Val av system

Skriv svar
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Med jämna mellanrum kan man söka bidrag för installation av Solfångare. Passa på då att byta solfångare, koppla in tanken så har du säkrat varmvattenförsörjningen ett bra antal somrar framöver.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Pelletsförråd MAFA 300l m. Ecotec matarskruv
1 1/2 plansvilla på 200m2 från 1897.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

kent.82 skrev:
Dock inte nytillverkad.
Att det inte är årets modell syns ju på bilden. Men pannan är väl ny och oanvänd?
En fabriksny Biomatic från 2007 är väl inget att klaga på. :)

Ska man använda acktank så ska man köpa en laddpanna med liten vattenmängd så då kommer saken i ett annat läge.

Acktank eller inte måste beslutas före pannköpet. En installation som går ut på att behålla acktanken med laddomater och andra tillbehör blir betydligt dyrare. Om vi säger 15000 dyrare installation tror jag huset redan är sålt innan solfångarna har tjänat in den summan.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Man kan ju välja att koppla förbi acktanken vintertid också. Men jag ska inte röra till det. Vill du göra det lätt för dig, Köp en Biomatic och skrota allt det gamla.

Vill du göra det ännu lättare. Köp en värmepump.
Ariterm Biomatic+ 20UL med Bequem 20D. 5,5 meter skorsten dim 125 med Tigex 25 i botten.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Koppla förbi acktanken går bara om VV och värme hämtas på pannan. Men skall man ha acktank och den skall vara effektiv så skall VV och värme hämtas från acktanken. All annan koppling är ineffektivt och oekonomiskt.....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
kent.82
Fröträd

Inlägg av kent.82 »

Torsten skrev:Att det inte är årets modell syns ju på bilden. Men pannan är väl ny och oanvänd?
En fabriksny Biomatic från 2007 är väl inget att klaga på. :)
Jodå den är ny och oanvänd. Men jag noterade att den var tillverkad 2007 när jag fick hem den.
Funderade bara om de hann med några uppdateringar ifrån 2007 på modellen till när den ersattes med den nya modellen?
Biomatic 20+ 2007a. Nyinstallerad panna, injustering sker.
Hus 138m² á -°, källare 70m² á -° ifrån 1957. Ej tilläggsisolerad i vägg eller vind.
AnaMatronic
Lärjunge!

Inlägg av AnaMatronic »

Roli skrev:Koppla förbi acktanken går bara om VV och värme hämtas på pannan. Men skall man ha acktank och den skall vara effektiv så skall VV och värme hämtas från acktanken. All annan koppling är ineffektivt och oekonomiskt.....
Min tanke var att man kör med en Biomatic med inbyggd beredare. man tar värme och varmvatten från pannan vintertid under uppvärmningssäsong.

Men kör med acktanken under icke uppvärmningssäsong. Då kan man använda solpaneler och elpanna/elpatron eller om man vill vara lite finurlig pannans inbyggda elpatron. Men som sagt. Det är lite pill och det kommer att kosta en del extra när man drar rören. Sen är tanken kanske lite väl stor att använda som ren beredare. Men möjligheten finns.
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Värmepump nämndes...

Hur funkar det egentligen med en luft/vatten-VP? Gör de någon nytta under vintern eller är det bara en dyr elpanna?

Att det är enklare med en VP än med pellets är ju solklart men bortsett från det, vad är fördelar/nackdelar? Berg/jord är inget vi anser oss ha råd med så om något så är det en luft/vatten som gäller.

Vad är det jag måste köpa om jag skulle välja VP? Ackumulatortank med VV och värmeslingor finns ju (TROR inte att det sitter någon elpatron i den eftersom det är en elpanna som laddar den).
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Luft/vatten fungerar hyfsad ner till ca - 10 grader, under det måste man ha tillskottsvärme i form av el eller pellets. Funktionen är samma som för luft/luft fastän man värmer vatten istället. COP faktorn är som bäst när den som minst behövs - alltså över nollan. Under nollan blir det inte mycket över att värma acktanken med eftersom allt pumpen då alstrar, går åt till uppvärmning av radiatorkretsen. Värmebaronen har en plansch som visar hur man kan kombinera olika värmekällor. De färraste av oss har sådana hus med sådana uppvärmningsbehov att vi kan rättfärdiga att lägga 250 000 - 300 000 kronor på värmeanläggningen, så jag tror det bästa är att välja en energikälla som klarar hela energiförsörjningen ända ner till - 40 grader. I nuläget är det pellets eller ved. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

jozac skrev:Ok.
Har förstått att problematiken med bulk-pellets är ganska utbrett.

Om jag räknat rätt på förra vinterns siffror så ligger vår elförbrukning på mellan 7 och 8 kW. De flesta brännare jag hittat ligger på 12-20. Hur hänger det ihop?

