Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Re: Pelletskvalitetsvariationer vållar underhåll
Så de vägrar? Då är det bara att vägra handla med dem. Agrol är så dyr pellets, att den skall minsann hålla den kvalitet som gällande svensk standard föreskriver. Hälsa dem det. Man skall INTE acceptera dålig pellets för gör man det, så får man stå för fiolerna själv om anläggningen ger med sig till följd därav. Men det är bra du tar det upp här, så kanske folk kan ge denna fabrik kalla skuldran och köpa sin pellets hos de som gör det de skall: Siktar pellets innan den lastas på bulkbilen.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Hur stor andel finfraktion har du i din pellets? Är den över 4 viktsprocent så kan du reklamera den, dvs de får komma och hämta "skiten" och återbetala det som de har hämtat. Det brukar stå i leveransbestämmelserna vad som gäller vid dålig pellets. Jag har själv reklamerat nästan 5 ton pellets för några år sedan, det tog killen med sugbilen ganska precis två timmar att suga ur all pellets i förrådet.....jallajalla skrev:Detta p.g.a. stor andel -finfraktion-
Inte bara att man ständigt får peta i ett 4 tons bulkförråd, matarskruven får jobba som en häst med all smul.
Detta är smulpellets ifrån Malmbäck-fabriken (Agrol)
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Kan man skylla valvning i bulkförråd på dålig pellets? Är det inte förrådskonstruktören som fått till rasvinklarna fel?
Karla1 på forumet kunde det här men har nu slutat.
Risk att pellets får ta skulden för alla bristfälliga konstruktioner tror jag.
Tar inte Ulma Airmove både pellets och det spån som blir vid blåsningen? Matene vertikalskruv lyfter pellets vertikalt utan att påverkas av spån. Vill man ha bulkförråd ska det också få kosta.
Annars tar 10 år gammal brännare, Mafa Mini förråd med några 4,5 mm hål borrade i kröken och 45 graders skruvvinkel all pellets utan problem, både spånig och vanlig.
Bäst vore det om man ordnade dyrare pellets som Laxå Diamant för de som har spånproblem i bulkförråden.
Ordnar man själv praktiskt för att slippa bulförrådsproblematiken vill man inte betala för de problem som andra frivilligt gett sig in i. Skulle tillverkarna sålla bort spånet från pellets innan försäljning skulle pallpriset snabbt stiga till 2500-2600 och till vad nytta för de som inte har problem med spån. Betala för ingenting.
Karla1 på forumet kunde det här men har nu slutat.
Risk att pellets får ta skulden för alla bristfälliga konstruktioner tror jag.
Tar inte Ulma Airmove både pellets och det spån som blir vid blåsningen? Matene vertikalskruv lyfter pellets vertikalt utan att påverkas av spån. Vill man ha bulkförråd ska det också få kosta.
Annars tar 10 år gammal brännare, Mafa Mini förråd med några 4,5 mm hål borrade i kröken och 45 graders skruvvinkel all pellets utan problem, både spånig och vanlig.
Bäst vore det om man ordnade dyrare pellets som Laxå Diamant för de som har spånproblem i bulkförråden.
Ordnar man själv praktiskt för att slippa bulförrådsproblematiken vill man inte betala för de problem som andra frivilligt gett sig in i. Skulle tillverkarna sålla bort spånet från pellets innan försäljning skulle pallpriset snabbt stiga till 2500-2600 och till vad nytta för de som inte har problem med spån. Betala för ingenting.
