Har pellets en framtid?

ronald
Pannrumstomte!

Re: Har pellets en framtid?

Inlägg av ronald »

Precis,jakob! Jo det är just det!,,,jag är också ensam pelleeldare bortsett från fjärrvärmeväntargrannarna" :wink: i mitt område...
Det blir dominoeffekten liksom,,-grannen har ju borrat,,sen vad det kostar spelar ingen roll,, :)
Har även en granne som har elpanna som kom och rådfrågade mig,,-Jag svarade _Kör borrhål ni med,,för jag vet att dom inte är intresserade av att göra nåt och pengarna sitter inte fast :) Har varit och bytt alla raddventiler med termostater åt dom :P ...Och det blir nog raddbyte om det skall funka bra nämnde jag förresten ang vp diskutionen,,för dom var nog i minsta laget,,lite högtempare... :)..

BergaT
jag är inte nån Lvp diggare själv och ser ingen vinning i burken häruppe,Men söderöver javisst om man vill ha lite vila från sot/askrengöring,..Ju fler kockar ju bättre soppa absolut :wink:

Mvh
ctc171-79 kmp px21-04 (7.3) chippad .6m skorsten (rör genom kalla delen) Tigex 25,,kmp-veckoförråd
conturakamin (med egen premodul-skorsten //Nibe el-beredare 80x110=190m2 trähus /5 pers
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Hej!

Helt ensam är jag inte - jag har faktiskt 3st pelletseldare inom synhåll från mitt hus. Detta i Sthlms kommun! Man tror knappt det är sant. 8)

Men inom synhåll har jag även flera hushåll som gått på minan med luft/vatten-vp och sen fått slänga ut den pga dåligt med VV och borra bergvärme etc. Där snackar vi utgifter på en helt annan nivå!

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Det var det jag var rädd för. När man läser manualerna till LVP så får man för sig att VV nog blir lidande. Synd egentligen därför att det skulle kunnat varit en smidig lösning för de delar av året då värmebehovet är litet.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
velund
Entusiast!

Inlägg av velund »

Lite synd att diskussioner om pelletseldning alltid ska sluta upp med att vanlig enkel pelletseldning är en nödlösing och att framtiden ligger i pelletsanläggningar i samma prisklass som bergvärme.
Tror själv det är kommersiella intressen bakom. Uppförsbacken för de omtalade österrikiska pannorna är verkligen brant som det verkar.
Tror inte jag läger ned mycket mer tid på pellets på ett år än på gräsklippning. Ingen vad jag vet lägger konstgräs oh ser vanlig gräsmatta som en nödlösning.
Skulle jag kosta på något dyrare så blev det en Nibe värmepump och en ordentlig jordslinga med brineslang.

Tror inte att luftvattenpump dockad till pannan är någon dålig ide. Havererade luftvattenpumpar och luftvärmepumpar beror tror jag ofta på tokig användning. Många har inte vett att stänga av pumpen när det blir kallt och då blir det ett onormalt slitage. Förutsättningen är att man är en stor familj med stor vattenförbrukning.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!

Inlägg av bergatorparen »

Kanske är det bruken som får det mesta att gå snett? Jag menar: Jag har en utskälld pelletsbrännare och en egentligen olämplig panna, men det är sällan jag har problem. Enda gången jag hade problem var för ett par år sedan när det var så kallt: Brännkammaren var full av glödande aska, och jag väntade och väntade på att det skulle släcka så jag kunde aska ur. DÅ önskade jag att jag hade en panna med asklåda så att jag bara kunde ha dragit tuberna och rensat brännaren och startat upp igen - men pellets är ju inte nödlösning såsom jag ser det. Det är ett fullvärdigt alternativ. Det som fått mig att starta denna tråd är ju att jag upplever det som om branschen inte anstränger sig för att pellets skall nå en större publik: Bulkchaufförer som kör in lasten i förråden så det blir mer smul och finfraktion än hela pellar, bruk av undermåliga komponenter, ofta dålig kundebehandling och ständiga prisfluktuationer. Jag hittade ett hjärtesuck från en såkallad webmaster som hade en Roslagsbrännare: http://www.wn.se/t1040558.html
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Egentligen är det ju två funktioner som behövs och de står i en viss motsats till varandra.
* Värmen. Det är ett relativt konstant behov sett över tid, varierar med utetemperaturer (eller brist på samma) men har man t.ex. ett hus med enbart golvvärme lär man inte behöva speciellt höga temperaturer varför BVP skulle vara mycket effektiva. Toppeffekten med ett modern välisolerat hus bör vara kännbart låg.

