Allt har fungerat bra och när solen värmer genom fönstrena så sjunker tempen på framledningen för att sedan shunta tillbaka när det börjar svalna av igen.
Svar på lite frågor:
Ändläge på motorn har jag löst med två mikrobrytare som bryter upp matningsmöjligheten till motorn när den nått sina gränser, så automatiken försöker sjunta, men ingen ström kommer till motorn.
Anledning till att jag använde parallellporten är att det är fruktansvärt enkelt,
2 pinnar + jord är allt som behövs, lägger sedan ett motstånd och en optokopplare mellan 1 pinne och jord och samma uppsättning mot den andra pinnen och jord. Sedan ett program som sätter +5V på rätt pinne. Detta styr i sin tur 2st relä direkt via optokopplaren som drar motorn på det håll det skall shuntas (komplett kostnat á 40SEK typ). Motorn är en 230V på 1RPM med kondensator. Så sluta en matning mot nollan får den att snurra på ena hållet och andra matningen mot nollan åt andra hållet.
Jag loggar alla temperaturer med 1-wire (DS18S20) och uppdaterar en databas med temperaturerna var 3:e minut och gör en shuntändring en gång i timmen just nu, kommer dock ändra detta till så korta tider som möjligt när allt är intrimmat klart. Intrimning tar tid eftersom man jobbar 8-10 timmar om dagen och förändingar är tröga i temperaturskillnader.
Temperaturer som loggas:
Framledningsvatten, returvatten, innetemp och panntemp. Kommer lägga till ytterligare ett rum för innetemp samt utetemp framöver. Håller just nu på att installera loggning av elmätaren. Framkommande projekt är att även logga skruven till pelletsen för att på så vis räkna förbrukningen på det.
Har dock fått vår andra dotter för 2 veckor sedan, så allt tar lite längre tid nu