Albin Futura
Brännare Bionordic Viking 9990
Brännare Bionordic Viking 9990
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är reglerat i den standard som svensk bränslepellets produceras efter hur stor andel finfraktion och spå det får vara i pelletsen - och DET är inget de kan ta ut särskilt betalning för. Antingen levererar de pellets som håller svensk standard - eller så får de låta den gå som stallströ. Agrol ligger dessutom på den prisnivå du skisserar, så där föll det argumentet. Jag eldar Neova, och den är sållat och kostar mindre än Agrol, samma sak med Stora Enso och VIDA. Det handlar om att köper man pellets så är det pellets man skall få levererat - inte pulver, för det är en egen produkt som det faktiskt går att beställa från just Agrol. Finfraktionsandelen påverkar hur pelletsen beter sigi förrådet, men en sak skall jag hålla med om: Många som bygger egna förråd, gör för flacka rasvinklar för att öka volymen i förrådet - och det straffar sig. MAFA' s bulkförråd har stupbranta rasvinklar så där skall det mycket till innan det tar stopp 

Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Varför bygga rasvinklar? Jag nyttjar hellre utrymmet till pellets. Plant golv. Jag har bara en skruv, så det blir fort en tom tratt
. Skrapa först och sedan skotta. Enkelt och billigt, men det kräver lite jobb.
Tror inte jag kan ha en "grill" för att skilja bort spån, för det ändrar doserings mängden. Men en flyttbar extra skruv i förrådet skulle kunna ha smul avskiljare. Och minska behovet av skottning
.

Tror inte jag kan ha en "grill" för att skilja bort spån, för det ändrar doserings mängden. Men en flyttbar extra skruv i förrådet skulle kunna ha smul avskiljare. Och minska behovet av skottning

Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
Ja det kan man. För pellets klass 1, enligt standard, skall precis som Bergatorparen skriver innehålla max 4 viktsprocent finmaterial. Gör den inte det så får man komma och hämta den om det är klass 1 man säljer eller tala om att pelletsen inte uppfyller klass 1. Så får sedan kunden välja om man vill köpa den pelletsen eller inte.....ragge2 skrev:Kan man skylla valvning i bulkförråd på dålig pellets?
Jag har ett pelletsförråd som inte har vinklad botten men det är inget problem. Men rasvinklarna är klart olika beroende på hur mycket finmaterial pelletsen innehåller. Med hög finhalt kan vinkeln komma upp i 75-80 grader. För min del är det luftmatningssystemet som börjar gnälla, filtret tätnar fort och skapar driftsstörningar om man inte rengör ofta. Men den gången jag reklamerade så var det faktiskt brännaren som inte tyckte om att få så mycket finmaterial. De prover som jag tog innehöll mellan 5 till 7 viktsprcent finmaterial och det är mycket. Även 4 som är maxgränsen är mycket finmaterial. Prova att sålla en säck, som du tycker innehåller mycket finmaterial. Det resultat som du kommer att uppnå ligger med största sannolikhet någonstans mellan 2-3 viktsprocent.
Moderator
Hej!
Mina rasytor håller lite mer än 45 grader i förrådet - men är gjorda av glatt marinplywood. Halt som tusan.
Man kan se hur till och med dammet kanar ner
mvh
Mina rasytor håller lite mer än 45 grader i förrådet - men är gjorda av glatt marinplywood. Halt som tusan.
Man kan se hur till och med dammet kanar ner

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
-
- Energiprofet!
Funderat vidare på detdär med dålig och varierande kvalitet på pelletsen och varför vi som kunder accepterar denna brist på kvalitet och varför vi försvarar den dåliga kvaliten och skyller på utrustningarna vi har. Den köpta kvaliten har inget med utrustningarna att göra utan skall följa den standard som finns och baserat på denna minstandard skall priset vara satt dvs vi skall minst få denna kvalitet då vi köper. Skulle så vara fallet så blir det inga problem med förbränningen. Och varför skall bulkpellets ha en sämre kvalitet än säckpellets. Varför är inte lossningen kvalitetssäkrad? Köper man tex en ny bil så accepterar man inte den minsta avvikelse i kvaliteten. Bilindustrin har drivit kvalitetssäkringen så långt att inte det mänskliga ökat kan upptäcka de fel som finns, vilket är att gå för långt. Jag har själv i årtionde arbetat med dessa frågor och framförallt i bilindustrin. Jag har sett många processer som ingår hos underleverantörerna som har sagts vara svåra att processäkra men med lite processutveckling, så har de blivit stabila och kvalitetssäkrade. Jag är helt övertygad att pelletstillverkning går att processsäkra och att hantera variationen i insatsmaterialet dvs spånen. Värmeverk och andra stora anläggningar kan ju köpa den pellets som produceras med spillmaterial och återvunnet material, då det inte påverkar dessa anläggningar och den pellets som fyller standarden kan gå till konsumentsegmentet. Vi betalar ju för denna kvalitet och dyrt dessutom. Uppgifter om ursprungsland skulle det vara krav på, då jag tror att även stora aktörer köper billig pellets i öst och säljer som sin egen. Börjar ju själv få lång erfarenhet av pelletsleveranser och pelletseldning och jag har aldrig under dessa år fått en leverans från samma leverantör som har varit samma som föregående utan ofta mycket stor variation på alla synliga parametrar. En parameter som vore bra att sätta krav på och lägga i standarden vore hårdheten eller nötningsmotståndet. Många andra produkter har dessa parametrar kravsatta. Detta hade hjälpt till mot stora densitetsvariationer och mot finfraktion dvs smulning.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Det är klart att man kan köpa pellets som håller en viss standard, t.ex. densitet på 675g ±1%, längd av 3*d ± 5% osv. Men vill du betala priset?
