ev justering 6 eller 8 mm

Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: ev justering 6 eller 8 mm

Inlägg av Vednisse »

Första mätningen med nya celler (tror båda är bytta). Men skulle det vara något så vet jag det de närmaste dagarna, skulle göras en hel del injusteringar med instrumentet kommande dagar. Lär ju märkas ett samband om det är problem med fler brännare.

Har ju även ett nytillkommet sintringsproblem med 6mm Bionorr som skulle kunna bekräftar luftöverskott, men det gick inte och köra fetare med varken nuvarande/lägre eller högre effekt utan att CO2 och CO spretade iväg.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det blev så för mig med!! Om vi tänker oss att pannan läcker in tjuvluft så dyker Co2, Och då brukar inte Co,n bli rätt heller,så man ser att nått e galet!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Vi får se, jag ger mig inte...
Har fått tag i en annan mätare nu (Testo 325M), så hinner jag i helgen ska jag gå till botten med det.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du skulle ju haft bägge me!! Så kan du jämnföra!! Kommer inte ihåg va Farsans Testo heter,, men det e nått me 300.Han använder det så sällan så det e mest jag som har det.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo, tyvärr är det andra instrumentet inte tillgängligt på ett bra tag.
Har bara värden vid olika inställningar att jämföra med....

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

En bra regel e att notera vad man gjort,Ibland visar det sig att en brännare börjar bete sig underligt!! Varpå man frågar "Haru rört nått"!?? "Näe!! Men det såg inte riktigt ut som förut så jag skruvade lite!!Men bara på matningen å luften!! Temperaturen har jag inte rört!!
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ironiskt nog så hade O2 cellen dött på detta instrument när jag startade upp. Köpte loss mätaren för ett bra
pris, har beställt en ny cell så nu bör jag vara säker på att problemet inte ligger där.
Men det är som du säger att de värde jag skrev ut "går inte ihop", kanske har lyckats låsa något värde på mätaren. Hur som helst såg inte det inte bra ut på mätaren "Live", O2 låg på 11-14% hur jag än justerade.

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Du minns då vi va små,åkte gungbräda! Då jag e uppe,så e du nere!! Så funkar O2 och Co2. 11-13 i Co2 e okay om Co e unde r200. Och det beror på hur brännaren e gjord.Tex en Iwabo har en Co2 på 11,7% å en co på 167ppm så kan en baxi ha en Co2 på 11,7 % å en Co på 57 ppm.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja vad kan man säga, kollade rostret/koppen nu efter fyra dygn (6-7säckar). Den såg inte bra ut, så mycket koks och sintring på gavlarna har jag inte aldrig haft t om hål igensatta....rengör normalt inte rostret manuellt överhuvudtaget. I övrigt såg det bra ut i pannan.

Tilläggas ska att jag la i ett nytt roster i samband med att jag bytte till 6mm Bionorr, har nu lagt i det roster jag brukar köra med som har lite annan hålbild för att se vad som händer. Kollade även CO med detta roster, snittade på ca:190ppm. Ska bli intressant och se övriga värden när jag får O2 cellen.

Tror felet ligger i pelletsen helt klart, hittade något gammalt test på nätet och asksmältpunkten var låg på Bionorr, 1340gr vill jag minnas. I dagsläget anger de inte smältpunkten någonstans.

EDIT: Hittade testet http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/ ... TestId=262

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Det där med asksmällthet å vise versa ska man ta med en stor portion salt!! Lika så kvalitets index.Vi tänker oss att du har en pelletsfabrik ock gör regelbundna tester,Vilket test vill du ge mig?? Det sämsta från februari?? Eller det bästa från November??
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo visst varierar det, så mycket vet jag. Men har de då lämnat sin bästa pellets till Energimyndigheten med så låg smältpunkt? Eller var det inplockade stickprov.

Återförsäljaren sa att det kanske kommit grus/föroreningar i råvaran och bad mig testa en annan pall, känns lite som de varit med om detta innan.

Har kört Fågelfors (som är kända för beläggningar pga. mycket lignin), Vida, Derome, Rindi, Boosjöfors och "NoName" baltpellets utan minsta antydan till att det behövts någon manuell skrapning i brännaren.

Hade man haft en brännare som normalt krävde rengöring en gång i veckan hade man kanske inte märkt något...eller hade det blivit stop. Körde minst en pall Vida utan tryckluftsrensning, räckte att knacka koppen i golvet så var den ren.

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Sen är det mycke snack i backen!! Jag vet att många tycker att Rindi är en lågprisprodukt bara för att den säljs av Byggmax.Den e inta alls dum!! Är mindre nöjd med StoraEnso som lägger ner sina fabriker å tar in från utlandet.Såg för ett tag sen Laxåpellets,stenhård och klippt med skutmått.Det gör skillnad!! En gämn matning e A och O."Åh va kostar den då?? Man köper det billigaste skiten å får problem.Å att justera brännarn e inte å tala om! De e för dyrt! Tro faan de då det står två nya bilar på gårn som ska betalas.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Ja, då blir det spännande och se vad som händer nu. Har fått ny mätcell till den andra teston nu, värdena såg ut som när vi slutade med det andra instrumentet :?
Efter en del justeringar åt alla håll och kanter så tycker instrumentet att alla värden är ok, och det ryker inte.
Co2:12-13%
Co:90-150ppm
O2:7-8%

Inställningarna på brännaren är långt åt skogen jämfört med de 8mm pellets jag kört. Matar in 15-16kW och ligger på ett fläktvärde som borde vara lagom till 10kW, det som fick ner luftöverskottet och framförallt fick värdena att sluta pendla var tätare matningar (kortare paustid).

Blir till att köra 100kg nu och se hur koppen och pannan ser ut invändigt, är det fortfarande inte bra kan dom hämta sina 6mm eller ge mig kompensation. Går ju dock att elda skiten utan driftstop pga. tryckluften, men inte så kul att ha manuell rengöring också...man blir fort bekväm när man slipper.

/Vednisse
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Blir spännande å se!!
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Vednisse:

Kör du modulerande nu när du har problem - eller har du riktat in dig på en fast effekt och on/off?

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Skriv svar