Vart hittar jag en påslös föravskiljare till dammsugaren?

nissetib
Stor entusiast!

Re: Vart hittar jag en påslös föravskiljare till dammsugaren

Inlägg av nissetib »

Roli skrev:
nissetib skrev:Har både en sådan, till askan, men även en virvelvind från Pellvac. Den har jag däremot i mitt sugsystem för transport av pellets.
Du som har båda produkterna. Är det någon skillnad mellan Altbergaren och Pellvacen?

Hur bra avskiljer Pellvacen det damm som blir vid transporten?

Har själv ett vakuumsystem för pelletstransport från stora förrådet i garaget till ett mindre i pannrummet och mitt största problem med detta är att filtret i sygaren tätnar efter 1-4 veckor beroende på pelleteskvaliteten. Har länge haft funderingar på att skaffa/bygga en extra cyklon och montera den före dammsugaren. Finns en redan men den separera det fina dammet lite dåligt så frågan är hur bra är Pellvac resp. Altbergaren på detta??
Jag har ju aldrig använt Altbergaren till annat än sot, och Pellvacen aldrig annat än till transport av pellets. Men jag skulle aldrig byta, inte ens för att prova. Just nu har jag en leverans bulkpellets som är väldigt spånig plus att det är normalt mycket fint damm. Efter ca 1-1,5 tons förflyttning så tömmer jag pellvacen som då är full med spån. Samtidigt kollar jag dammsugarpåsen, och tömmer den också. Det brukar bli ca 1-2 nävar med fint damm. Nä jag är helnöjd med Pellvacen.
CTC Ecoflex -06. Bulkförråd och Pellvac.
Eliat
Fröträd

Re: Vart hittar jag en påslös föravskiljare till dammsugaren

Inlägg av Eliat »

Då har jag efter mycket fundering tagit mig i kragen och beställt en virvelvind.
Beställde på eldkraft det tog endast 2 dagar.

Nu har jag testat den och kan säga att den är värd pengarna
Känns inte alls lika tungt att sota pannan längre.

Som sagt inget filter som sätter igen sig
Mindre damm
Konstant sugförmåga

Släng inte pengarna i sjön. Köp en virvelvind.
Skriv svar