Att skapa pellets är en mekanisk process som innebär förslitning av pressmatrisen osv. och det enda sätt en tillverkare kan uppfylla mycket exakta krav på den är att ha rimligt styr på själva pressningen (har de redan), en rimlig kontroll på längden (fungerar skapligt men...) och sedan sålla ut de pellets som inte håller klassen och sälja dom till normalpris.
Men jag undrar: varför?
Vore det inte bättra att ha ett driftsäkert matningssystem från <valfri storlek> förråd till brännaren SAMT en brännare som kan elda "allt"?
Jovars, lambdasond är en bit på vägen - men den är ett rimligt dåligt svar på en bra fråga. En riktig analysator i realtid för CO och CO2 tror jag är svaret och det experimenteras med det vetja.
Men iaf. lambda som allmän typ till att reglera med.
Sedan kommer matningen. Läser man här ser man att transporten från förråd till brännare är en mardröm ganska ofta, doseringen från 4m långa kärnlösa skruvar kan "variera", de fastnar och vad som annars finns av problem.
Lambdaregleringen fungerar, oavsett vilken exakt sensor man använder.
Brännaren... ja, vissa fattar inte att de faktisk ska fungera bra, vissa personer verkar tro att om brännaren inte fungerar med en viss (normal) pellets betyder det att pelletsen är skit. Sanningen är att brännaren är boven!
Transporten av pellets från förråd till brännaren är ett evigt problem för alla större förråd. Visst finns det lösningar men jag godtar inte en lösning där man måste vrida öppningar eller liknande! Om ett förråd på t.ex. 3m³ effektiv storlek ska ta mig tusan kunde fyllas helt med den mängd och sedan ska rubbet ta mig tusan komma ut också, utan att man ska vrida, trycka, justera med spakar eller liknande! Och med effektiv storlek menar jag exkl. rasvinklar osv.
Doseringen kan helt enkelt inte ske med en 4m kärnlös skruv! Har man det ska det finnas doseringsförråd.
Jag har testat att fylla en himla massa spån från vinden i min brännare. Elden slocknade mellan doseringarna om inte jag hade i ung. 30% pellets men sedan brann det. Inte bra antar jag, labmbdaregleringen fick flipp och mötte doseringstaket men värmt vatten hade jag och hade jag ändrat gränsen för doseringen hade jag nog fått det att fungera.
Till bilar finns det E85, 95 oktan och 98 oktan och diesel. Samma typ motor kan köra på alla bränslen, det kan dock betyda en ändring av tändsystemet så utesluter man diesel är den enda skillnad på motorn bränslemängden samt styrningen av tändningen, då kan de köra på E85, 95 & 98 utan problem.
Varför tusan ska det då vara så svårt att bygga en brännare som faktisk kan köra på de pellets som finns?
Och svaret är: de finns! Jag har testat allt jag har kunnat få tag på, t.o.m. torv/trä-pellets. Jag har eldad allt från 70% spån-från-vinden till Vestmarka (norsk brunpellets, våldsam hård) utan att ändra annat än densitetsinställningen i brännaren och kolla inställningen med en spik.
