UNO varmvatten= sant no no :(

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
danei
Pannrumshärskare!

Re: UNO varmvatten= sant no no :(

Inlägg av danei »

Knappast troligt. Att det blir dåligt varmt vid 60° med en del kalk låter inte alls otroligt. Men duchblandaren verkar inte heler vara som den ska, den ska ge samma temperatur ut så länge det går.
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

En bra tes Jakob men eftersom alla kranar beter sig likadant och kökskranen sticker av från ett annat ställe direkt från pannan så finns inget ställe något sådant kan hända på. Det måste helt enkelt vara så att jag kyler ner omgivande vatten för snabbt så de 60 graderna som finns kvar inte finns runt spiralen. Det är det enda logiska jag kan tänka mig men logik är alltid baserat på kunskap och den har jag inte vad det gäller vatten och dess skiktningsförmåga eller vad jag ska kalla det. Kanske någon som har just kunskap om detta kan vidimera eller avfärda?

Å andra sidan när jag tänker efter så hjälpte det ju inte att fylla badkaret långsamt innan heller och blandningsventilen var väl inte kass som jag trodde.. Många frågetecken här. Fattar nada :roll:
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Sant Danei att duschblandaren är kass men hur förklarar jag de andra kranarna. Kalk skulle vara svaret då.. ja låter troligt. Förminskad förmåga att ta upp värme.. Hmm det får bli att tömma spiralen och fylla upp med ättikslösning eller nåt. Ett skitjobb med en fru som är konstant sur och trött på vårt pannbyte samt småbarn med dubbelsidig öroninflammation samt lunginflammation *suck*
Bionordic B16 GL brännare sedan 2006 i en TMW Attack 200 oljepanna och efter pannbyte till en begagnad UNO 2006:a från 2012. Dubbla Tigex 25,
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Om du stryper=maxar blandningsventilen och kör ut 60C på tappv och kollar när brännaren har stannat=80C ?panntemp..=ch prova för sakens skull!!........... Kör du mellan 60-80 på bränn ?20 C?

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Det är inte alltid kul, förstår och har medlidande....
Kan du testa en sak?!?!?

När frun tar en långdusch, eller för den delen när du spolar varmvatten kan du känna på utgående rör från pannan samt utgående rör från blandarventilen har du en stor differens eller är båda lika kalla.

Det jag vill uppnå är att eliminera allt efter pannan som eventuella fel innan du drar isär för mycket av kopplingarna.

Kommer själv ihåg de glada tillropen när jag för ngt år sedan bytte ut gamla pannmonstret till en Nibe City, i mitt fall var det bara första veckorna efter bytet vi hade probs, innan jag behandlade VVX:en med ättika...

Skulle din slinga av en eller annan anledning vara kass kan du ju sätta en extern VVX med cirkpump som du kopplar på två lämpliga portar på pannan så får du varmt vatten i massor. När jag återfyllde ett par kubik vatten i poolen sist kopplade jag vattnet via pannan, bara ratta upp brännaren på max och sen köra fanns varmt vatten så länge det fanns pellets i förrådet... Vill du inte köpa en färdig lösning kan du ju alltid lägga ett skambud på någon gammal panna med liknande lösning och ta dessa delar...

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Bra idé Ronald. Ska jag prova. Jag har den vanliga hysteresen på 10 grader men de hinner ju sjunka till 60 när jag maxar uttaget innan pannan hinner starta igen.

Ser att Du Peter oxå hann svara :) Tack för omtanken.Sjyst.. Ja inget kul. Sura miner bara ja sitter här och svarar.. Ska kolla detta oxå. Lite långsökt att nya blandningsventilen kan vara kass men som Du säger. Bästa tt kolla och det är ju enkelt. jag har en sån där tempmätare med laserpunkt så den kollade jag med igår för att ställa in blandningsventilen med källarkranen på max med varmvatten. Kollar igen om det är skillnad.. fan det kunde jag ju gjort innan jag bytte..Arg man blir på sig själv ibland. Onödiga pengar och ett onödigt jobb framför allt då ESSV ventilen bara hade tre 22 utgångar och jag fick löda nytt rör och sätta som ett U bakom samt en ny trevägs 22 koppling istället för direkt sammankopplade direkt från pannan som innan..
Mvh
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Tror det räcker med att känna med handen på utgående röret från pannan är det ordentligt varmt efter en stunds tappande så är problemet efter pannan annars är problemet i pannan.

Grundregel:
-40grader du kan hålla utan problem
-50grader du kan hålla en liten stund
-60grader direkt obehagligt att hålla mer än ngra sec
-70grader kan ta på kortare utan att bränna dig

Kör du ändå med en mätare med laserpunkt, tänk på att tejpa mätställena med maskeringstejp då olika material speglar olika och dessa mätare brukar vara kalibrerade på ljus matt yta... Jag själv kör med en Testo810 när jag vill vara noga annars är det handen som gäller.

/Peter
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=2&t=9999

Spetsgivaren direkt i vattnet eller den med promb tryck mot kranskallen"...Oumbärliga prylar ?För oss Digitalnördar :mrgreen:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

haha Bra Ronald. Verktyg är som leksaker var förr. jag bara älskar mina och kan inte få för många.

har just satt tillbaka min gamla blandningsventil igen för varför spendera 500 spänn på inget. Får putsa till sakerna och återlämna imorgon. Bra att man inte behövde använda ringar och muttrar då syns det inte att det varit använt och ingen skada skedd... ens för näste man som köper.. och det är såklart viktigt. man vill ju inte själv råka ut för sådant och då kommer ordet "karma" automatiskt upp :eye: Nu snart till nästa steg :cyclops:
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

Stroker:
allmänt bara... vad kör du på för effekt?..Jag kör på 14 kW och har snålduschmunstycke...Vet ej om jag behöver det men då kan barnen och frun duscha nästan hur länge de vill därför (munstycket)...He he Det finns ju alltid en gräns :wink:

Mvh
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

jag har aldrig kollat effekten men den går så snålt som den nästan bara kan annars blir det för varmt i fallröret. Satte en stektermometer där då fläkten är helt avhängig för värmen i röret. Nu ligger jag på 145 v ung samt i slutet av bränningen på 80 grader just vid skruven till fallbromsen. Rökgastemp med gulvit låga är 175 grader och bara svagt med rök i min lucka i skorstenen (men ser bara röken med hjälp av en ficklampa men de vet "väl alla") :!:

Jag ska kolla upp effekten när resten av familjen sover det är lugnast så :) Frid och fröjd i plingandet i pannrummet.. det är för gott bara. Likvärdigt med en vanlig meditation ungefär :cyclopsani:

EDIT: glömde säga att joi jag har stenhårda krav på duschlängd men det kommer i omgångar när någon somnat duschen eller nån av tonåringarna tvättar apparaten för länge :) har en klocka jag köpte där man ser hur mycket vatten m,an gör av med (man ställer in mänden per minut själv) och sen vid en given mängd tutar det (satte de så att det tutar efter 5 minuter). Ska plocka bort Grohe munstycket då de ger så mycket vatten upplever jag att det är som att stå framför högtryckstvätten vilket inte är behagligt men säkert missbrukas av de obstinata tonåringarna. tackar "motorn" (det onämnbara som får allt att snurra alltså) för att dels fruns 20 åriga tjej kusin flyttat samt mina två 18-o 20 samt hennes 20 åring är borta. Innan var det e jäkla springande till pannrummet för att stänga av vattnet när dom förverkat sina fem minuter ggr 3 typ. fast haha lite kul va de allt. Skulle satt en ventil bara på varmvattnet de hade varit ännu roligare.. har hotat med det ett antal gånger samt även varit inne på att köpa en magnetventil (1028 kr på Hornbach) som kopplas till en flödesmätare för varmvatten men det finns en del aqber jag aldtig löste.. o som sagt. De fyra energitjuvarna blev förpassade ut i verkligheten när skolor var slut och egen ekonomi uppnåtts :) nu har vi bara en obstinat 14 snart 15 åring samt en 13 snart tretton att tukta.. alla nämnda är pojkar som tur är. när min enda dotter är 15 är jag 70 så då orkar jag väl integnälla så de ska smidas medans järnet är varmt haha
ronald
Pannrumstomte!

Inlägg av ronald »

http://www.naturskyddsforeningen.se/but ... aket-krom/ Jag kör men nån variant av denna blandar med luft samtidigt,funkar klocka"=bibehåller trycket på vattnet men med mindre vatten...So let´s även the grannar komma och tvaga sig". :) ..

Ni har ju ganska stor boyta-biyta också som skall värmas av samma panna ang, effekten bränn/vv ..etc så nog kan panntemp dyka lite x-tra snabbt därav.. :wink:
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Har fortsatt labba och blivit än mer förbryllad.
Som sagt så är jag tvungen att köra på knappt någon fläkt typ (145-146 V - som jämförelse kan sägas att vid uppstart mäter jag cirka 180V) och knappt någon matning för att fallröret inte ska bli för varmt då man säger att pannan har för dåligt drag.. okej det köper jag.

Nu till det intressanta. Mätte idag upp effekten och då står matningen som stängd i botten motsols kl 12 och jag kör kl 2 (matning var 30 sekund ungefär). Inte mycket alltså och fläkten kör jag i läge "motsols stoppet" = kl 1 och jag kör kl 2 (så gott som stängd då alltså) då har jag i slutet av cykeln 100 grader vid fallbromsen samt 178-180 grader rök. Effekten vid manuell matning mättes då till 585 g / 10 min. Detta ger då 0.585x6x4.8=16.8 kWh. Hur hänger detta ihop egentligen?? Hur kan någon då få ner effekten till 10KW.. fattar nada Har jag en så effektiv skruv och så bra pellets?? visserligen fungerar mina hål jag gjort i botten av skruven nu igen så spånet far ut där istället men men. Hade av misstag fått i en del fuktiga pellets innan och detta kan ha orsakat en del av den ojämna gången jag haft tidvis tror jag..och inga spån ut ur hålen då det var en stor kaka längst ner.. Nu är förrådet rensat och allt frid och fröjd och aldrig ska en påse med misstänkt gammal blöt pellets få tillträde mer :). Ett skitjobb att kolla varenda säck och jag har nu hittat cirka 15 påsar på 5 pallar där en liten eller ännu mindre del varit kass men det räcker med en handfull för att störa systemet men ett värre skitjobb att tömma ett Midiförråd :( så det blir att fortsätta kolla varenda säck..

Skrev ett långt brevet till Aritherm idag att jag behövde råd för att få bättre drag i pannan och alla fakta jag dragit här och ondgjorde mig över den dåliga effekten jag var tvungen att ha och så (det var innan jag mätte upp de 580 grammen alltså). Har då en idé att plattjärnet som sitter just i kanten av tuberna som lyfter turbulatorerna kanske motverkar en del av draget negativt. Att det fungerar som askfälla har jag tidigare konstaterat och det tar trots allt upp en 1.5 av hålets kanske totala 8-10 cm. Genom att flytta ut det (göra ett nytt lite längre alltså ) så att det hamnar nånstans en bit ut över öppningen till rören skulle ge gaserna bättre skjuts i svängen inbillar jag mig.och öka kanalen kanske hela 15-20%.. hmm inte illa kanske :roll: . En tes jag framförde iaf. Får se vad dom svarar. Rimligtvis är deras konstruktion dåligt genomtänkt tycker jag i alla fall :roll: ett par centimeter till hade gjort susen- sa flickan :eye:

Vidare tror jag jag kommit på en anledning till det dåliga med varmvattnet. Igår gjorde jag ett experiment (jodå när vattnet började bli kallt så var det lika ljummet nedanför den gamla blandningsventilen som kommit på plats igen som ovanför) och jag har klart mer varnvatten nu än innan men efter en hundra liter eller nåt sådant så blev de ljummet. Väntade en liten stund och det kom en skvätt varmt vatten igen sen ljummet igen och höll på så en stund. Hade då kanske 150 liter ganska varmt vatten och två ungar i badet. Gick ur badkaret ( stort skit-bubbelkar som rymmer alldeles onödigt mycket vatten) och ställde mig i duschen. Varmt en stund sen kallt igen. Tempen på pannan var då nere i 40 grader och pannan höll fortfarande på att starta. Start nummer två tydligen (den gör ofta så , oftare med mindre startdos än med stor och en start från början till fast grön lampa tar då 18 minuter !!!) och eftersom optoögat visar 1.7-1.8v vid full drift samt vid start nånstans när det börjat brinna 4,5-6-7, så borde det rimligtvis inte vara något fel på detta heller. Ögat funkar alltså. Check 8) men starttiden är en del av boven i dramat.

.. När pannan väl gick så (jag lät vattnet stå o rinna så smått i duschen) så orkade de 16.8kw??? inte värma upp??? Vad är detta? Vi har inte ens kallt här nere i skåne och inte blåser det heller. Pelletsåtgången ligger på 1.5- 2 säck nånstans verkar det som över dessa 50 dagarna jag kört. Ungefär som min gamla "värdelösa TMVpanna". fast den sista tiden tror jag jag kommit ner på en säck om dagen och kanske lite till bara.. vilket känns bra. De har ju varit en himla fibblande hit och dit med inställningar innan man började förstå en aning i alla fall..hur saker och ting fungerar.

Tittögat (gjorde ett nytt 22mm UPPE istället :) )visar på en bra gul låga som inte sotar nämnvärt. Askan ser bra ut det som finns i skorsten och i asklåda Grå och inte smetig -

Tycker jag gjort det mesta nu och hade bestämt att byta brännaren till gamle trotjänaren B16 Gl som ALLTID startar på första försöket och köra turboskakningen via denna istället men denna ger som max 16kw.. och det lär ju inte räcka då..... men jag har missat någonstans i tanken med min uträkning men var? när och hur :roll:

Jag tror med anledning av att varmvattnet snabbare blir kallt vid lägre temp att tesen om kalk kan vara nog så sann eller ?? Hur många liter kan det rymmas i röret om man nu skulle ge sig på att kalka av. Tycker mig ha läst att röret skulle vara 10 meter och är det då 22 mm utv så är de väl 20 inv och skulle då ha en rymd av cirka 3,2 liter hmm 0,1x0,1x3,14x100=3,14 cm3 eller liter. Vilken blandning ska man då köra på ättikan för att den ska bort kalken är en följdfråga :?:

Har man mycket kalk runt kalmar :?: .. någon som vet. Här har vi knappt någon där jag bor. Avkalkade min moccamaster kaffekokare en gång på 20 år så om det nu skulle vara kalk så är det väl för sista gången hoppas jag ..
MVH
psau
Energiprofet!

Inlägg av psau »

Hellu,

Är tempen på pannan nere i 40 grader så blir ju vattnet ut ur kranen någonstans under 40grader det kan inte bli varmare så låt oss strunta i ev kalkproblem just nu, men svaret på ev utspädning är 0%, jag hade kört den ren...

Något fishy är det...

Låt oss räkna lite;

Unon har 150 liter vatten du vill värma detta från 40grader till 80grader vi stänger övriga värme uttag.

1,16 W * 150 liter * 40 grader = 6,960 kW (energibehov för att värma vattnet från 40 till 80 grader)

6,96 kW / 16 kW = 0,435 h

Dvs under ideala förhållanden med 0% förlust så värmer du upp vattnet i pannan från 40 till 80 grader på 26minuter när brännaren går på 16kW.

Men nu har du ju en del förluster i brännare, panna, värme till huset etc...

Känns ovan siffror realistiska får du ut den effekten ur pannan?!?! Hur lång tid tar det dig att gå från 40grader till 80 om du stänger shunten till huset, efter det att familjen gått och lagt sig?!?!

/Peter
Användarens profilbild
Stroker
Lärjunge!

Inlägg av Stroker »

Hej :)
Ja det lät intressant.Kan inte vara möjligt att köra på en knapp halvtimme men jag ska kolla vad det tar från 60 till 80 då detta är det normala. Radiatorerna verkar inte ta någon nämnvärd effekt. Ut 41 in 40 lägsta hastigheten men golvvärmen.. där är en gigantisk energitjuv (vilket jag egentligen vet eftersom jag missade isoleringen i bjälklagskanten) skickar ut i40 grader till pushen på högsta hastighet och det kommer 20 tillbaka. :@: .

ska klocka tiden imorgon när jag är ensam hemma. Ska bli intressant.

Anders
Skriv svar