Byta Panna....för bekvämlighet

Skriv svar
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

BERGATORPARN skrev:undvika sådan bråte som EcoTec MinIQ och Ariterm Bionet
Bergatorparn , vad har du i mot bionet'en, har små kikat på den en tid men alltid intressant att höra vad andra tycker

Tack för tipset om effektan. skall undersöka om man kan se den "live" hos återförsäljaren.

MSH 16 + Vedlund: vad är det som är så dåligt med effectan?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Enligt en del som har Bionet, är den tung att sota genom att man får trycka på rätt ordentligt för att få sotviskan ner genom den snedställda rökkanalen från brännkammaren samtidigt som vinkeln gör att det är svårt att få rätt arbetsställning när detta skall göras.

Det andra är att pannan är mycket trång, så det är begränsad vilka brännare du kan använda. Ariterm BeQuem är en utav få som rekommenderas till denna pannan, och den är inte snäll. Den är mycket känslig för dragförhållanden och andra saker som påverkar förbränningen. Bionet'en är såvitt trång att kopplar du den helt sonika på en vanlig skorsten som är anpassad för ved/oljepanna, så får du garanterad besvär. Givetvis: Om du gör ett riktigt jobb där du sätter in insatsslang i skorstenen av den dimension som Ariterm rekommenderar, och du trotsar alla som säger att du inte behöver dragavbrott på Bionet, så givetvis kan du få det att fungera bra. Jag fick lite avsmak på denna panntypen i december när jag var med och hjälpte till att lista ut vad som var fel i en sådan panna som man monterat i ett kök(!) Där visade det sig vara kretskortet i brännaren som var felaktigt. Men samtidigt lärde jag rätt mycket om hur denna pannan ser ut inuti - och det fick latmasken i mig att rysa ända in i själen.

Skall du ha en Ariterm panna, så är Biomatic ett bättre val. Den finns även som laddpanna under namnet Ultra Light och kostar inte så där jättemycket mer än Bionet. Den har automatsotning och klarar av att brassa på ända upp till 20 kW. Men även här måste en insatsslang om 100 mm (Ariterms rekommendation) in i skorstenen. Det som skiljer mellan Biomatic och Biomatic Ultra Light är att den senare inte har vare sig elpatroner eller varmvattenberedning och inte hellre shuntstyrning. Allt det kommer du att få fixa via acktanken. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Bionet han nog vara för liten i vissa fall.
Biomatic Ultra Light fungerar inte som laddpanna då den har 140 liter vatten.

Ett alternativ med beprövad brännare och panna med stående rökkanaler är
Blackstar 16 pannset från
http://biocomfort.se/erbjudande.asp
Kompressorrengöring med tryckluft finns men en liten kompressor får man köpa till.
Kan byggas ut med lambdastyrning och internetinterface.
29500 är rätt bra pris.

Nu är det inte aktuellt om du bor i Kalix, men åker man till dansktyska gränsen kan man tydligen köpa pannan ändå billigare.

Förslaget med laddpanna från Effecta låter som ett aprilskämt. :shock:
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag får upprepa: Det finns inte så mycket att välja på inom laddpannor. Att 140 liter vattenvolym skulle hindra Biomatic Ultra Light att fungera som laddpanna har jag svårt att förstå eftersom det ju inte precis är någon ocean. Att man i äldre pannor fick förluster genom att en stor mängd vatten stod still mellan laddningarna och tappade värme genom både mantel och skorsten kan jag förstå, men här talar vi om en modern, välisolerad panna - så vad är problemet? 85 liter mer än en "renodlad" laddpanna kostar förvisso lite att värma upp, men frågan är: Är acktanken verkligen nödvändig? Såsom jag ser det skulle mycket kunna vinnas på att slippa den. Än så länge så har man utvecklad såkallade "intelligenta" tekniktankar som möjliggör sammankoppling av flera olika värmesystem, men ytterst få ha ens tagit besväret med att ta fram bra laddpannor.

Och vad är fel på Effekta Solid? Det är en laddpanna rakt upp och ner - inga märkvärdigheter alls. Jag skulle inte tackat nej om jag blivit erbjuden en sådan panna med tekniktank därtill. Sedan skulle jag kompletterad med solvärme och luft/vattenvärmepump - men sådan är jag Bild
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Torsten:
Varför skulle Effecta Solid vara ett aprilskämt till laddpanna???
Den har liten vattenvolym 55 liter, stående tubber och stor asklåda.....

Angående priset på Blackstar pannan så är det ju med brännare, undrar vad den kan kosta utan brännare?? Ett pannköp vid dansk/tyska gränsen skulle kanske kunna vara "riktigt" billigt.
Är själv ute och tittar efter en "bra" laddpanna. Den jag har är inte gammal (monterad -98) men uppbyggnaden invändigt är nog äldre, dessutom tycker jag att den har börjat läcka en hel del värme ut i pannrummet. Pannrumstemperaturen ligger idag kring 30° när pannan är i drift, kommer inte ihåg att det var varmt i pannrummet när pannan var ny..... Är sedan inte den bästa ur sotningssynpunkt, liggande kanaler som samlar flygaska samt en stående rektangulär kanal i bakkant som är svårsotad.

TS:
När det sedan gäller rekommendationer av pannor och brännare så får man ALLTID ta det som skrivs med en "nypa" salt och väga det ena mot det andra och försöka bilda sig en egen uppfattning om produkten. Många vill framhäva den egna produkten som den bästa, en del sågar pannor/brännare som om de vore skit utan att ha egen erfarenheter av produkten ifråga. Det är inte lätt att få bra svar på sina frågor på ett forum men med lite läsande och sållande så kommer det ändå fram en del "användbara" produkter.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Nej själva pannan Solid är väl byggd på licens från EcoTec och egentligen en MiniQ panna med lite förenklad insvetsning av tuberna vad jag hört.

Kan ju vara förbilligad på annat sätt. EcoTec har säkert använt cortenstål till MiniQ. Där finns det lite pengar att spara för ett scavenger business företag som Effecta som köper in gamla uttjänta produkter som borde läggas ned, sätter på ny dekal, lite "kyflänsar" och en "rostfri" kåpa och sedan säljer produkten till överpris några år till med mycket bra förtjänst då kostnaden för utveckling och verktyg ligger många år tillbaka.

Aprilskämtet är att sätta en sådan brännare i pannan bara för snöd vinnings skull.

Det var joeri91942 som tipsade om dansktyska gränsen där man slipper nordisk moms.
joeri91942 skrev:Släpkärra till Tjeckien.... varför det? Räcker att handla från nån av dom danska leverantörerna som har utlämningsställe i Tyskland. Lägre moms och så kan man ju fylla upp släpkärran med flytande förtäring samtidigt :D

En Scotte brännare med skruv & panna kostar DKK 24.343 (24kW versionen). Den kan du även komplettera med lamdbastyrning (så slipper du kostsamma intrimmningar) och PC-interface (ett måste för den sanne värmenörden!)
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Nu är det ju så att om man inte använt cortenstål även hos Effecta, skulle man inte vågat att ge 5 års garanti, och det skulle dessutom varit ett brott mot licensreglerna. Effectas brännare är inget att bli glad av. Den är gammelmodig och avsevärt krångligare att dela än förebilden PellX eftersom man använder sig av 4 vingmuttrar medan PellX har två snabbfästen - men jag förutsatte att TS skulle använda SIN brännare som vi vet fungerar som den skall :wink:

Man kan tycka vad man vill om Effecta, men stort ÅF nät har de. Det är inte alls svårt att hitta dem var i landet man än är. Skall den nakna sanningen på bordet, hur mishaglig den än är, så är det väl så att de flesta företag i dagens Sverige bedriver "scavenging". Renodlade egenutvecklade produkter är det långt mellan. Man tar ett fungerande chassi, sedan stoppar man dit sitt eget styrsystem och lanserar det hela som något nytt - vilket är en halv sanning parad med en halv lögn. That's business for you! :lol:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Som Torsten skriver så är Ecotec Mini Q o Effekta solid samma pannan men olika färg..

Har man inte större behov än 12 kW så kan jag rekomendera Bionet, Inte många som har över 12 kW´s behov för att värma villan..
Tidigare modeler va inte bra, Pannan har aldrig haft problem men därimot den gamla modellen av brännare..
Nu är det samma brännare i bioneten som Biomatic men mindre kopp så den klarar köra med lägre effekt..
Tidigare tråd bergtorparn hänvisar till ska nog inte tas på allt för stort ansvar då det varit många klåpare vid denna panna (installatören bla)
Denna panna har inte spaksotning som Biomatic men därimot askkomprimering i asklådan så tömning bör inte behöva göras oftare än efter 1-1,5 ton o då kan man göra en sotning oxå om man jagar verkningsgrad annars kan man köra 2 fulla asklådor innan sotning..
Med denna panna så ska man ha elpatron i acktanken som backup..
Kör man denna panna mot acktank kan man justera in den så den ger 10-12 kW bara den klarar värmebehovet sen köra sattsladding av tanken..

Jo ang den lilla gjutjärnspannan så är den extremt liten o passar nog bäst som oljepanna för att vara riktigt bekväm, Annars hade den vbarit utmärkt som laddpanna..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Hmm. Två likadana pannor i olik "uniform" - den ena sågas av det ena lägret, medan den andra sågas som "aprilskämt" av det andra. Jag sågade Mini Q därför att den har Bioline brännare och saluförs av ett företag som det inte finns mycket kvar utav efter konkurs och rekonstruktion. Effecta må vara scavengers, men de har en del bra grejor hur som helst och ett omfattande ÅF nät över hela landet.

Summan av kardemumman? Jag skulle strunta i acktanken och stoppa in en fullversion av Biomatic+ 20 - nya utgåvan. Tänk vilken skillnad: Shuntstyrning, automatsotning, enorm asklåda och hög varmvattenkomfort. Man kan säkerligen anordna någon form av ackumulering även där - om så önskas, men jag ser ärligt talat inte behovet. Med brännaren i gång på 20 kW så borde det inte brista med vare sig värme eller varmvatten.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

För att tala klarspråk så menar du följande:

Den ena sågas av Bergatorparen (för att han inte gillar brännaren) och den andra sågas som aprilskämt av Torsten (fast det var brännaren som han avsåg som skämt)...... :wink:

Dvs båda pannorna är OK eftersom det var pannor som ämnet handlade om och inte brännare då TS skulle använda den han redan har.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Ja P21 i en laddpanna måste vara ett beslut fattat av någon ekonomisk snålhetskommitte på Effecta.
I styrningen på denna brännare ligger väl inbyggt att den stannar och bootar om efter två timmar för att skydda det känsliga och dyra brännarröret.
Så mitt i laddningen av tankarna så stannar brännaren och startar om meddetsamma igen med risk för gengassmällar.

Går väl att köpa en MiniQ panna utan brännare om man tror att Ecotec ska gå i konkurs. Begagnade Ariterm Bequem brännare säljs numera till bra pris på Blocket.
Köper man en ny Bequem brännare kan åf. säkert också fixa fram en MiniQ panna till den också.
Stora Enso pellets.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Jag tror inte det ligger inne något tidsavbrott på P21, utan den tror jag bara tuffar på så länge det finns behov av värme. Viking Bio renblåser och startar om var tredje timme av kontinuerlig drift för att inte rostret skall sättas igen - men jag tror vare sig PellX eller klonerna har en sådan funktion - fast jag vet inte. Jag har ju i och för sig inte sett efter det när jag läst manualerna.

Att man har den brännare man har på Effecta, beror ju på att man producerade(?) och sålde PellX ett tag. Supra är Effectas egen förtolkning, så ingen snålhetskommite utan bara att man tager vad man haver.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
skalman65
Energiprofet!

Inlägg av skalman65 »

bergatorparen skrev:Hmm.
Summan av kardemumman? Jag skulle strunta i acktanken och stoppa in en fullversion av Biomatic+ 20 - nya utgåvan. Tänk vilken skillnad: Shuntstyrning, automatsotning, enorm asklåda och hög varmvattenkomfort. Man kan säkerligen anordna någon form av ackumulering även där - om så önskas, men jag ser ärligt talat inte behovet. Med brännaren i gång på 20 kW så borde det inte brista med vare sig värme eller varmvatten.
Anledningen att jag vill behålla acc tankär att den är special byggd med dubbla kretsar.
Ena försörjer garaget andra huset.
Min befintliga brännare hade jag tänkt att behålla då en snurrar på fint.
-----------------------------------------------------------------------------------

Om jag har förstått ovanstående diskussion, så är Effektas panna samt Mini Q Samma panna i stort sett eller....?
Euronom Exonom P20UB
KMP Pellex 21
TK1B Brännarstyrning
KW Z 150 / Laddomat 21
500L acc m.dubbla kretsar (garage + hus)
Bägge shunt styrda via Thermomatic CBJ samt ERA
Bulkförråd
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Ja, det visade sig att så är fallet. Eftersom du inte skall ha med brännare, så kan du ta den som du får längsta och bästa garantin på :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Torsten
Pannrumstomte!

Inlägg av Torsten »

Det kostar ju ingenting extra och sälja och köpa på Blocket så du får en modern lättinställd brännare kanske också med automaturaskning.
Lägga ned tusenlappar på brännarrör blir dyr pelletskostnad.

MiniQ pannan och Effectas kopia är nog högt prissatta då marknaden här är liten.
Laddpannorna från Biocomfort säljs i massvis i Danmark och verkar ha både asklåda och stående konvektionsvägar. Betydligt lägre pris gör att du kan lägga mer pengar på brännaren i stället och få det bekvämt.

Edit: Hittade priset på Effecta Solid 22900.
Det innebär att din plan bara blir 2000 billigare än om du köper ett pannkit för 30000 från Biocomfort och säljer den gamla brännaren för 5000 på Blocket.
På köpet får du garanti, modernt och lättskött.
Att Bergatorparen med sådan bravur svingar ordförandeklubban i Stiftelsen Gammelbrännarens Vänner påverkar mig en del men jag tycker ändå att ett nytt pannkit måste bli billigare i längden.
Stora Enso pellets.
Skriv svar