Stora Enso vilken dålig kvalitet

Holger
Entusiast!
Inlägg: 125
Blev medlem: mån 06 nov, 2006 23:00
Ort: Enköping

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Holger »

Har eldat med Rindi pellets köpt på Byggmax i Uppsala där ingen pellets var längre än 1,2 cm och de flesta låg kring 0,7-0,9 cm i längd.
Fungerade utan problem i min brännare så storleken har mycket liten betydelse.

Fungerar inte dina urgamla grejor att elda pellets i så gör som Jakob, köp en ny anläggning.

Ni som gnäller på pellets när det är edra anläggningar som är fel på i huvudsak får väl ta upp det med pelletstillverkarna att sälja till er en speciell sållad och längdkontrollerad kvalitet gjord på det finaste och dyraste material som går att uppbringa. Det ska svida i plånboken att vara dumsnål!
Biomatic +20 KW Sid 012 dragbegränsare
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av bergatorparen »

Men snälla Holger: VAD anser du folk skall köpa då? Det är ju bara samma bråte att köpa idag som för 10 år sedan? Och när vi har Normer och standarder - både en svensk och en alleuropeisk, borde det då vara sådana problem att leverera pellets som motsvarar normerna? Och varför håller ni Gammelpannans Vänner på och tjatar som om ni ville ha pellets gjord på skräp? Vi har ju INTE valfrihet idag. Annat vore det om man skulle kunna ringa och beställa en kvalitet som var billigare och som fodrade en annan sorts utrustning än den folk flest har. Men ponera att jag var fastighetsägare i till exempel Tyskland, så skulle jag kunna beställa EN Plus A2 Till fastighetspannorna och EN Plus A1 till villapannan. I Sverige finns inte denna möjlighet vad jag vet: Antingen är det "bridgeblandning" av olikt sop-i-hop eller så är det ren EN Plus B - alltså industripellets. Men vore det inte en fördel om vi skulle kunna välja kvalitet och inte bara pådyvlas den skit som finns? Idag finns inget val: Jag har kört NEOVA ett bra tag och tidigare var det finfin pellets med bra förbränningsegenskaper, i vinter har den varierat från pall till pall från sådant som ger askkaka och klibbig aska som min urstarka grovdammsugare får ta i för kung ohc forsterland för att flytta från brännkammaren till Grovisen (filtret rengjord enligt bruksanvisning) till mer "normal" kvalitet via sådant som luktar skit/dynga när det brinner och sådant som luktar svedd gummi. Jag trodde jag hade problem med trekammarbrunnen här i januari, men skitlukten kom inte drån denna utan från skrotstenen! Numera har NEOVA stängd sin ordermottagning - under hänvisning till att de överväldigats av fler order än kapacitetsgränsen. Övriga märken och fabriker har jag inte hört haft sådana problem, men råvara är det inte mycket av i SVea Rike idag. Men försöker jag analysera detta kommer buffeln från Särö med rödpennan och ryter om möjlig avstängning av mig. Jag skall stänga av honom skall jag.

Detta innehåll är lagd upp på Pelletsbloggen som ni kommer till genom att klicka på jodklotknappen under min profil. Jag kommer fortsätta köra där som inte ROLI kommer åt med sina påhopp eller hot eller sin rödpenna (drömde nog att bli magister den pôjken INNAN lärarståndet i Sosseriket blev av min sin auktoritet - så nu terroriserar han pelletseldare med kommunikationsbehov i stället - och då lämpligen på tid han snor av sin arbetsgivare. Vi får nog Sequester här om inte så länge med :lol:
Senast redigerad av bergatorparen den sön 03 mar, 2013 15:38, redigerad totalt 1 gånger.
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Icecap »

Holger: jag kör också Rindi, deras beskaffenhet är dock "normal" rörande längd osv. Såklart fungerar de lika bra som alla andra pellets som jag har matat igenom.

Det är sällan att korta pellets är ett problem, de största problem verkar uppstå när pelletsen faller sönder till spån, då verkar en del matningar ha problem.

Det är ju välkänd att kör man 6mm pellets istället för 8mm "rinner" pelletsen lättare igenom transporten, detta är anledningen till att en del kaminer behöver 6mm pellets, helt enkelt för att skruvar är lite mindre för att få plats till allt.

