Tips emottages!

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jajamän. De tre, numera fyra (möjligens fem) månaderna då man borde haft möjlighet att sätta stöga på frostvakt och åka söderut Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Inlägg av Holger »

Förvånar mig när jag läser här hur många som kämpar och sliter med övergamla brännare som inte ens fungerar som de ska. Fler borde göra som velund berättade.
Ingen annan än jag har ett kylskåp som är 15 år gammalt, köksluckor målar man inte för en kostnad 200 utan nytt Marbodal för 20000.
Bil anses inte hålla längre än 5 år.
Pelletsbrännare som sitter i 1000 graders värme med elektroniken 15 cm därifrån de måste däremot till varje pris bevaras.
Behöver inte kosta mer än 5000 att köpa en moderm begagnad brännare och sälja den gamla till någon som absolut ska ha så gammalt som möjligt.
Massor med tid sparar man också. Bara ett tips alltså!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
ronald
Pannrumstomte!
Inlägg: 1950
Blev medlem: mån 05 feb, 2007 14:08
Ort: västernorrland

Inlägg av ronald »

alla gör som dom själva vill som sagt!!...Men själv skulle jag aldrig köpa en begagnad brännare(Vill gärna ha garantin mm)...Men behåller gärna gammelpannan... Fast dom som chansar med begagnat och lyckas med funktionen mm så är jag glad för deras skull och hjälper gärna till om jag kan om hon/han köpt ett tisdagsex!! :wink:
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Berzelius11
Frö
Inlägg: 4
Blev medlem: fre 11 feb, 2011 15:42

Inlägg av Berzelius11 »

Jo nog skulle jag helst av allt vilja kasta ut eländet till brännare....saknar min Janfire som jag hade i det förra huset. Men eftersom renoverings behoven av det "nya" huset liksom måste gå före så måste jag försöka "trolla" lite med det som finns.....om det nu går vill säga. ;)
Taxen
Pannrumstomte!
Inlägg: 1663
Blev medlem: tis 03 apr, 2007 19:15
Ort: Uppsala

Inlägg av Taxen »

Lite förbrukningssiffror för ett år sedan.
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t ... 6rbrukning
Pelletseldare sen -00
KMP (PellX)brännare -00,som är ansluten till en Aquator panna.Självcirkulation på värmen med hjälp av motorshunt,utetempgivare och innetermostat.Dragbegränsare SID012, 7m skorsten-tegel.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Berzelius11 skrev:Jo nog skulle jag helst av allt vilja kasta ut eländet till brännare....saknar min Janfire som jag hade i det förra huset. Men eftersom renoverings behoven av det "nya" huset liksom måste gå före så måste jag försöka "trolla" lite med det som finns.....om det nu går vill säga. ;)
Trots allt som skrivs här på forumet, så är inte PellX någon dålig brännare, men den du har, har 13 år på nacken, så det är väl bara att inse att dens tid snart är förbi - det innebär att det vill vara smart att "lura undan" några hundralappar varje månad de kommande par åren så att det kan bli grundplåt till en ny Janfire när PellX'n drar sin sista suck :wink:

Bara så det är sagt: PellX produceras och säljs fortfarande http://www.pellx.com
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Hur många rörliga delar har en ny Janfire...?
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Den har en internskruv som petar ner pellets från doseringsförrådet i toppen på brännaren, den har fläkt och den har rörligt roster med tillhörande servo, så räknar du med motorn till skruven, så kommer vi väl till 4 rörliga delar plus transmission mellan motor och internskruv.

PellX har 1 rörlig del: Fläkten.

Men TS saknar sin Janfire - så jag tror inte han skulle blivit så himla entusiastisk om jag rekommenderade en ny PellX :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Inlägg av rod02 »

Jag röstar på en beg pellx. Men det är jag det....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Hrm. Jo, vi kunde ju ge honom ett gott garv genom att föreslå det, ja. Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Bra klarat av att en Pellx bara har fläkten som rörlig del, hur doserar den pelletsen?

Ja, Janfire har dels internförråd (finns som tillsats för andra brännare) vilket ger en doseringsskruv, Fläkt finns också.

För att transportera pellets till internförrådet finns det en externskruv, exakt hur den ser ut beror lite på men ofta är det en spannmålsskruv som faktisk fungerar, jag har t.ex. aldrig rensat mitt veckoförräd och jag har testat att jävlats med systemet vid att kasta ner 3 säckar upplösta i spån och dyngsura, inget stannade eller kärvade av den anledning.

En Flex-A har då totalt sett 2 interna rörliga delar och en extern.