Numera har jag lambdastyrning så det är en hjälp på vägen men det är en bisak.
Jag anser att en brännare ska uppfylla vissa minimikrav:
* Elektrisk tändning. Orsak: spänningsavbrott, miljökrav osv.
* Doseringsförråd. Orsak: stabilare matning oavsett vilken typ förråd man har.
* Digital reglering av parameter. Orsak: stabilare inställning och lättare justering.
* Flera effektsteg. Orsak: man kan dels välja gångtid och dels anpassa till pannans konstruktion.
Mycket önskvärd är:
* Automatisk rensning av brännaren, den ska kunde ta bort en misslyckad startdos.
Att skapa pellets är en mekanisk process som innebär förslitning av pressmatrisen osv. och det enda sätt en tillverkare kan uppfylla mycket exakta krav på den är att ha rimligt styr på själva pressningen (har de redan), en rimlig kontroll på längden (fungerar skapligt men...) och sedan sålla ut de pellets som inte håller klassen och sälja dom till normalpris.
Men jag undrar: varför?
Vore det inte bättra att ha ett driftsäkert matningssystem från <valfri storlek> förråd till brännaren SAMT en brännare som kan elda "allt"?
Jovars, lambdasond är en bit på vägen - men den är ett rimligt dåligt svar på en bra fråga. En riktig analysator i realtid för CO och CO2 tror jag är svaret och det experimenteras med det vetja.
Men iaf. lambda som allmän typ till att reglera med.
Sedan kommer matningen. Läser man här ser man att transporten från förråd till brännare är en mardröm ganska ofta, doseringen från 4m långa kärnlösa skruvar kan "variera", de fastnar och vad som annars finns av problem.
Lambdaregleringen fungerar, oavsett vilken exakt sensor man använder.
Brännaren... ja, vissa fattar inte att de faktisk ska fungera bra, vissa personer verkar tro att om brännaren inte fungerar med en viss (normal) pellets betyder det att pelletsen är skit. Sanningen är att brännaren är boven!
Transporten av pellets från förråd till brännaren är ett evigt problem för alla större förråd. Visst finns det lösningar men jag godtar inte en lösning där man måste vrida öppningar eller liknande! Om ett förråd på t.ex. 3m³ effektiv storlek ska ta mig tusan kunde fyllas helt med den mängd och sedan ska rubbet ta mig tusan komma ut också, utan att man ska vrida, trycka, justera med spakar eller liknande! Och med effektiv storlek menar jag exkl. rasvinklar osv.
Doseringen kan helt enkelt inte ske med en 4m kärnlös skruv! Har man det ska det finnas doseringsförråd.
Jag har testat att fylla en himla massa spån från vinden i min brännare. Elden slocknade mellan doseringarna om inte jag hade i ung. 30% pellets men sedan brann det. Inte bra antar jag, labmbdaregleringen fick flipp och mötte doseringstaket men värmt vatten hade jag och hade jag ändrat gränsen för doseringen hade jag nog fått det att fungera.
Till bilar finns det E85, 95 oktan och 98 oktan och diesel. Samma typ motor kan köra på alla bränslen, det kan dock betyda en ändring av tändsystemet så utesluter man diesel är den enda skillnad på motorn bränslemängden samt styrningen av tändningen, då kan de köra på E85, 95 & 98 utan problem.
Varför tusan ska det då vara så svårt att bygga en brännare som faktisk kan köra på de pellets som finns?
Och svaret är: de finns! Jag har testat allt jag har kunnat få tag på, t.o.m. torv/trä-pellets. Jag har eldad allt från 70% spån-från-vinden till Vestmarka (norsk brunpellets, våldsam hård) utan att ändra annat än densitetsinställningen i brännaren och kolla inställningen med en spik.
Numera har jag lambdastyrning så det är en hjälp på vägen men det är en bisak.
Jag anser att en brännare ska uppfylla vissa minimikrav:
* Elektrisk tändning. Orsak: spänningsavbrott, miljökrav osv.
* Doseringsförråd. Orsak: stabilare matning oavsett vilken typ förråd man har.
* Digital reglering av parameter. Orsak: stabilare inställning och lättare justering.
