Ökad förbrukning/Långa gångtider

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Re: Ökad förbrukning/Långa gångtider

Inlägg av André »

fredrik s skrev:Oj
Det var väl undersökt, uppskattar att det finns de som har tid och ork att göra dessa undersökningar.

Mitt problem är att jag får

1: Långa gångtider
2: Hög förbrukning
3: Höga rökgas temp(200+ grader) mätt utanför pannan innan dragbegränsaren.

Jag drar slutsatsen att pannan inte kan tillgodogöra sig effekten och då spelar hög eller låg effekt ingen roll?

Då jag tidigare har haft en annan typ av brännare i samma panna känns det som om det är installationen eller kombinationen av panna/brännare som inte funkar.

Kan tjuvluft ge detta fenomen?
För mycket drag (dvs dragbegränsaren funkar inte som den skall)
Tja då det påstås en massa så måste man ta sej tiden det tar att få fakta o inte gå på uppskattningar :wink:

1. Hur mycket skiljer tiden mot förra brännaren?
2. Hur exakt har du koll på hur väder/vind varit när du jämför?
3. Vad låg rökgastempen på tidigare?

Med för hög effekt så får du en ökad förbrukning samt ökad rökgastemp men tiden att värma pannan ska/bör bli kortare än vid "rätt" effekt..
Men det känns som nått inte stämmer med din panna/brännare
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
fredrik s
Prima virke

Re: Ökad förbrukning/Långa gångtider

Inlägg av fredrik s »

Hej

Jag har inte mätt gångtiderna på förra brännaren, det fanns inget att jämföra med då :oops:

Jag har hyffsad koll på vädret, det är aldrig exakt likadant men över en längre period bör man kunna säga att det går att jämföra.
Det har varit mycket varmare den här vintern fram till ca vecka 4 jämfört med förra vintern.

Gångtiderna är 1 timme och det anser tillverkaren vara ca dubbellt mot vad det skall vara.

Rökgastemperaturen är 250gC innan dragbegränsaren.
Det borde vara för mycket spill som går ur pannan.
Tegel/Trä från 1876 ca 200m2
Ulma panna med ULMA 2000 +Mafa
Skriv svar