Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Re: Ryker in bakvägen på min 20D. Slussvingarna?

Inlägg av Brynäs »

Man får tacka för informationen :)
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Brynäs skrev:De är fortfarande rätt böjliga visst ser man en ljusare yta där de är böjda vilket visar att de var på väg att gå sönder så det var nog lika bra att jag satte dit den nya impellern,märkte idag att pellets förbrukningen har sjunkit rätt bra utan att jag har ändrat inställningarna.
Är det inte så att EcoTec har samma system med impellern kanske man kunde skaffa lite rågummi i samma tjocklek och klippa till rätt storlek eftersom det är väldigt lätta att byta ut de 4 vingarna?
Får bara hoppas att det tuffar på nu,samt så ska man inte klaga det har hållit länge så lite underhåll måste man räkna med.
Om du vänt på vingarna kanske det hållit säsongen ut men kan gått en vinter till oxå, Mina bytte jag efter 32 ton o vände dom efter 25 om ja inte minns fel.. Vid byte fanns inget kvar av dom utan alla hade gått av vid infästningen.. Fick en förklaring av installatören att bequemen skulle klara vingarna bättre än ecotec för att den har internförrådet som sedan pytsar en mindre mängd pellets på vingarna el nått sånt.
Mina höll drygt 7 år iaf o vingarna kostade 250:- men jag fick en ny uppsättning av en kompis som tack för hjälpen med hans brännare :D
Är det bara tätt hela vägen från brännaren till förrådet så trycker brännarfläkten de hela vägen ut i förrådet, Jag tyckte de lukta lite rök men de va extremt lite som kom ut vid motorn men när jag öppnade insp.luckan till bulkförrådet va det helt rökfyllt så då kom de in mycke rök i pannrummet så bara skynda sej o stänga luckan :lol:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Jag sparade den gamla impellern samt så har jag en god vän som jobbar inom gummi industrin han skulle ta hem lite olika prover på gummibitar så att jag kan testa och se vad som passar bäst.

Det skulle säkert funka att köra ett tag till med den gamla men ville inte riskera något,nu får man bara hoppas att den nya håller ett tag till.
mivi
Ungskog

Inlägg av mivi »

Måste bara lägga en kommentar ... jag förstår inte folk som köper brännare och sen tror att den ska bara fungera för all framtid ... köper ni en ny bil också och kör tills den pajar?

Ser såna här nästan dagligen och tycker att någon moderator här på forumet bör nog påpeka att man måste serva grejorna också - och det kan man oftast göra själv, bara det blir gjort.

/M
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Hej mivi!

Nej jag tror inte det är så att folk inte servar sina brännare utan tvärtom folk som håller på med pellets är nog de som underhåller sina brännare mest.

Men vissa saker ser man inte typ slussvingar är inbyggda så oftast märker man att det är dags att byta när man ser en rökstrimma som kommer ut vid fallslangen eller vid externa skruven.

Men visst kan man göra en årlig service och gå igenom brännaren när det är lugnare typ på sommaren.
Jag är nöjd med min brännare och kollar den regelbundet men man kan aldrig förutse allt.

Tack o lov så är denna brännare relativt okomplicerad så är man lite teknisk lagd så löser man mycket själv, sen att man har Mr pellets välldigt nära gör att reservdelar fixar man väldigt fort ifall man behöver något akut.

Du kanske servar din brännare regelbundet fast nu ser jag inte vad det är för brännare och den funkar bra då kan man vara nöjd.
Skriv svar