* Flera effektsteg. Orsak: man kan dels välja gångtid och dels anpassa till pannans konstruktion.
Mycket önskvärd är:
* Automatisk rensning av brännaren, den ska kunde ta bort en misslyckad startdos.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Är inte PK!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Ergo: Janfire NH Mody?
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Inte nödvändigtvis - men jag kan ju bara svara för den brännare jag har och den erfarenhet jag har. Men läser man i forumet finns det ganska tydligt en del brännardesign som har grundläggande problem.
Senast redigerad av Icecap den lör 05 jan, 2013 10:30, redigerad totalt 1 gånger.
Är inte PK!
Är inte PK!
Icecap,
tro inte på allt som står här. Av orsaker som jag inte förstår så är det exempelvis ofta Bionordiceldare som uttalar sig negativt om Effecta: "..många sitter fast med svårinställd effecta komplett med startpuffar och är lurade..." kan det låta. Detta trots att de som uttalar sig saknar erfarenhet.
Men om ingen som HAR en sådan panna kommer till tals - då etableras "sanningar".
Fakta är:
Min panna har gjort 3378 starter till dags datum. Inga pannpuffar. Inga misslyckade starter heller.
Min panna har bra digitalt styrsystem - mycket lättinställd.
Men fakta är ingenting värt här på forumet - utan det istället är det mer raljanta utsagor som gäller. Historier om dekaltrim och spoilers. Lite som i kvällspressen. Sånt säljer bättre än fakta.
mvh
tro inte på allt som står här. Av orsaker som jag inte förstår så är det exempelvis ofta Bionordiceldare som uttalar sig negativt om Effecta: "..många sitter fast med svårinställd effecta komplett med startpuffar och är lurade..." kan det låta. Detta trots att de som uttalar sig saknar erfarenhet.
Men om ingen som HAR en sådan panna kommer till tals - då etableras "sanningar".
Fakta är:
Min panna har gjort 3378 starter till dags datum. Inga pannpuffar. Inga misslyckade starter heller.
Min panna har bra digitalt styrsystem - mycket lättinställd.
Men fakta är ingenting värt här på forumet - utan det istället är det mer raljanta utsagor som gäller. Historier om dekaltrim och spoilers. Lite som i kvällspressen. Sånt säljer bättre än fakta.
mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Vet du Jacob: jag tror faktisk på att de som rapporterar att de har specifika problem med deras anläggning rent faktisk har dessa problem. Kalla mig naiv om du vill men jag anser att det är en extremt låg andel som låtsas.
En besvärlig stor del av problemen kan härledas till handhavandefel i någon form, det kan vara fel inställningar, brist på dragbegränsare eller liknande systembrister.
En kännbar andel kan härledes till transport av pellets från förråd till brännare, inkl. dosering. Detta gäller väldigt ofta när det pratas bulkförråd, det är en bov i dramat. Hur mycket kan man inte läsa om att skruven bara drar fram smulor? Eller att pelletsen smulas på vägen? Eller att doseringen är mycket varierande?
En inte lika stor andel men ändå märkbar är dessa förbränningsfel som kommer, det är kakbildning och liknande som uppkommer som kombinationsfel av dåligt design, fel inställning, dålig dosering osv. Här ar vissa brännaretyper kännbart överrepresenterat vilket gör att jag anser att det rör sig om grundläggande feldesign.
En relativt liten andel är rena fel i elektroniken, det kan vara trasiga styrkort, uttorkade motorkondensatorer och liknande. Av dessa är uttorkade motorkondensatorer (väldigt) ungefärligen hälften av dessa.
Nästan alla andra kan härledes till undermåligt design, t.ex. usla socklar till kretsar, öppna potentiometer och liknande.
Jag räknar inte in fel på förslitningsdetaljer som tändelement som går sönder osv.
