Jämä Plus 115

Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Re: Jämä Plus 115

Inlägg av bergatorparen »

Sänkan: På BeQuem sitter alla kontroller på brännaren - i ungefär samma höjd som potentiometrarna för IWABO S1X/NIBE PB20. TB Mini har en kontrollbox som man hänger på antingen väggen eller pannan. Idag är den endast PellX, TB Mini, SWEBO och möjligens EcoTec Bioline 20 som har kontrollerna utanför själva brännaren. Som sagt mitt resonemang är att i början bör man ha något som inte har för många parametrar. Det är väl logiskt? Du börjar med keyboard och avancerar till konsertorgel - du börjar inte lära på en konsertorgel för då finns risken att du tänker: Detta klarar jag inte av. JÄMÄ 115 är en förhållandevis liten panna, så i den tror jag inte en uppåtbrinnande brännare får arbetsutrymme hellre.

Bild

Den övre luckan är sotnings-/renslucka - och mellan de två luckorna finns den "hylla" som syns på genomskärningen du ser i ett av mina tidigare inlägg. Ovanför rensluckan finns varmvattenberedaren. Jag VET vad jag pratar om när jag säger att detta inte är en panna för uppåtbrinnade maskiner :wink:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Jag tror att det är en variant av det som senare blev fokus .Jag skulle gjort det enkelt för mig å satsa på en Nymo 150. Dom brinner bra i lägre effekter tack vare ett litet brännarör som passar där oljebrännaren suttit. Verkningsgraden borde bli rätt bra då dessa pannor e lagomt trång, Och man kan sätta in bafflar i lagom mängd.Ved ska endast eldas i tirolian.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Det stämmer bra att dessa pannor i Sverige säljs under varumärket Focus, medan i Finland och på Kontinenten kallas de Jäspi, respektive Jaspi. Det finns fortfarande varianter av denna panna på svenska marknaden idag under Focus loggan - och förslaget om NyMo är bra för den har kontrollenhet som man hänger på väggen så att ingen behöver kräla på golvet i ficklampans dimma sken :lol: när det skall justeras :wink:
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Om styrenheten sitter på golvet eller inte ser jag som ett mindre bekymmer,då man ändå måste ner på golvet å aska ur. Om man vill studera lågan vid justering så måste man ju ner på golvet i alla fall,å sitter då lådan på väggen blir det bara jobbigt om man ska upp och ner hela tiden. Men det är ju även en smaksak. Du glömde föresten EP18 dom har styrning på väggen men 18 kw i den lilla pannan blir i häftigaste laget. PellasX har åxå styrning på väggen med intern matning som Ep brännaren.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

För den som undrar om PellasX är felskrivning för PellX, är svaret nej. Klicka på bilden så startar en video där du får se den estniska brännaren i fri dressyr :wink:
Bild
http://www.nordtrump.ee/~nordtrum/index ... llasx-mini
http://pellasx.se/kontakt.html
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Skriv svar