Torsten skrev:
De tre värsta krångelbrännarna KMP - PellX, VikingBio och Janfire FlexA äro väl alla P märkta.
Finns det fakta bakom detta påstående
Combifire2 Janfire NH , NH Mody, Pellas X och L/L Vp
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Norrahammar Parca, Nibe City
Brännare
Flex A, PellEco , Iwabo , Kmp m.f.l
Att Flex-A skulle vara en krångelbrännare kommer helt bak på mig, allt jag har läst är att det finns problem men att den i stort är en av de stabilaste på marknaden. Att det finns krångel med vissa beror ju på att det finns en hel del av dom i användning.
Det känns som att Torsten håller på med "blunda o veva" utan värst mycket kontakt med verkligheten...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
stubbe skrev:Hej alla,Jag har inte än fått svar på min fråga.
Då ska jag försöka svara på din fråga om tillverkarna inte har något ansvar. Jo, det har dom nog, gentemot sig själva. Att tillverka en produkt som fungerar och som går att sälja och tjäna pengar på. I arbetet ingår också att utveckla produkten och göra den ännu bättre. Då blir det oftast en ny modell. Förr eller senare upphör också reservdelsförsörjningen till de äldre modellerna och så är det med allting. Din gula Flex har färdigutvecklats och istället fått efterföljare så att kräva att Janfire tar sitt ansvar och tillverkar nya reservdelar till den är lite mycket begärt.
Jag får hålla med Mangelun här. Janfire Flex-A är redan den en gammal brännare - men den säljs fortfarande och det finns reservdelar.
Den gula Flex är, efter vad jag vet, ett par generationer innan dagens Flex-A - som i sin tur är efterföljd av NH'n.
I grova drag är den gula en OK brännare om man kan fixa grejer och bygga/laga själv, precis som med gamla bilar. Det går att köpa vissa reservdelar men är bilen gammal nog får man bygga en del själv eller själv modifiera.
Är inte PK!
Nu finns det ju produktansvarslagstiftning, varför Sverigebrännaren kunde förbjudas. Det finns konsumentköpslag som fastställer garantitider som en sorts minimumsmall. Så visst har producenterna ett ansvar gentemot konsumenterna. Med det sagt: Allt har en tidsgräns. Om du fördärvar dig på en funktion i en ny Volvo som är en uppenbar brist som Volvo känner till, eller borde kännt till, så kan du få ersättning för det. Skadar du dig på en gammal PV eller Amazon, så utgår ingen ersättning. Så måste det vara. Vore det så att ansvaret aldrig tar sitt slut, så skulle ju ingen våga att framställa någonting som helst. Sedan så är det så att ansvaret för en riskabel produkt är tudelat: Dels har givetvis producenten sitt ansvar, men även vi som konsumenter har ansvar för att fasa ut produkter som vi bedömmer som riskabla. Om Viking Bio'n varit bakbrandsbenägen, så skulle den komma att åka ut ur pannrummet illa kvickt till förmån för en som inte var det. Som vuxna människor har vi, trots vad vi kan få intryck av emellanåt, ansvar för vad som hender och sker i vårt eget hushåll.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten skrev:
De tre värsta krångelbrännarna KMP - PellX, VikingBio och Janfire FlexA äro väl alla P märkta.
Finns det fakta bakom detta påstående
Tar man en blick på felrapporterna på det här forumet finns det fog för ett sådant påstående. Du kanske har en annan fördelning på ditt eget pelletsforum?
För övrigt är kraven så lågt ställda för att få en brännare P märkt att P märkningen idag mer är ett försäljningsargument än en garanti för en problemfri pelletseldning. Två av varandra oberoende säkerhetssystem för att förhindra bakbrand och en avbrännbar plastslang vid pelletsmatningen är vad som behövs.
Brännarinställningar där man inte rent praktiskt som konsument kan komma tillbaka till en tidigare utprovad inställning godkänns.
De som har satt ihop testkraven har inte ens haft sådana faktorer i åtanke.
Skulle tro att producenterna av brännare har haft rätt mycket inflytande över testens utformning och fungerat som impulsgivare till de som satt ihop testen.
Tror nog att det mycket beror på att det sålts många av dom märkena
du räknar upp, därför flera inlägg. Bara min åsikt om det hela, tror heller
inte något av dom mera kända märkena har dålig säkerhet. Pelletseldning kräver lite mer tillsyn och skötsel, bara att konstatera.
