Dåligt drag eller..?

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av nyman »

Hade samma problem tidigare. Med en Tigex25 i rökröret var jag tvingad att ställa den på 18 Pa för att inte få varmt fallrör. Har därefter provat med både Z150 och SID 012 inmurade i skorstenen och då har det fungerat utan varmt fallrör med 11-12 Pa.
En förklaring kan vara att den heta röken i rökröret ger en ejektorverkan då den kyls av.
Samtidigt är nog Tigex dålig på att reglera.
Brännaren spelar också en roll. Har provat de flesta fallrörsbrännarna i min panna och de som klarat "varmt fallrör" bäst är Iwabo Villa S1, Nymo och Bionordic.
Var inne på att byta panna innan jag skaffade riktig dragbegränsare men nu tycker jag den är bra och lättskött.
När jag har tilluften i pannrummet för snålställd kan jag faktiskt höra att fläkten på bionordicbrännaren går ned i varv när jag öppnar pannrumsdörren.
Vem blir först att konstruera en brännare med anslutning för tilluftsrör direkt på fläkten?
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
AndersA
Prima virke
Inlägg: 51
Blev medlem: ons 09 jan, 2013 09:25

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av AndersA »

Utryckte mig nog lite oklart tidigare med vikter på dragbegränsaren etc.
Frågan är nog inte i mitt fall om dragbegränsaren är bra eller inte utan om en rökgasfläkt behövs för att öka gasflödeskapaciteten. Med stängd/pluggad dragbegränsare så går det att få ca 2mm vp(20Pa) undertryck och då går det att elda med de data jag angav.Men vill man ha lite marginal så vore kanske en förnämlig lösning att installera en rökgasfläkt samt trimma undertrycket med en bra dragbegränsare sedan stänger man av fläkten vid paustiden. men i så fall är det ett framtidsprojekt för min del.
Nyman eftersom vi har samma panna så undrar jag hur su kan elda md så lite undertryck/drag. Vad har du för area i skorstenen? Hur hög? Har du i alla turbulatorer?

////AndersA
10 m2 solvärme, Nibe bergvärme 210m hål. självbyggd L/V Ispinne värmepump. Jämä Nova panna, Janfire Flex A Pensionerad PX 21. Bergvärme prioriterad toppar med pellets när det är kallare än ca -10C. 2 st ackumulatortankar förvärvärmer VV på vp framledning.
danne74
Späd planta
Inlägg: 8
Blev medlem: mån 08 okt, 2012 20:44

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av danne74 »

Hej igen.

Gjorde som icecap sa på tisdag kväll, mera tilluft till pannrummet. Tog bort "tallriken" från ventil hålet. Har nu i princip bara ett 180mm hål genom väggen så skulle tro att luften hinner till( endast +17 i pannrummet :) . Tigexen började vippa lite mera. Brännaren har gått nu med utan problem i 3 dagar, igår fredag kväll så askade jag ur pannan satte brännaren på och allt fungerade. Åkte bort till kvällen, kom hem vid midnatt, tänkte jag skulle gå och kolla pannrummet.. Termokontakt igen! Orkade inte göra nånting då så jag stängde tigexen( för då vet jag att brännaren hålls igång). I morse ( -19 ute ) till pannrummet igen och kolla, brännaren går allting ok, tigexen stängd. Ställde tigexen till 17Pa så får nu se om det kommer bakvärme ännu, har gått nu i 3tim. Helt vindstilla ute -17 grader kallt och tigexen vippar endast några mm.
karaff
Stor entusiast!
Inlägg: 231
Blev medlem: mån 13 dec, 2010 17:23

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av karaff »

Du tror inte den pluttiga dragluckan slår upp och hänger sig ibland då så du tappar skorstensdrag ?

Har sett en tigex 25 hos en herre och där stod den rakt in och kämpade för att reglera = meningslös reglering.

Har själv köpt en KW150 och den hade jag nog kunnat kasta en tigex 25 igenom :)
Nibe 1210-7 + CTC265B/EcoTec A3 15kW/(KW Z150 för bättre verkningsgrad(inköpt nov 2012))
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Dåligt drag eller..?

Inlägg av Icecap »

Tigex 25 är ju ökänd för att vara dålig på att reglera och samtidig vara för liten till nästan allt.

Men att ökad mängd tilluft ger bättre funktion betyder att du behöver mer innan det ska bli rätt. Det har "bara" blivit bättre och är tydligen inte helt bra än.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar