Värmesystem!! Vilken panna?

Torsten
Pannrumstomte!

Re: Värmesystem!! Vilken panna?

Inlägg av Torsten »

Jakob fortsätter med sin oförställda reklam för Effecta-Pellx.
Att kalla Walthers plåt för en pulare på landet kan väl bara ha ett syfte, att sälja in Effectas pannlösningar.
Effecta, ett företag som inte ens ids utvecka en egen modern lösning utan sätter en gammal Pellx brännare försedd med ny elektronikstyrning i en panna och kränger ut denna lösning till intet ont anande kunder.

Installatörsfirmorna hänger på den här cirkusen. Eftersom Effecta haft minimala utvecklinskostnader för den gamla brännaren så kan Effecta ge högre återförsäljarprovision än de mer seriösa konkurrenterna som lägger ned pengar på teknisk utveckling också.
Ett sådant företag kallar jag inte seriöst. Där går penninghungern före omsorgen om kunderna.

Är man helt besatt av iden om att ha en pelletspanna med rörbrännare så skulle väl Ulma pannan i så fall vara ett bättre alternativ.

Man ska inte glömma att förutom Janfire så är det relativt små aktörer som stått för utvecklingen av pelletseldning i Sverige och det har i alla förekommande fall varit på landet dessa aktörer hållit till.
Stora aktörer har i vissa fall köpt upp de mindre företag som utvecklat något modernt tex. Baxi -Eurofie, Thermia - Albin men teknikutvecklingen hos de stora företagen har generellt varit nästan obefintlig.

Som ronald föreslår tycker jag att Peltec pannan och Ariterm Biomatic 20+ är klart bästa alternativen om man ska ha en automatsotande panna. CTC Ecoflex är inte automatsotande. Har du mätt takhöjden i pannrummet så du vet om du kan få in en Biomatic 20+?

Och JA75: CTC265 och Iwabobrännaren är produkter med toppkvalitet med en hållbarhet som är svår att slå. Många av de pannor och brännare som säljs idag kommer inte att hålla lika länge.
Dagens pannor är däremot avpassade för pellets och mer effektiva. Dagens brännare är i vissa fall också mer lättskötta än Iwabo.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
JA75
Ungskog

Inlägg av JA75 »

Nog har jag 220-230 i takhöjd allt!!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Torsten...

Som du såg föreslog jag Ecoflex. Den kommer väl inte från Effecta? Var någonstans har jag gjort reklam överhuvudtaget? Jag har inga ekonomiska intressen alls för ditten eller datten, det tror jag även du förstår.

Det vore kul om du sen kunde motivera ditt ständiga raljerande kring "intet ont anande kunder" etc. Vem är det som blivit pålurad något? Var är alla inlägg där just Effectas grejor rapporteras ha problem? Jag har efterfrågat det tidigare: fakta. Istället tar du till billig tramsretorik varje gång....

Ulmapannan är ju tråkig eftersom den pannan har en vattenmantel som är utformad att passa runt Ulmas egen brännare - man kan inte sätta in en brännare med andra dimensioner under pannans livstid....

Effectas PANNOR är väl utmärkta. Bra verkningsgrad och automatisk ekonomisotning. Man behöver ju inte köpa rörbrännaren om man inte vill. Även komplettpannan har ju standardöppning för brännare och det går att stoppa in "vad-som-helst" som brinner någorlunda framåt. Vi måste ju hålla isär panna och brännare.

Att ha bra marginaler till sina ÅF är verkligen att bry sig om sina kunder. Man måste bygga upp en långsiktig ÅF-kanal som kan lita på dig som leverantör. Skulle du eller nån annan vilja vara ÅF och få dåliga marginaler? Sen att de flesta ÅF är riktiga pajaser oavsett håller jag med om.... Hur ska du kunna ge omsorg om dina kunder utan att hela kedjan är nöjd? Tillverkare-ÅF-slutkund?

Jag är även jag nyfiken på peltecpannan - men fortfarande verkar det inte ens som nån på detta forum har en sån i drift? Den ser bra ut på pappret - men är det nån som kan komma med fakta? För en rekommendation utan fakta/erfarenhet kan ju verkligen bara tolkas som - just det - reklam.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Jakob skrev:Jag valde ny panna i höstas.

Men att köpa en brännare från en pulare på landet som inte ens driver aktiebolag och sedan hoppas på garantier och support......känns ganska skakigt. Detta är dock vad många här på forumet rekommenderar.

mvh
Jakob skrev: Vi måste ju hålla isär panna och brännare.

.
Jag rekommenderade peltec pannan och CTC bio brännaren..jag tror inte att altberg säljer/gör brännare? Sen var det mina favoriter"

Sen är dom andra pannmärkena bra som du nämner :)

Med all välmening!!!
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Näe, jag ville bara få upp JA75s ögon för att jag tror att det sker en utslagning av tillverkare framöver - och då bör man kanske valt nån som överlever...

Direktcitering borttagen. / Roli moderator
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

rätt resonerat och tänkt Jakob :)

Ähh..Inte hundra på det men jag tror (walthers plåt AB) gör pannor lite efter efterfrågan?..Dom kör ju lite annat gottan"s maskiner mm så inte bara peltecen... :) Sen nyköp brännare skall man nog fundera en eller två ggr angående ditt tänk absolut.. :wink:

Mvh
Senast redigerad av ronald den sön 08 jan, 2012 20:51, redigerad totalt 2 gång.
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
stepside
Lärjunge!

Inlägg av stepside »

pelltec...den har jag missat. är den avsevärt billigare biomatic? funkar den med min bequem brännare? mer info om pelltec önskas!
eryl dp 1960.bquem15d uppgr.mafa takskruv.pellistore.alpha2.era10.kwsid012.husqv727,keddy k800.mitsu fd35 lvp,1 1/2plan timmer ca 100m2 boyta ,byggt 1923. tillägsisol 50mm utv.55cm kuttersp vind.100mm inv linisol.oisol och ouppv källare/pannrum/tvättst.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

http://www.peltec.se/index.php?option=c ... 61&lang=en

Vet dock inte om nån här har erfarenhet av den i praktiken....? Ser bra ut på pappret dock!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Skulle nog säga Biomatic/Ctc Ecoflex då TS verkar fixa bytet själv så lär han nog utan problem fixa justering med hjälp av forumet/mej :wink:
Takhöjden räcker till båda o biomaticen har ju spaksotning
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Skriv svar