Som bergatorparen Skrev
Om Viking Bio'n varit bakbrandsbenägen, så skulle den komma att åka ut ur pannrummet illa kvickt till förmån för en som inte var det. Som vuxna människor har vi, trots vad vi kan få intryck av emellanåt, ansvar för vad som hender och sker i vårt eget hushåll.
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Tack för alla era svar men fortfarande inget svar om min fråga.
Jag repeterar,om inte brännaren tänder,vad händer då.
Det finns inte ögon/fotoceller som talar om att det brinner.
Det finns en tempsäkring i gaveln på nedfallsröret som
bryter vid bakbrand,helt ok.
Till ock med i sverigebrännaren finns en #elddetektor"
som ser att det brinner.
Stubbe.
Om en sådan brännare, som saknar optovakt, inte tänder så fortsätter den mata på pellets tills pannan är hårdpackad med det, sedan går väl säkringen - skulle jag tro. En mycket primitiv manick det där
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Fortsätter väl att mata in till kedjan går sönder eller som ovan säkringen går Kom ju flamvakt på senare modeller för att förhindra detta. Men sedan har ju Janfiren ett internförråd, så risken för bakbrand bör ju vara minimal. Förutsatt som nämnts innan att grejerna underhålls, så det inte finns trasiga packningar, slangar mm. Lek med tanken att det skulle bli strul med typ flamvakten, det är inte bara denna funktion som säkrar mot bakbrand. Så enl MIG är Janfiren både driftsäker och bra säkerhetsmässigt. Men personligen har jag nog helst en nyare med flamvakt. Inte så roligt att hålla på att byta kedja om den missat tändning
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Vi har ju många gånger här på forumet set Icecap spy galla över de usla och primitiva stenåldersbrännare som har en fotocell för att övervaka om dett brinner eller inte. Nej en värmeavkännare som sitter monterad mot förbränningsrummet ska det vara i stället.
Saknas denna avkännare också på den aktuella gula brännaren så är det en allvarlig säkerhetsbrist även om naturligtvis ingen kan medge detta i en janfiretråd.
De flesta pelletseldare med någon ansvarskänsla skulle inte komma på tanken att ha en sådan apparat igång.
Pratar ju om en brännare som är gammal. Visst att det inte är så lyckat utan flamvakt, men finns ju numera. TROR att den var godkänd redan då,
rent säkerhetsmässigt. Sedan att det var strul med att kedjor gick av åtgärdades med flamvakt plus att det blev en säkerhetsdetalj till. Tycker väl det är konstigt att jämföra en brännare som troligtvis är över 10 år gammal, med nyare Vidare är det ju upp till var och en om de vill köra med en sådan Personligen är jag inte intresserad. Tycker nog att man får titta på nyare modeller för att få en bild hur brännarna fungerar om det är något att satsa på. Om det nu handlar om hur Janfire står sig mot andra märken
Olika Pellets
Tidigare
Pannor
Brännare
Ett standard fel på de gamla Flex utan flamvakt var att de knäckte kedjan om de överfyllde för att elden inte tändes. Så det är ett känd fel och väl dokumenterat.
Förstår du det Torsten?
Detta är orsaken till att det i första hand blev införd en kedja med brottpunkter (efter vad jag svagt minns, långt innan min tid) och därefter blev införd en temperatursensor som flamvakt. Detta krävde dock en nyare styrlåda för att få den ingång.
Summa summarum: gula Flex'en är en OK brännare men tekniken har gått framåt dels för att problem har upptäckts och åtgärdats och dels för att bättre sätt har blivit utvecklats fram.
Är inte PK!
Dessutom lades det till bromsar på internskruvens drivning för att hindra kedjebrott...
...som i sin tur var lite väl bra på en del Flex-A så att hälften av bromsfjädrarna måste tas bort för att de efter ett tag matar för dåligt, men det är en annan historia.
Öhhh... nej! Bromsarna är till för att doseringsmotorn inte skulle efterlöpa för mycket så att doseringen skulle bli för fet.
Hade bromsen vara en momentkoppling kunde jag ge dig rätt men när man TAR BORT bromseffekt för att säkerställa bra funktion är det helt säkert fel.
Är inte PK!