Utifrån vad jag förstått hittills så kan jag egentligen satsa på en panna för mellan 20 och 30tkr och sedan en brännare för ytterligare 15tkr. Är jag ute och cyklar? Vad mer kommer till? Kan 50tkr räcka färdigt i källaren (jag kommer ju att göra ganska mycket jobb själv utom den faktiska installationen)?
Släng inte ut acktanken utan du skulle nog kolla efter en Ariterm Bionet som går köra effektivt mellan 5-12 kW mot 20 kW pannorna som går effektivast vid 13-15 kW o går få hyfsat effektiva mellan 8-20 kW vilket med erat behov gör att den går på låglast som max vilket gör att verkningsgraden inte blir optimal ;)

Du kan börja med veckoförråd men skulle ändå råda dej till att skaffa bulk, Inget problem med Ariterm o bulk som jag varit med om el hört talas om men därimot skaffa en kärnskruv o skippa flexskruven för den har det därimot varit många som haft problem med..

En Bionet bör du kunna pruta till 40000:- el under inkl förrådsskruv, Det du behöver då är en cirk.pump o termiskventil (ca 1000:-) alt laddomat (ca 3000:-) mellan tank o panna..

Tas värme/vv från acktanken idag?? Då är det inte mycket som ska kopplas :)

Skulle acktanken vara på 1000 L så vore det riktigt bra, Om den är alt isoleras riktigt väl (30-40 cm sidorna o 40-50 cm på toppen samt alla rör väl isolerade) kommer din pelletspanna max behöva göra 1 start/dygn om du kör den på t.ex 9 kW.. Sommartid även utan sol lär den bara behöva starta var 3:e till var 5:e dag..
Har själv en dåligt isolerad acktank på 500 L (60 mm mineralull) men brännaren behöver bara starta varannan- var 3:e dag på sommaren men på vintern kör jag på underhållsglöd då den skulle behöva starta 4-8 ggr/dygn då jag kör med 15 kW där högst verkningsgrad nås men huset behöver bara som max ca 9,3 kW (215 m2 inkl källare som hålls ca 17°)
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

kent.82 skrev:
Dock inte nytillverkad. Den jag köpte ifrån Jämtkraft var tillverkad 2007. Men det kanske inte skedde någon uppdatering ifrån 2007 och framåt på den modellen?
Har den spaksotning o kedjedrift så är det senaste uppdateringen på den versionen, Den nyaste som är klar för lamda mm är lite annars men betydligt dyrare då den ligger närmare 60000:- utan lamda :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Det låter alltså som att jag skall satsa på pellets i alla fall (vad skall man med ett värmesystem som inte värmer när det är kallt?).

Det låter också som att jag skall använda min ackumulatortank. Jag trodde det var bökigare att få sånt att fungera bra?

Jag är som sagt helt bortkommen på hur systemen fungerar (även om de ingående delarna är begripliga så är helheten grekiska).

Hade jag förstått hur jag bifogar bilder/filer(pdf) så har jag satt ihop en bild på tanken.
Den är innesluten i en trälåda. Lådans totalmått är 1,5x1,5x2m, det är dock en hel del gullfiber inkluderat i de måtten.
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Instämmer helt med vad Andre säger, fortsätt med acc tank om den fungerar.

Kör med acc tank själv, du har en möjlighet att vidarutveckla systemet senare om du vill. Samt en liten extra trygghet,.

Skulle Pellets brännaren haverera så finns möjlighet att värma huset med ved en kortare tid :wink:
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

Hade jag förstått hur jag bifogar bilder/filer(pdf) så har jag satt ihop en bild på tanken.
Vill du lägga upp en bild .

lägg den på en egen sida eller på ex http://imageshack.us/

För att sedan klistra in adressen dit den är markera och klicka på IMG knappen
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
jozac
Gallringsobjekt

Inlägg av jozac »

Det är ett alltför stort projekt att skaffa ett konto och ladda upp bilder så här dags men tack i alla fall, ska försöka ta mig orka att ordna framöver om behov uppstår.
Idag har det börjat trilla in lite olika förslag från leverantörer. De som hittills svarat är:
- Bio Comfort - Black star 16kW-paket
- billigvvs.se - Effecta Pellets 200C och en Viking Bio brännare
- Hitek Norden - Viadrus gjutjärnspanna V7D 35kw och roslagsbrännaren Easy 18kW (det här systemet möjliggör även ordentlig vedeldning)
- vvs-klimat.se - CTC EasyFlex (skickade bara en länk och inget förslag på fullständigt paket, kanske missförstod mitt mail).

Det är de 4 som hittills kommit med förslag, fler är på väg (www.halltorpssateri.se har anmält att de skickar information med posten - trevligt med post som inte innehåller räkningar. Om några av alla de andra jag kontaktat hör av sig återstår att se).
Vad tror ni om de ovanstående? Något jag bör undvika/föredra, varför? Priserna varierar mellan systemen men ligger inom gräns så ur den aspekten är de alla med än så länge...
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Jag tycker AnaMatronic hade en bra ide. Spara acktanken och använd den som sommarsystem när Biomatic:en är avstängd.
Kräver att man kopplar varmvattensystemet så att varmvattnet kan tas både från pelletspannan (på vintern) och från tanken.

Vedeldning som någon föreslog är lite svårt i en pelletspanna.
Tycker inte de förslag du fått är annat än hopplock - en panna här en brännare där. Biomatic 20+ spelar i en helt annan division.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar