Maxgräns för beställning av pall NEOVA
-
- Energiprofet!
Re: Maxgräns för beställning av pall NEOVA
Pellets till kund i Litauen mindre än 1100kr/ton. Jag förstår mina problem denna vinter! Vilken jäkla bransch! Det är ju rena High Chaparal......Pellets såld i Sverige skulle ha ursprungsland i intyg eller på påsen. Borde vara lagkrav som på så mycket annat. Sen är det upp till mig själv att välja!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Det var ett bra pris i Canada! Tänk om man fick det här hemma. Det var inte ens så "billigt" när jag köpte min första bulkleverans 1998, tror jag fick betala 1180/ton då. Men den leveransen är fortfarande den bästa pelletsen som jag någonsin har haft. T.o.m bättre än säckad pellets som man köper idag.......
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Även Telge Energi får märka av NEOVAs problem:

CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Så vad är det som hindrar svenska förtagare att importera och sälja denna billiga pellets?Ulf Rasmusson skrev:Konsumentpellets ut till kund i Kanada 838 kr/ton!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Är det de frikostiga statsbidragen och restaurangstödet som gör dessa entreprenörer så slöa?
Hellre stå med skeden där statlig manna regnar än utanför i torkan och tvinga tänka lite själv?
Har talats länge om den billiga kanadensiska pelletsen.
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Energiprofet!
Ja det är märkligt att det inte händer något på importmarknaden. I öst finns det gott om råvara och transportavståndet är ju inte så långt. Varför är det inga aktörer som tar detta tillfälle? Med egen drift i Baltikum, Polen och Ryssland, så kan ju processäkerheten och kvaliteten hållas uppe och prisnivån bli hälften. Är det så att vi redan får denna pellets till fullt pris? Då skulle vinterns variation kunna förklaras. Ystadpelletsen flyttade ju till Ryssland. Nägon som vet vad som har hänt dem och vilka marknader de säljer på?
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är väl snudd på tabu att säga det, men Sverige är ett land med så många hinder och så mycket om och men, att det är konstigt att vi får någonting gjort alls. Ingenting kan skickas kortaste väg, men allt måste gå alla möjliga omvägar och sorteras in och ut ur hur många terminaler som helst innan du själv allra nådigast kan få åka långa vägar för att hämta ut det vid något jävla utlämningsställe. Vill du ha det hemforslat tar det ytterligare tid. Där tror jag du har svaret på varför ingen vettig människa vill satsa pengar på att sälja billig pellets i Sverige - därför att när alla som har möjlighet har fått gjort det svenskar gör bäst - tar ut - så har pelletsen blivit så dyr att hela konkurrensfördelen är bortblåst. Jag skulle aldrig vilja satsa pengar i detta land - ALDRIG!
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har iakttagit att det berg av, troligen mestadels importerad, energived som funnits i flera år på Neovas område i Vaggeryd numera snart är helt borta. Uppenbarligen är det tillgången på råvara som är problemet. Och då en råvara till ett acceptabelt pris. De svenska sågverken går på riktig sparlåga, så den bästa spånråvaran är dyr och släpps om möjligt inte utanför de egna leden. VIDA har ju egna sågverk vilket ju Neova inte har. Prisläget på inhemsk energived är så hög att den är svår att få in i kalkylen också med krav på den bearbetning som behövs. Och ryssar och balter har fått igång egen produktion, så att hämta energiveden till vrakpriser där går inte längre heller. Att det slår först hos Neova tror jag beror på att de förutom brist på "eget" spån också sitter med stora leveransavtal till värmeverk och liknande, där de helt enkelt är tvingade att få fram leveransen (annars blir det avtalsbrott med sanktionsavgifter etc).
Någon möjlighet till prishöjning för privatmarknaden tror jag man har insett att det inte heller finns möjlighet till, för då kommer man bara "bita sig själv i svansen" långsiktigt. Man måste helt enkelt ta hänsyn till andra uppvärmningsslag. Jag tror vi kommer att få leva med ganska stora variationer i tillgången beroende på tillgången på råvara. Vi kan ju samtidigt vara lite glada att det inte samtidigt är en rekordkall vinter, för då har vi nog de riktiga problemen.
Ex. Lantmännens Agroenergi (som ju tillverkar Agrol) har ju dotterbolag som tillverkar pellets i Lettland. Enligt hemsidan går den "huvudsakligen på export till övriga Europa". Det får ju den som vill tro på..
Orsaken till att utländsk pellets inte väller in över oss tror jag beror på att den dels inte håller den kvalité vi förväntar oss, dels att kostnaderna för hanteringen (ex. säckning m.m.) gör att prisskillnaden inte skulle vara så stor att marknaden tror det finns något större affär av det. För annars hade det funnits..
Någon möjlighet till prishöjning för privatmarknaden tror jag man har insett att det inte heller finns möjlighet till, för då kommer man bara "bita sig själv i svansen" långsiktigt. Man måste helt enkelt ta hänsyn till andra uppvärmningsslag. Jag tror vi kommer att få leva med ganska stora variationer i tillgången beroende på tillgången på råvara. Vi kan ju samtidigt vara lite glada att det inte samtidigt är en rekordkall vinter, för då har vi nog de riktiga problemen.
Ex. Lantmännens Agroenergi (som ju tillverkar Agrol) har ju dotterbolag som tillverkar pellets i Lettland. Enligt hemsidan går den "huvudsakligen på export till övriga Europa". Det får ju den som vill tro på..
Orsaken till att utländsk pellets inte väller in över oss tror jag beror på att den dels inte håller den kvalité vi förväntar oss, dels att kostnaderna för hanteringen (ex. säckning m.m.) gör att prisskillnaden inte skulle vara så stor att marknaden tror det finns något större affär av det. För annars hade det funnits..
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Det är detta jag varit rädd för hela tiden: När man är beroende av en råvara som följer konjunkturen på det värst tänkbara sätt: Dåliga tider = dålig tillgång på råvara => ransonering/dålig tillgång. Det är nog hög tid att man funderar över hur man skall möta framtiden på bästa sätt, och jag känner mig rätt säker på att smällkalla vintrar kommer att komma. Det är en del av de naturliga variationerna - och då kanske stå med för lite bränsle trots att man har pengar att köpa för måste ju vara bittert. Samtidigt läser man om bestående kvalitetsproblem på VP fronten med NIBE pumpar som packar ihop efter 4 - 6 år och liknande problem även med andra märken. Då är det man tänker: Isolera för kung och fosterland så att man kan ha en el panna som tar över om det skulle bli brist på pellets - och utan att man går i konkurs. Jag menar: Ved är dyrt och krångligt om man skall köpa färdigt, skall man köpa i hela längder är det mycket arbete och tid som går åt, och sedan skall fanskapet torkas - och får man en sommar som den i fjol- ja, behöver jag säga mer? Vi behöver alternativer för det är uppenbart för alla som vågar öppna ögonen att vi står inför problem. Det är inte en fråga OM men NÄR. Jag kommer nog installera en elpanna som kommer stå klar till insats om den behövs redan till hösten. Det är bättre att betala lite dyrt för att ha varmt än att frysa arslet av sig - fastän: Jag HAR ett bra el avtal, så ser jag bara till att värmen stannar inomhus, kommer det går bra.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
-
- Energiprofet!
Ja det är bra med alternativ. Jag behöll oljebrännaren och oljetanken (tar 10 min så är jag igång) och har elpatronerna i pannan, så det är ju lite back up för pelletsen om den sviker. Men varför tänker du på elpanna? Du har ju också dina tre elpatroner i pannan, så kniper det är det ju bara att isolera av skorstenen med frigolit, så är du färdig att köra. Är glad jag också har en öppen eldstad, som ger god värme med torr ved. Känns lite som man förbereder sig för kommande krig.....eller åtminstone kristider...ler!
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag har tyvärr bara 2X3kW elpatron i pannan - alltså 6 kW och det räcker inte hela vägen fram. Jag med har oljetanken kvar, och brännaren. Så 10 - 15 minuter så kan jag med återgå till arabguldet - om så behövs. Det vi förbereder oss på, är i full gång: En ekonomisk depression som kommer innebära nära nog kronisk brist på biobränslen eftersom dessa ju är avfallsprodukter och när produktionen som alstrar dessa stannar av - ja, då ger svaret sig själv. NEOVA var de första att köra ransonering, men körde de tomt för råvara, så kommer det drabba de andra i tur och ordning - i synnerhet om vi får en klimatomläggning med kallare vintrar (vilket jag hoppas vi slipper)
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Även jag har oljetank och brännare kvar. Men behöver luckan för att åter-montera. Man kanske skulle börja jaga en redan nu....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Energiprofet!
Ja det är alltid bra med alternativ, så blir man inte beroende av ett energislag. Jag tycker det känns betryggande att ha det så. De politiska besluten kan ju över natten förrycka ens egen planering ta tex att dela in Sverige i elområde. Direktverkande el och alternativen hade saknats. Vore synd om pelletsuppvärmningen skulle fasas ut av att folk ger upp pga alla problem och brist på råvara. Vid rätt förbränning är det ju ett hyffsat miljömässigt alternativ som dessutom borde kunna vara inhemskt. Det är också ett uppvärmningssystem som kan vara småskaligt. Att tillåta värmeverk att elda detta förädlade bränsle är ju svårt att förstå, då det här finns så många andra alternativ, vilket det inte gör i enskilda mindre system.
En liten tanke jag hade pga vinterns problem med den sk kakan. Det kan inte vara gammal stormfälld skog som har varit vattenbegjuten i åratal som gjort att förekomsten av mineraler är så stort. Har ju hört om saltvattenflottad skog som har blivit pellets utomlands.
Jag har ju med egna ögon sett hur branschen importerar råvara från utlandet mha stora pråmar, och jag kan tänka mig att det är inte den bästa råvaran som kommer hit.
En liten tanke jag hade pga vinterns problem med den sk kakan. Det kan inte vara gammal stormfälld skog som har varit vattenbegjuten i åratal som gjort att förekomsten av mineraler är så stort. Har ju hört om saltvattenflottad skog som har blivit pellets utomlands.
Jag har ju med egna ögon sett hur branschen importerar råvara från utlandet mha stora pråmar, och jag kan tänka mig att det är inte den bästa råvaran som kommer hit.
- M.Lindskog
- Energiprofet!
Betr. begränsningen så var den kanske tillfällig? F.n. ingen notis om någon gräns på 2 pall. Dock notis om förlängd lev.tid, f.n. upp till 17 kalenderdagar.
Kan också notera att det samtidigt som det (kortvarigt?) varit en 2-pallsgräns på säckat inte stått något om någon gräns för bulk, så vitt jag kunnat se. Om det råder råvarubrist så borde det väl inte bara påverka det ena distributionssättet? Och inte borde det gå över så snabbt?
Bara en tanke...
Kan också notera att det samtidigt som det (kortvarigt?) varit en 2-pallsgräns på säckat inte stått något om någon gräns för bulk, så vitt jag kunnat se. Om det råder råvarubrist så borde det väl inte bara påverka det ena distributionssättet? Och inte borde det gå över så snabbt?
Bara en tanke...
Biomatic 20+ (årsmodell 2006, inst. ny 2011) // Pellistore 3 ton // Neova
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
10½ m skorsten m 120 mm Soliduct // KW Z 150 (20 Pa)
Värmer 2 hus: 160 m2 (1929) // 100 m2 (1870)
[Tidigare TB Mini (Swepell 24) & CTC Vemax]
- bergatorparen
- Pannrumshärskare!
Jag upptäckte gränsen vid en tillfällighet, så jag kan inte säga hur länge den varit i effekt. Jag vet dock att de kört med förlängd leveranstid ett bra tag, och som du ser på skärmdumpet från Telge, så har det varit 2 palls gräns även där. Att gränsen nu hävts tror jag beror på att efterfrågan kanske har bromsat in, samt att de kanske börjar komma i kapp. GoForItPellets observerade ju att NEOVAS energivedlager visade låga nivåer, så vad som skedd är svårt att säga. Såvitt jag vet var det bara NEOVA som hade leveranssvårigheter - och det kan ha haft sammanhang med bränder de haft, och kanske andra tekniska svårigheter. Vad som dock är säkert är att vid dåliga tider, så är det svårare att skaffa fram råvaror för pelletsproduktion av naturliga skäl. Som du säger det konstiga är att endast småsäck verkar varit drabbat - men åt andra sidan så är småsäck den mest efterfrågade leveransformen eftersom många inte har utrymme för bulklager - och som i mitt fall: Blivit avrådda från bulkförråd av pelletsleverantören.
Vad framtiden håller i sitt sköte är svårt att säga, men en sak är jag säker på: Det måste först bli värre innan det kan bli bättre. Land efter land håller på att drunkna i skulder, och det finns en gräns för allt - även hur länge ett land kan hålla sig flytande. Ingen trodde på kraschen 1929, men den kom och då myntades ett nytt uttryck: Bankrun - då folk stormade bankerna för att försöka rädda sina insättningar - och detta gav upphov till statliga insättningsgarantin som är i kraft än i dag.
Vad framtiden håller i sitt sköte är svårt att säga, men en sak är jag säker på: Det måste först bli värre innan det kan bli bättre. Land efter land håller på att drunkna i skulder, och det finns en gräns för allt - även hur länge ett land kan hålla sig flytande. Ingen trodde på kraschen 1929, men den kom och då myntades ett nytt uttryck: Bankrun - då folk stormade bankerna för att försöka rädda sina insättningar - och detta gav upphov till statliga insättningsgarantin som är i kraft än i dag.
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Tror förklaringen är rätt så enkel. Neova har tagit för stora beställningar från värmeverken. Avtal som är dyra att bryta.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
Tidigare Pellx, TB Mini.