Då jag testade Vestmarka såg jag till att få båda 6mm och 8mm och trots att de skulle ha samma densitet fick jag har en liten skillnad in inställning just för densiteten, helt enkelt för att 6mm versionen var med "flytande" i matningen.

Sedan har det funnits pellets som inte luktade, andra har luktat illa medan andra har haft en riktig trevlig trädoft. Men de brann lika bra oavsett hur de luktade.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
broberg
Entusiast!
Inlägg: 135
Blev medlem: tis 10 mar, 2009 18:29
Ort: Söderhamn

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av broberg »

Det är ju ett marknadssamhälle. Finns det marknad för dyrare pellets till gamla anläggningar som inte fungerar så bra så dyker det upp säljare också.
Självklart kan inte lågprispellets fungera överallt.Problemet med askkakor blir mindre aktuellt nu när allt fler skaffar sig brännare med uraskning.
Samma händer med allting, tiden har sin gång. Var till sopkontainern idag och slängde pelletspåsar. Där stod en stor kartong fullpackad med köpfilmer, säkert till värde av 3000 nytt. Ingen vill ens ha filmerna till skänks.

Tror därför tyvärr inte att pelletstillverkarna lägger ned stor kraft i framtiden på att tillverka pellets som speciellt passar gamla anläggningar utan automatisk uraskning
Panna: TMV Attack 2000. Brännare: Bionordic Viking B16GL.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5893
Blev medlem: tor 26 jan, 2006 23:20
Ort: Värmland

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Icecap »

broberg: men...? Det finns ju! Laxå Diamant som ett exempel!
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av danei »

bergatorparen skrev:när vi har Normer och standarder - både en svensk och en alleuropeisk, borde det då vara sådana problem att leverera pellets som motsvarar normerna?
Har du fått pellets som inte uppfyller normen?
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Vårväder i Skåne, så passade på att dra skorstenspipan i solskennet. Känns alltid skönt att ha det gjort. Jag har nu kört två uraskningar med Fågelfors och ni som har varit här i vinter har ju hört att många av oss har haft en kraftig, 30 mm tjock, porös kaka med Stora Ensos pellets, som helt slår ut brännarjusteringen. Jag har inte gjort någon omställning, men kollat att det skulle gå bra att köra vidare för testens skull. Fågelfors ger absolut ingenting på rosterplåten och någon kaka är det inte. Nej hela rosterplåten var ljusgrå och alla hål var i drift och inget att skrapa bort. Detta är fakta! Jag anser det nu bevisat att öststatspelletsen från SE är orsaken till den sk kakan! VSB! Med detta vill jag hjälpa andra att undvika SE. Finns billigare och bättre, som dessutom gynnar svensk industri och arbete!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av danei »

Fakta är att din brännare med de inställningarna inte fungerade bra med den pelletsen. Det är inte samma sak som att den inte lever upp till normen. Det var huruvida den avviker från normen jag frågade.
Användarens profilbild
bergatorparen
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2881
Blev medlem: mån 16 mar, 2009 14:52
Ort: Bergatorp

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av bergatorparen »

