallschaktsfotocellen sitter. I springan mellan fallröret & glasen är det ordentligt drag in i brännaren, oavsett vilket läge jag ställer fläktspjället på. T.o.m. såpass att lågan på tändaren blåser ut emellanåt. Detta gäller vid 11Pa på dragbegränsaren och helt nysotad panna.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

ronald skrev:Men tyvärr då för hög effekt på brännaren
Tack för snabbt svar! Men aj... :shock: jag kör brännaren på 15 kW och pannan är märkt 33 kW på ved, 35 kW på olja. Jag bara måste kunna köra den på min 15 kW, jag har 260 m2 att hålla varmt... Borde inte panna klara av att ta upp det mesta av det brännaren ger?
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Med så stor panna borde inte fallröret bli varmt alls. Är det någon plåt som blivit krokig i brännaren eller någon packning som läcker så värmen tar en annan väg?
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Nu vet jag ju inte precis hur det borde se ut, jag tog över huset för bara två månader sedan med mycket knapphändig information från förra ägaren. Har mao. inget riktigt "korrekt" läge att utgå ifrån.

Var nere och kikade nu. Det är en väldigt tunn glipa i övre delen mellan lucköppningen & adapterplåten. Den är verkligen inte stor, men med släckt lyse kan man skymta elden genom den.

Mellan brännaren & adapterplåten kan jag inte se några glipor, men det behöver inte betyda att där är tätt. Jag kan dock inte att någon plåt ser direkt krökt ut.

:?: Den springa jag ser är som sagt jätteliten, behöver den tätas ändå? Måste där vara 100% tätt även om jag bevisligen har drag genom fallröret?
Om det behöver tätas, hur gör jag det bäst? Är det glasfiberband som gäller, eller finns det nåt kitt eller liknande man kan använda?

I brännaren har det uppstått sprickor på sidorna av brännkoppen, men inga hål. Bara tunna linjer som löper längs sidorna.

Jag monterade en http://www.torsbyugnen.se/img/reservdel ... iktare.jpg för ett tag sedan. Detta pga. att brännaren normalt är uppåtbrinnande, men är monterad i pannans övre lucka & därför brann rakt upp i taket i brännkammaren, vilket i sin tur gjort att plåten där spruckit. (http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11197)

:?: Förlåt om jag är trögfattad... Är ett svalt fallrör ett självändamål? Eller, annorlunda uttryckt, är ett varmt fallrör i sig ett problem? Eller är ett varmt fallrör normalt ett symptom på ett annat problem? Anledningen att jag frågar är att jag ser att flera skriver att fallröret ska vara ljummet som varmast, men ingenting om varför det ska vara så. Jag vill ju helst inte jaga lösningar som gör fallröret svalare om det inte ger någon mer vinst än just ett svalt fallrör... T.ex. vill jag ju gärna komma bort från koks & fingertjocka lager aska i tuberna varje vecka...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Varmt fallrör brukar vara ett tecken på att pannan inte kan ta emot den effekt som brännaren ger. Motståndet blir för stort och fläkten trycker värme upp i fallröret. Har du drag ned genom fallröret och en så stor panna måste det vara något annat fel. :roll:
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Behöver du täta glipor, så finns det både pannkitt av den gammaldags sorten, och det finns patroner med högtemperaturkitt som brukar finnas hos byggvaruhandeln och på kaminaffärer. Glasfiberrep som fästs med natriumsilikat eller vattenglas, om du vill, är bra packningsmaterial.

Att det börjar uppkomma sprickor i brännkoppen, tycker jag är oroväckande. Jag tror det kan återföras till att brännaren går för varm. Att det blir stekhett vid fallröret, är definitivt ett tecken på att något inte står rätt till. Den stora produktionen av flygaska är ett symptom, och min rekommendation är att du ser över hela anläggningen: Tätar glipor, kollar drag, kollar för röklukt under drift och så vidare. Sedan blir det dags att trimma in brännaren igen utifrån att den då vill ha de driftsvillkoren som den skall ha. Är det synlig eld i glipor mellan luckor och fästplåtar, så kan du slå vad om att där nyper det tjyvluft. Pannan är 20 år gammal, och sjunger väl lite på sista versen, vilket innebär att det är ett riktigt jobb att få den tätt där det skall vara tätt. Hursomhelst är det viktigt att den inte nyper tjyvluft för det tar död på brännaren fortare än du kan säga Torsby.
Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Även om jag säger det riiiktigt släääpigt & lååångsamt? :wink:

Skämt åsido, tack för svaret! På kort sikt ska jag se över och täta det jag kan redan ikväll. På lång sikt kan det nog bli tal om ett pannbyte, jag har redan börjat umgås med såna tankar. Men det får bli till våren det.

Apropå pannans ålder: Vad kan man räkna som normal (om man nu kan säga något sådant) livslängd på den här typen?
Användarens profilbild
M.Lindskog
Energiprofet!

Inlägg av M.Lindskog »

Hej igen,

Jag hittade av en slump det här längst ner i denna tråd:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=11074
Torsten skrev:Med lågriktare på brännaren är det en fördel om den flyttas ut en bit, brännaren blir inte så varm och delarna håller längre.
Min har ju lågriktare monterad men brännaren sitter ju dikt an mot pannan med bara en fästplåt à några mm godstjocklek. Kanske en delorsak till det varma fallröret & sprickorna i brännkoppen? De uppstod faktiskt efter lågriktaren hade monterats.

Skulle en distans även kunna påverka förbränningen till det bättre? (Långsökt kanske?)
Skriv svar