* Varmvatten. Detta är ett behov som varierar mycket kraftigt mellan ingenting och en hög effekt (30kW) - och man vill ha det här och nu och inte om en halv timme. Temperaturen måste vara hög för att undvika Legionella och liknande, detta gör att BVP fungerar dåligt till detta. VP som sådan fungerar inte bra till detta då topptemperaturen är för låg och den då måste höjas med direktverkande el - och det vill man ju undvika.

Att ha en VV-beredare med ett relativt stort bufferlager (volym) är nog den enklaste lösning men då det höga effektuttag blir dyrt att ha som inkommande ström (3 fas på 50A är INTE billigt!) och det jämnar ut effekttopparna men det begränsar även hur länga man kan duscha och hur stort badkar man kan fylla, energilagrets volym måste helt enkelt anpassas efter hur man förbrukar VV.

Ska man alltså ha den mest energieffektiva lösningen är det nog bäst att dela upp på detta vis: golvvärme med en BVP speciellt och uteslutande för detta, då ska COP gärna vara mycket bra om högsta framledningstemperaturen hamnar runt 25-27°C.

Till det lägger man en välisolerat VV-beredare med skaplig volym. Man kan evt. ha ett "förvärmningssystem" som värmer upp inkommande kallvatten med BVP, då sparar man lite energi men det blir en del större investeringskostnad och frågan är om det är lönt i det stora sammanhang.

Det som talar för pellets är att det är lättare att gå ner i temperatur utan att förlora energi (med shuntstyrning) än att stega upp temperaturen utan att det kostar extra energi. Man har som utgångspunkt hög nog temperatur för att Legionella osv. inte ska vara ett problem och ett rätt dimensionerat pelletssystem har en skaplig hög toppeffekt. Det man alltså egentligen sparar på är att energin kan utvecklas när den behövs och man behöver inte dimensionera och <betala året om> för ett el-system som kan klara denna toppbelastning.

Pellets kräver dock lagerplats för bränsle, precis som olja, ved, flis osv. och det medför en viss mängd jobb men ett vettigt nytt system är inte speciellt krävande på något vis.

Ekvationen som ska lösas är alltså:
* Ett system som kan ge en kontinuerlig värme och ganska låg effekt, svaga variationer över kort tid.
* Ett system som dels kräver så pass hög temperatur att VP inte klarar jobbet och dels kräver relativt korta men kraftiga energitoppar.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

En bergvärmepump värmer varmvatten med acceptabelt cop utan bekymmer till 55 grader, vill man sedan bränna bort leginellabakterier kan man toppa de sista 5-10 graderna med elpatron någon gång i veckan.
Detta fungerar bra då leginella trivs dåligt vid över 50 grader och inte växer till i någon nämvärd takt utan snarare dör av. BVP slår av på högtryckspressostat för att uppnå maxmial värme.

Min BVP med lite 150 liters beredare som ligger på 45-50 grader ger faktiskt betydligt bättre VV komfort än min gamla CTC på nästan 250 liter vatten på 80-90 grader med slingvärmning av VV.

Så fort varmvattnet är färdigt så fortsätter BVP att värma radiatorvatten med högre cop då framledningen är lägre, detta genom att en växelventil byter krets.

Eller så har man en tank-bvp med skiktning som har ett högtemplager och ett lågtemplager med slingor där man plockar värme efter behov.

Vissa BVP har väl även hetgasslinga som når högre temperaturer för VV?

Sen ska man tänka att en modern pelletsanläggning inte kan nå så värst mycket högre verkningsgrad i nuläget medans VP fortfarande utvecklas och förbättras.

T ex så finns BVP system med frekvensomriktarstyrd kompressor som har variabel effekt för att få jämn gång över längre tid..
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Borde inte det optimala vara en värmepump med både en värme brunn och en luft värmeväxlare. Luften är ju varmare än berget en ganska stor del av året.
Jakob
Energiprofet!

Inlägg av Jakob »

Jo fast det är väl detta som är den klassiska tankevurpan med luftvärmepumpar:

Problemet är ju att när man inte behöver värme dvs när luften är varm - då har man högt cop. När kylan kommer så minskar inte bara cop från värmepumpen utan även effekten minskar snabbt med avtagande utetemp.

