Vilken brännare till den här pannan (bild) ?

bulan
Ungskog

Inlägg av bulan »

Morsning !

Eftersom jag skapade tråden en gång i tiden tänkte jag att jag skulle rapportera hur det blev. Jag valde en KMP PX21 (nya varianten med brännarrör i gjutjärn) med 2,3m skruv och 400 liters plåtförråd. Jag har eldat 4 pall sen i höstas och brännaren har gått som en klocka, inte ett enda stopp förutom tomt förråd :D .
Jag bifogar ett par bilder från installationen. Förrådet fick inte plats i pannrummet så det står i ett skjul på utsidan av garaget, funkar bra, liten sträcka att bära säckarna. Jag kör mot en 650 l acktank och har en TK1B som styr brännaren. Kul med lite displayer och blink.

Keep burning !

Bulan

BildBildBild
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Eskapisten
Späd planta

Inlägg av Eskapisten »

Kul att du är nöjd! Vad blev slutnotan för brännare, skruv och förråd? Installationskostnad?

Var det priset som avgjorde till PX21:s fördel eller något annat?
bulan
Ungskog

Inlägg av bulan »

Hej !

Jag betalade ca 23000:- för material och installation.

Det som gjorde att jag valde KMP PX21 var att den i första hand är en beprövad brännare med bra rykte samt att närmsta installatör hade den i sortimentet. Priset kom i andra hand.
Sen är det så att min sambos kusins man jobbar på KMP vilket borgar för garanterat bra support :D .

Jag är som jag sa tidigare mycket nöjd med brännaren. Fick man önska nått mer så skulle det vara längre uraskningsintervaller av brännaren eller nån form av automatik typ den rengörnig med tryckluft som finns på UNO pannan.

Brännaren har nu tagit en välförkänt sommarvila (kör varmvatten på el) men till hösten ska den få jobba igen :twisted:

Bulan
No trees were killed in the creation of this message.
However, many electrons were terribly inconvenienced.
Skriv svar