På en Janfire NH finns det en askskraparmotor som driver den rörliga botten i brännkoppen, den skrapar dels ut askan och dels klämmer den ut framför brännaren. Doseringsskruven sitter gängad direkt på doseringsmotorns växellåda, ingen kedja eller liknande.

Därför har en NH 2 motorer internt, 1 fläkt, en rörlig botten i brännkoppen samt den externa motor till att fylla internförrådet.

Jag har faktisk aldrig läst eller hört om att doseringsskruvorna på Janfire har pajat, på den gamla Flex utan flamvakt kunde kedjan rivas av om det packade sig men skruven fungerade bra, oberoende av spån eller inte.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Just därför att externskruven de facto är extern, räknade jag den inte med :lol:

Visst behövs den, men man kan lösa doseringen på annat sätt med - men rörliga delar kommer man aldrig helt ifrån. För Janfire utgick jag från NH varianten - jag räknar med att den har doseringsförråd och överliggande doseringsskruv med? Men folks ängslan för rörliga delar utgår ju ifrån att allt som kan röra sig kan kärva med.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Inlägg av Icecap »

Visst är det så att varje del som finns är en felkälla! Inom datorvärlden i gemen är runt 90% av alla fel som är glappkontakt, därför ska man INTE ha kretsar i sockel om man inte är ytterst tvungen!

Det är sedan mycket länge klarlagt att de vanliga IC-socklar av ekonomimodell som finns GER glappkontakt med tiden, dels i kombination med termiska rörelser men i minst lika hög grad med fysiska vibrationer.

Sedan ser jag kort på "ska jag byta chip till v: x.xx?" frågorna och ser att den sockel som sitter där är den mest olämpliga som det går att skrapa fram... :roll: Och de sitter på ett kretskort som utsätts för damm, något alla undersökningarna visar är rakt av förödande.

Det finns ju ett nivå där allt är optimalt, lagom komplicerat mekanik, lagom säkerhet, lagom styrmöjlighet, lagom strulfri. Exakt var detta punkt ligger är svårt att säga, det beror mycket på utformningen av de enskilda komponenter och även på helheten, nivån av handhavande osv.

Om vi tänker att man ha Rol-Bi's vertikalskruvar & bulkförråd (är ju ett "måste" för att minska handhavande) ska man ha:
* Minst 1 skruv ut från förråd.
* 1 st vertikalskruv att lyfta upp pelletsen.
* 1 st horisontalskruv till att flytta pelletsen till brännaren. Detta behövs kanske inte alltid men nog i en hel del fall.
* Lite spakar som kan öppna olika delar av förrådet. Detta kan jag förvisso inte få att passa ihop med lågt nivå handhavande.

Redan där finns det 3 st motorer med styrning till och då har pelletsen bara kommit till brännaren.

Om man sedan räknar med att det är en Janfire NH brännare utgör den alltså 50% av antalet motorer i hela systemet.

Det finns ju "old school"-entusiasterna som påstår att fläkten bara ska ska kopplas på 230V direkt och man sedan ska reglera med ett spjäll, då har jag kul, de vet ganska tydligt inte hur mycket nätspänningen (och därmed fläkthastigheten) får (och gör) variera...

Sedan har det ju visat sig att dosering medelst en lång flexskruv är mindre lyckat, kärnrörsfria skruv har ju det besvärligt med spån.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Inlägg av bergatorparen »

Jag har funderat på en sak: En enkel anläggning, där man sotar själv, askar ur varje gång man eldat ett veckoförråd och där man eventuellt har ett bulkförråd som efterfyller veckoförrådet med gravitationsmakt - såsom Taxen har, vill inte en sådan anläggning vara mer driftssäker i långa loppet än en Uppfinnar Jocke special med skruvar hit och dit och elektronik bara för att det skall de coolt ut?
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!
Inlägg: 4185
Blev medlem: tor 28 okt, 2004 12:36
Ort: Särö / Kungsbacka

Inlägg av Roli »

Naturligtvis är ju det den bästa anläggningen. Men den blir svår att sälja in hos användarna, om säljaren/montören säger att du måste göra det och det med detta intervall. Dessutom blir du "smutsig".

Det är då som alla skruvar hit och dit med diverse styrelektronik kommer in för att göra anläggningen "självgående utan handpåläggning" i alla fall på papperet...

I min anläggning är det faktiskt pelletstransporten (vakuumsystem) från mitt bulkförråd till pannrummet som har skapat flest driftsstörningar under min snart 13-åriga pelletsanvändning. Och det är ett dammfilter i sugaren som tätnar, vilket gör att sugförmågan minskar och det blir driftsstörning.
Senast redigerad av Roli den mån 14 feb, 2011 11:48, redigerad totalt 1 gånger.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Skriv svar