dags att skrota den gamla oljepannan

Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Det är bränslets form som gäller, inte om pannan är en oljapanna eller inte. I mitt fall är det en kombipanna varför jag kan göra ung. vad fan jag vill utan att behöva tänka på brandcell eller liknande men byter man till fastbränsle (ved/pellets) i en "ren" oljapanna ska man kolla med sotaren innan, de kan ha synpunkter.

Man kan såklart också chansa men att handla en ny (bättre begagnad) kombipanna o få den installerat - och sedan hamna på eldningsförbud är ganska dumt.

Och som alla här vet kan sotare ha dåliga dagar där de har konstiga tolkningar av lagar och regler...
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Då lärde jag något nytt. Man stramar åt reglerna för att få bort gammelpannorna. Om man har en gammal oljepanna, och skall konvertera till pellets, så tvingas man se över och konvertera hela pannrummet med. Tidigare behövdes inte brandcell om pannan var under 60 kW - nu är det alltså brandcell som gäller oavsett - vilket ju är rätt så logiskt tänkt. :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Ok, då dyker ju ofrånkomligen frågan om "brandcell" upp. Nånting jag överhuvudtaget inte ens tänkt på.
taket i källaren är redan gipsat, betongväggar runt om. Pannan står i ett inre källarrum med dörr. Kommer inte ihåg om denna är gipsad på insidan.
Betongväggar måste väl räcka? Eller måste jag skruva upp massa mineritskivor överallt?
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Och det är just därför du ska kolla med sotaren FÖRST, har h*n synpunkter kan du utgå ifrån dessa i din vidare framfärd.

Det kan vara så enkelt att du ringar till dom o kollar om det är något speciellt du ska tänka på när du har beskrivit situationen, vis av erfarenheter (läst här) kan det vara en bra idé att spela in detta samtal, vissa sotare kan ha bra o dåliga dagar tydligen.

Du kan åka på att beställa ett besök till några 100-lappar men det kan vara värd det, då får du på skrift vad som gäller.

Men ta en informell kontakt först, det kan vara att de säger att det bara är att kasta i pellets utan problem och det kan ju även vara så att det inte finns någon registrering som säger att ditt hus är icke-fastbränsle...

Så det kan vara en bra idé att vakta tungan i det inledande koll, man vet ju aldrig...

Och är huset registrerat som fastbränsle-hus är det bara att tuta o köra, det besked fick jag av min sotare. Jag kan byta panna och elda med ved utan ackumulatortank då godkännandet är så gammal.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Dubbelgips i taket om sotarn är noga annars duger det nog som det är.
Plåt, dubbelgips eller minerit på pannrumsdörren så klarar det sig.
Tråkigt men Reliant pannan duger nog bara till olja.

Byter du panna så blir det provtryckning av skorstenen och kontroll av installationen.

Iden med många möjligheter är romantisk men fruktansvärt dyr.
Gå in för ett energislag och gör det ordentligt i stället för dyra halvdana kompromisser.

CTC Ecoflex är ett bra förslag tycker jag.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Ecoflexen var så j-la dyr bara ;)
Har inte råd att ta mera lån just nu...
Nä, siktet är då istället inställt på en billig panna (har sett flera CTC 1100 på annons för småsummor) tillsammans med en hyfsad brännare och ett veckoförråd. Förutom tryckkärlet, som jag inte litar på, så finns redan en bra cirk.pump och en thermomatic styrning.
100 m2 sekelskiftesvilla 2 plan, CTC 1100 Ekonomi -96, Viking Bio pelletsbrännare -06, MAFA veckoförråd, Thermomatic ERA Shuntautomatik, 9 m tegelskorsten med insatsrör, Göteborgsområdet.
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

Börjar bli i elfte timmen att gå på det gamla tipset att installera en gammal oljepanna. Knappast några oljepannor har installerats sedan 2004 så det blir riktigt gamla saker man installerar. Gör man hela jobbet själv så går det för sig ekonomiskt. Ska man betala 12000 för installation av en gammal oljepanna som man betalt 4000 för så blir det orimligt.
Vänta till sommaren så kan du köpa en pelletspanna med brännare från de som fortfarande hoppas på billig el och slänger ut pelletsanläggningen.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Vi gör installationen själva, sambon pluggar drift och ventilation just nu och vi kan få en del gratishjälp om behovet uppkommer (vilket man kan hoppa upp och sätta sig på).
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

withnail skrev:CTC 2200 Trio har snabbkopplingar för både luft/vatten-pump och solfångare vilket gjort att vi sneglat på den.
Oavsett vad så är vilken panna som helst energieffektivare än reaktorn vi har idag.
Då är det kanske mer intressant att satsa JUST på ett alt för annars blir det lån till l/v pump och solpanel= Satsa på EN bra anläggning /lättskött som ger bra verkngrad förhoppnvis...Och se var tiden utvisar sedan...
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Kan vara en tanke ändå. Vi kommer ändå ha stödvärme från kakelugn på nedervåningen och en braskamin på öv.
En helt annan fråga, jag har förstått att pelletseldning ger mycket lägre rökgastemp än vid olja eller ved vilket kan ge kondensproblem i pipan. Vad är "normal" kanaldiameter vid pelletseldning?
Efter att skorstenen är ommurad upp från nock måste vi antingen glidgjuta eller dra rör.
Helst skulle vi välja glidningen då den inte kyler ner murstocken som en insats gör. Men just nu lutar det åt ett rör ändå.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

120 rör är ju rek/pellets..men får du ner 125 är ju inte det fel .. :)
Där har du komplimenten ändå braskamin/K-ugn 8) ...Så använd tid/lust och nytta nöje på dessa outstanding"guldgruvor...Gud bless the ved..
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Ok, här är några bilder på kammaren till vår Reliant
Djupet är 40 cm och keramiken längst in verkar helt slut.

Bild

Bild

Bild
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Bra bilder, och tyvärr var det som jag befarade: Denna panna har samma eldstad som BAXI Baltic - som BAXI själv starkt avrådde att använda som pelletspanna eftersom det är snudd på omöjligt att få ut all aska, och systemet sätter sig igen med driftsavbrott och inrykning till följd - om du tittar där jag markerad med pil så ser du varför.

Som oljepanna/gaspanna är den jättefin med verkningsgrad över 90 %, men tyvärr är den inte att rekommendera som pelletspanna.

Bild
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
msh16
Energiprofet!

Inlägg av msh16 »

withnail skrev: En helt annan fråga, jag har förstått att pelletseldning ger mycket lägre rökgastemp än vid olja eller ved vilket kan ge kondensproblem i pipan. Vad är "normal" kanaldiameter vid pelletseldning?
Efter att skorstenen är ommurad upp från nock måste vi antingen glidgjuta eller dra rör.
Helst skulle vi välja glidningen då den inte kyler ner murstocken som en insats gör. Men just nu lutar det åt ett rör ändå.
Är det en vanlig halvsten x halvsten skorsten 145x145 mm i pipan så varför inte glidgjuta så blir det bättre fart på självventilationen i huset och vinden mår också bra av lite värme från skorstenen. Med 160-170 grader ut från en oljepanna blir det nog inga problem med kondens i övre delen.
withnail
Fröträd

Inlägg av withnail »

Jo glidgjutning är vårt förstahandsval.
Jag har möjlighet att köpa en CTC 1100 Ekonomi -96 för absolut inga pengar alls.
En ok att panna att börja med? Har läst på lite och det verkar vara vanligt med en Baxi Eurofire monterad. Även om den bara håller några år har den inte kostat mig nånting.
Skriv svar