Ulmapanna

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

James65 skrev:Nu har jag fått lite att grunna på. Den där Nymo var en liten rackare och det skulle mycket väl kunna vara värt ett försök. Jag väntar också sedan tidigare på en offert på installation av en CTC EcoFlex, det låter ju som att jag skall skynda på den eftersom det finns några i familjen som gillar att bada. Jag återkommer med vad jag kommer fram till och om jag har några ytterligare frågor. Under tiden tar jag tacksamt emot tips och kommer att läsa resten av pellets.info med stort intresse.
Nu utesluter det ena ju inte det andra, så visst går det att peta in en billig pelletsbrännare i befintlig panna så att att du kan köra en god del billigare medan du väntar på att få in offerter och ta beslut om den nya pannan. Har du affärssinne, så sitter du sedan på den billiga brännaren tills det kommer en köldknäpp, och då säljer du den dyrt :lol:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Har du undersökt om det inte går att ta upp hålet i pannan något.
Vet att Roslagsbrännaren tillverkar en modell för pannor med liten pannlucka.
Kanske det här är en sådan och kanske pannan är likadan?
http://www.blocket.se/skaraborg/Pellets ... ?ca=10&w=3

Kunde bli en billig lösning tills vidare.

Om du mäter upp djup, bredd och höjd på själva förbränningsrummet så kan du jämföra med andra pannor och få en uppfattning om hur det skulle fungera med pellets i gamla pannan.
I min oljepanna är förbränningsrummet 245 brett, 270 högt och 500 djupt.
Räcker bra för en veckas eldning och skulle nog klara sig 2 veckor också.
Rökutloppet sitter längst in.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Skriv svar