danei skrev:
bergatorparen skrev:när vi har Normer och standarder - både en svensk och en alleuropeisk, borde det då vara sådana problem att leverera pellets som motsvarar normerna?
Har du fått pellets som inte uppfyller normen?
Det är svårt att säga utan att ha fått den analyserat av ett oberoende laboratorium. Jag misstänker råvara som inte är överensstämmande med vad som skall finnas i normal villapellets. Det enda jag vet som kan få det att lukta skit om trä som brinner är just skit. Stärkelse från spannmål kan framkalla en sötaktig doft av svedd gummi. Men utan att få skiten analyserat vet jag inget säkert, jag måste då bara spekulera. När det gäller de fysiska egenskaperna som ULF varit inne på, har det inte varit problem hos mig - men däremot med tung klibbig aska- och jag använder askan i trädgårdslandet så jag vill veta vad för skit den innehåller. Jag börjar bli så less på pellets och detta forum så jag har lust att dumpa båda. Frågan är bara: Vad skall man ha i stället? El är mer eller mindre ekonomiskt självmord, olja är ännu värre och jag har varit inne och läst lite på värmepumpsforumet: Det är ett meckande och delbytande som om det vore veteranbilar de höll på med - inte moderna maskiner inom energiteknik. Deprimerande. Kanske skulle man lägga pengar på ett hus i ett varmare land och bo där under vintern? Vore kanske billigare och bättre. Med den maskinpark man måste ha för att hålla kylan ute i Svea Rike, så är det nära nog så man skulle kunna köpa ett hus för samma pengarna någon annan stans. Men varför skall man hålla på med hitande och ditande om det är så enkelt som att man letar upp en pelletsleverantör som har det i påsarna som det står skrivet på dem att det skall vara? Pellets skall lukta eldsvåda på möbelfabriken - inte vare sig eldsvåda på dass eller i gummifabriken. :roll:
CTC 1200 Ekonomi 04 Viking Bio 07 MAFA veckoförråd
Danfoss ECL 100 Comfort
Tigex 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Att det skall vara så svårt att förstå och acceptera fakta. Det skall inte behövas hjälpmedel i form av specialbrännare eller uraskning för att få trä att brinna upp. Behövs bara luft i rätt mängd, så blirdet bra. Bara för att lägerelden har flyttat in i pelletsbrännaren,så skall det inte behövas mer än att pelletstillverkarna levererar pellets gjord på svensk barrträdsråvara som är ren från föroreningar och tillsatser. Jag betalar för en pellets som har RÄTT kvalitet dvs en pellets som fungerar i en brännare framtagen av en av de mer erkända tillverkarna på marknaden, Janfire. Ett byte till Fågelfors och allt fungerar perfekt och helt utan konstigheter. Obs rätt kvalitet är inte hög kvalitet utan just rätt kvalitet dvs efter en vedertagen standard. Jag köper pellets inte skrot eller rivningsmaterial och det är väl inte för mycket begärt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Det är kanske dags att bekänna färg och göra som alla andra och berätta, vilken profil du har och visa vilken dunderanläggning du har som bränner sopor och undermålig pellets utan problem. Du kan kanske frälsa oss att ta efter, då vi skiftar ut våra anläggningar. Enkelhet rent tekniskt och en robust konstruktion är vad jag kräver av en anläggning. Den skall bara gå och gå och jag skall kunna lita på min anläggning och inte riskera att få huset skadat av driftsavbrott, då jag inte är hemma. Jag har kört i mer än åtta år, utan problem med anläggningen och har den i nyskick, men sopor till pellets kan jag inte göra något åt, utan där köper jag kvalitet som i allt annat jag köper i livet. Om sen Stora Enso levererar östatspellets till fullt svenskt pris och inte berättar att skräpet kommer därifrå så blir jag förbannad!
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av danei »

Det är nog inte aktuellt för dig att ta efter mig i så fall. Jag har en Biona 2000, produktionen är nerlagd just för att den lite mer komplexa konstruktionen gav ett pris som marknaden inte gillade. Jag kan inte med säkerhet säga att den går med den pellets du har problem med, men för mig har den gått på allt jag stoppat i den, utom jasmineris det klibbade fast i fallröret. Men det är knappast vad den är avsedd att användas med. Jag ska inte påstå att den alltid går, men den har inte problem med spån i alla fall, skruven klarar att mata spån. Brännaren matas normalt med mald pellets, så den är byggd för spån.

Jag har elpatroner som backupp, så risk att huset tar skada vid driftsavbrott finns inte.