Och att spara pengar på högt cop under sommarn när elpriser är lika låga som förbrukningen är ju knappast värt nån investering att tala om.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

karaff: att VP kan få upp temperaturen på 55°C tror jag gärna men har jag missuppfattat något?
Som jag har förstådd är COP beroende av temperaturskillnaden. Vi kan nog anta att temperaturen i backen är skapligt stabil och ju högre utgångstemperatur ju större differens blir det ju och det jag har förstådd är att lägre differens ger högre COP.

Enl. det tankesätt bör ett BVP-system som är trimmat för att ge golvvärme - och därmed låg temperatur - alltså ha en kännbar hög COP vilket bör ge bra ekonomi. Med en verklig COP på kanske 5 eller bättre bör det bli billigare per kWh än pellets med ett sådan system.

Men jag kan såklart ha fel, jag är inte expert på VP Jag påstår inte heller att det dubbla system jag beskrev är det mest effektiva eller bästa, jag försökte bara beskriva skillnaden i energibehovet mellan värme och VV.
Är inte PK!
karaff
Stor entusiast!

Inlägg av karaff »

Klart att cop sjunker när värmen ökar, min urgamla BVP ger väl lite mer än COP 3 vid 0 grader i brunnen och 55grader på framledning efter värmeväxlaren, samma BVP ger minst, snarare en bit över COP 4 vid 0/35 istället, som t ex ett golvvärmesystem.

Så även när pannan ligger vid sin övre gräns så ger den COP 3 vilket fortfarande är riktigt bra prismässigt jämfört med att värma VV med elpanna eller pellets..

Köper jag ex vis pellets från jem&fix som har 5,3kWh/kg energiinehåll för 2,60kr/kg så blir det 49öre per kWh, vid 100% verkningsgrad, vilket ingen pelletspanna kan uppnå idag. Köper jag istället el för samma pengar och kör dem i en värmepump i sämsta området så får jag ut mer värme per instoppad krona med god marginal :) Då skall man även tänka på alla pelletsanläggningar som jobbar med väldigt låg verkningsgrad sommartid pga korta driftstarter för VV produktion. Tänk då ett väldimensionerat värmesystem och en modern BVP som kanske uppnår COP 4,5 vid DUT, det är besparing ;)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

OK, da hade jag fattat rätt. Och det "perfekta" värmesystem med maximal effektivitet lär ju tyvärr kosta ett par bondgårdar och en eller annan diamantgruva...

Jag skulle dock gärna ha ett energisystem som tillät mig koppla bort extern ström permanent. Så länge man underhåller systemet kan man släppa nätavgiften och skulle någon storm hälsa på är strömavbrott knappast ett problem.
Är inte PK!
Olle45
Pannrumsnisse!
Kontakt:

Inlägg av Olle45 »

Hej alla !!
Först kan vi ställa oss frågan om vad ska vi värma oss med ???
Det är rätt enkelt att svara på !!!!
1 = VED såklart !!
2 = Pellets som är bevämare än ved och rätt ekonomiskt !!
3 = Olja också bekvämt dessutom mycket värme på liten yta men dyrast....
-------------------
Luft / luft är både billigt att installera och billigt i drift ner till ca -15 C
Bra enkelt koplement är pellets !!
Ved om tid finns att vara hemma och elda !!
--------------------
Jordvärme är inte åt alla!!
Om flera installerar jordvärme och bara har 50 meter emellan borrhålen
finns ingen värme att hämta eftersom vi kyler ner den yta som värmen hämtas ur...
---------------------
Allt fler blir el beroende därför behövs mer kunnade om olika el lösningar
för tex cirk-pump, ... el till drift av pellets brännaren ... oljebrännare ...
värme pumpar ....
---------------------
Men ved klarar äldre anläggningar med självcirkulation av att värma hus..
Kakelugnar fixar också värme utan el ,,, mm
......................................................................
Men jag tror på pellets som bränsle, det är näst olja i bekvämlighet !!!
Billigare än el och olja !!!
--------------------------------
Men tillslut ved är billigast om vi inte räknar in eget arbete!!
Tillverkar rökgasutrustning
rod02
Pannrumshärskare!

Inlägg av rod02 »

Trä har människan eldat så länge den kunnat. Att det skulle upphöra verkar inte rimligt.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!

Inlägg av GoForIt Pellets »

bergatorparen skrev:En sak jag har funderat lite på: Att docka min befintliga panna mot en luft/vattenpump som kan tuffa och gå när det är över nollan, för sedan låta pelletsen ta över vid minus temperaturer. Är det något att tänka på?
Den frågan finns här också..

Och jag får fortfarande samma svar - Inte aktuellt då återbetalningstiden för en sådan idé ännu är allt för lång.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Skriv svar