Vilken är den bästa modellen på "grovis"
Tyvärr är de flesta billiga askavskiljare rena skiten. De med filter funkar aldrig bra och är konstrerade enl fel. princip. En avskiljare måste vara enligt principen CYKLON. Har provat många och den bästa som jag har provat är PELLVAC avskiljare .Tyvärr ganska dyr men som ofta får nam vad man betalar för. Hemsida http://www.pellvac.com/
Installerar KMP, Pell/X, EcoTec, Ariterm, VikingBio. Pelsam-certifierad
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
Egen Parca 3000, Pell/X, MafaMini, VIDA pellets
Brännaren gått i 4 år utan ett enda driftstopp.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
-
- Pannrumshärskare!
Gortexfiltret har jag fått tag på via jobbet, är konstuerat för filtrera bort besvärliga matrial. Vi hanterar ju ex kimrök vilker är kemiskt rent oljesot. Men var man som privatperson får tag i sådan filrer vet jag inte, vill bara framhålla att det levereras billigaste tänkbara filrer i de billiga grovisarna.
CTC 171 B med Torsby Mini .
Tack för infot. Var lite som jag misstänkte, inget som "vi vanligt dödliga" kan få tag på till "bra pris".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Ingen tvekan om att i de billiga askburkarna sitter också billigt filtermaterial.
Ska en askburk vara till någon nytta bör man kunna filtera ett par hundra liter aska genom det utan att det sätter igen. Annars är det väl mycket lättare att ta en kolskyffel att tömma pannan med. Ingen tid är ju intjänad om man ska springa ut på tomten oc borsta av filtret varje gång man använt askburken. Ska man sedan få tillbaka full filtereffekt får man blåsa filtret baklänges med tryckluft.
Jag tror varken Gortex eller BlogiFlax i längden kan mäta sig med en underhållsfri cyklon som klarar sig 20 år utan inköp av reklamintensivt material.
Snyggt hembygge där av Andreas Hansson. Man borde göra något liknande.
Ska en askburk vara till någon nytta bör man kunna filtera ett par hundra liter aska genom det utan att det sätter igen. Annars är det väl mycket lättare att ta en kolskyffel att tömma pannan med. Ingen tid är ju intjänad om man ska springa ut på tomten oc borsta av filtret varje gång man använt askburken. Ska man sedan få tillbaka full filtereffekt får man blåsa filtret baklänges med tryckluft.
Jag tror varken Gortex eller BlogiFlax i längden kan mäta sig med en underhållsfri cyklon som klarar sig 20 år utan inköp av reklamintensivt material.
Snyggt hembygge där av Andreas Hansson. Man borde göra något liknande.

Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
Vi andvände cylkloner till mycket på jobbet men de fungerar tyvärr inte bra på lätta finkorniga dammpartiklar typ CB. Antar att pelletsaskan har gynnsammare sammansättning än oljesot...Så man kanske skulle testa med en överbliven cyklonavskiljare, den är lite väl stor nu så den fodrar lite ombyggnad/svetsarbete i så fall. Får se om jag får tid, det funkar ganska bra med grovisen nu fast det skulle bli ett snitsigt sugsystem. Mvh HSE.
CTC 171 B med Torsby Mini .