Det jag vänder mig mot är att ni kategoriskt säger att det är pelletsen det är fel på. Det enda vi faktiskt vet är att brännaren inte klarar pelletsen. Inte att pelletsen inte uppfyller normen. Vad jag vet finns det inget i standarden som säger att det ska vara svensk råvara, eller att det ska vara barrträ. På andra marknader verkar de i stället vara skeptiska till barr.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Att specificera en prokukt som pellets skulle säkert kräva 100 enskilda parametrar för att fullt ut specificera den, så standarden får ses som ett mycket grovt hjälpmedel att styra upp en minimistandard vid produktion. Att tex ange att det får vara 4% finfraktion är ju en klen tröst om allt kommer i en liten delmängd av pelletsen, vilket ofta är fallet om det finns mycket spån. Beror ju ofta på lagring och transport. 4% jämnt fördelat i hela mängden stör inte många system, och då är det fel på anläggningen. Att ange någon form av brännbarhetsmått vore ju eftersträvansvärt, då askhalten inte säger mycket om hur den uppför sig. Att vinterns kaka är en verklighet som inte bottnar i förbränningstekniska felinställningar är jag också säker på. Jag har ju bevisat det genom näst intill vetenskapliga tester, vilket jag beskrivit tidigare. Är ju skolad i denna miljö, så jag vet vad jag gör. Att vissa anläggningar inte störs så att brännarinställningen försvinner beror ju på en cyklisk rengöring som tar undan problemet, men det finns ju där ändå och skapar sämre verkningsgrad och mer spill från bränslet. Kakan sliter ju också på uraskningssystemen med mer underhåll som en följd. Den av mig tidigare beskrivna sintringen, obs ej kakan, som det krävdes vinkelslip att ta bort är jag övertygad om att uraskningssystemen ej klarar utan slitage och haverier blir följden. Pelletsbranschen är en primitiv bransch, som inte har genomsyrats av processäkerhet och kvalitetstänkande, vilket drabbar branschen själv genom att den inte utvecklas och växer vilket är ett hot för oss alla. Vi som finns på forumet är ju hängivna och många gånger duktiga tekniker och experter som fixar till den ojämna kvaliteten på pelletsen, men många nya brukare som är normalmänniskor flyr pelletseldningen. Jag känner till många som har tänkt och agerat så. Värsta hotet är den dåliga bulkpelletsen. då den egentligen är ett sätt att automatisera hela värmesystemet och komma vidare till en användarvänligt uppvärmningssystem. Hur många tänker pelletsuppvärmning vid nyproduktion? Inte många! Att tvingas bära säckar är primitivt och förkastligt och leder till en döende bransch på sikt, då de flesta av oss är bekväma och inte villiga att vara slavar under en tung börda (400-500 säckar per år), och många orkar inte heller hålla på med det av klenhet, sjukdom eller ålder. Med rätt kvalitet, så upplever jag mitt system som nästan oljeeldning och en kvart i veckan att suga rent tar jag gärna, men för tusan gör så att pelletsen håller en anständig kvalitet och att den går att bränna i de olika systemtyper, som finns hos de stora vedertagna anläggningstillverkarna. Vi brukare måste bli bättre på att ge feedback till tillverkarna, så att processen mot en bättre och jämnare pellets kommer igång och leder vidare.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av danei »

Det är ju en utmaning för producenten att bättra sig när du inte kan säga vad det är för fel på produkten.
När det gäller spån är det nog i allmänhet förrådslösningen hos konsumenten som ansamlar spån på vissa ställen. Jag upplever att det kommer jämt fördelat i leveransen.
Ulf Rasmusson
Energiprofet!
Inlägg: 622
Blev medlem: tis 28 feb, 2006 12:57
Ort: Hofterup vid Lund

Re: Stora Enso vilken dålig kvalitet

Inlägg av Ulf Rasmusson »

Är övertygad om att genom en spektralanalys av pelletsen, så hade man fått fram vad den bestod av och då hade man också kunnat få fram vad det är som skapat problemet. Eller ta ett prov från en pellets som inte har problemet och jämför vad som skiljer i analysen. Inte svårt om man vill! Jag som avancerad konsument kan ju bara spekulera i vad det är, men personligen tror jag att det är sockerarter som skapar denna porösa kaka samt en tung klibbig aska t.o.m askan i rökröret håller ju ihop om man försiktigt lyfter på den. Den brukar vara lätt flyktig och blåser lätt bort då man öppnar för uraskning. För min del är inte sista ordet sagt om detta, utan jag skall göra vad jag kan för att pressa fram en besked som berättar vad det är.
De gånger jag har haft mycket spån har det kommit med leveransen. Mitt Pellistore ger ingen spån och Janfires skruvar ger ingen (obetydlig) spån. Jag har satt min nerfallsslang (transparent), så den lutar 45 grader i rymden, vilket gör att jag kan följa vad för material som matas fram till brännaren. Är det finfraktion, så lägger det sig i slangen, vilket gör att jag har en fortlöpande kontroll på inmatningen. Det har blivit så av utrymmesskäl, men har visat sig vara bra.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Skriv svar