Det stora problem är att man som ny pelletseldare inte har en jordisk chans att hitta rätt och välfungerande lösning från början! Jag ser ingen reklam med "... och med vår revolutionerande brännare måste du ta den medföljande plastpåse och trycka på knappen varefter den matar ut pellets en viss tid. Denna pellets måste du sedan väga på den medföljande vågen för att sedan mata in värdet via kontrollpanelen. Men i övrigt är det underhållningsfritt - förutom att man måste rensa ut aska varje vecka...". Jag har inte heller sett "Styrningen är ett okapslat kretskort med usla socklar och öppna potentiometer som garanterat kommer att skapa problem inom brännarens levtid men efter att garantin har gått ut - i de flesta fall."
En besvärlig stor del av problemen kan härledas till handhavandefel i någon form, det kan vara fel inställningar, brist på dragbegränsare eller liknande systembrister.
En kännbar andel kan härledes till transport av pellets från förråd till brännare, inkl. dosering. Detta gäller väldigt ofta när det pratas bulkförråd, det är en bov i dramat. Hur mycket kan man inte läsa om att skruven bara drar fram smulor? Eller att pelletsen smulas på vägen? Eller att doseringen är mycket varierande?
En inte lika stor andel men ändå märkbar är dessa förbränningsfel som kommer, det är kakbildning och liknande som uppkommer som kombinationsfel av dåligt design, fel inställning, dålig dosering osv. Här ar vissa brännaretyper kännbart överrepresenterat vilket gör att jag anser att det rör sig om grundläggande feldesign.
En relativt liten andel är rena fel i elektroniken, det kan vara trasiga styrkort, uttorkade motorkondensatorer och liknande. Av dessa är uttorkade motorkondensatorer (väldigt) ungefärligen hälften av dessa.
Nästan alla andra kan härledes till undermåligt design, t.ex. usla socklar till kretsar, öppna potentiometer och liknande.
Jag räknar inte in fel på förslitningsdetaljer som tändelement som går sönder osv.
Det stora problem är att man som ny pelletseldare inte har en jordisk chans att hitta rätt och välfungerande lösning från början! Jag ser ingen reklam med "... och med vår revolutionerande brännare måste du ta den medföljande plastpåse och trycka på knappen varefter den matar ut pellets en viss tid. Denna pellets måste du sedan väga på den medföljande vågen för att sedan mata in värdet via kontrollpanelen. Men i övrigt är det underhållningsfritt - förutom att man måste rensa ut aska varje vecka...". Jag har inte heller sett "Styrningen är ett okapslat kretskort med usla socklar och öppna potentiometer som garanterat kommer att skapa problem inom brännarens levtid men efter att garantin har gått ut - i de flesta fall."
Är inte PK!
Är inte PK!

Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
Tycker Icecap mer eller mindre slår huvudet på spiken. Ytterst få brännare har problem att elda spån om det väl tar sig till rostrer/kopp/rör, det är transporten dit som kan ställa problem.
Jakob verkar ta illa åt sig om saker som skrivs om "rörbrännarklonerna", de har fått bättre styrsystem men ryktet lever kvar från stenåldersvarianterna.
För att kasta sten i mitt eget glashus så ser jag att i många trådar rekommenderas BioBjörn utan egen erfarenhet, på Bionordics rykte..alltså motsatsen. Det skulle kunna vara så att den BioBjörn jag kommit över är en prototyp, men det finns betydande försämringar även då. Ganska stora skillnader i byggkvaliteten på flera plan t ex. Driftsäkerheten är väl densamma om man rensar rostret varannan vecka i BioBjörnen eftersom tryckluftsrensningen inte kommer i närheten av VikingB16.
/Vednisse
Jakob verkar ta illa åt sig om saker som skrivs om "rörbrännarklonerna", de har fått bättre styrsystem men ryktet lever kvar från stenåldersvarianterna.
För att kasta sten i mitt eget glashus så ser jag att i många trådar rekommenderas BioBjörn utan egen erfarenhet, på Bionordics rykte..alltså motsatsen. Det skulle kunna vara så att den BioBjörn jag kommit över är en prototyp, men det finns betydande försämringar även då. Ganska stora skillnader i byggkvaliteten på flera plan t ex. Driftsäkerheten är väl densamma om man rensar rostret varannan vecka i BioBjörnen eftersom tryckluftsrensningen inte kommer i närheten av VikingB16.
/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.