Bra Panna för Pelletsbrännare?

Vednisse
Pannrumsnisse!

Re: Bra Panna för Pelletsbrännare?

Inlägg av Vednisse »

Slår inte lågan i både taket och sidorna på eldstaden med en TB-mini?

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

På Tb mini kan du montera flamriktare så lågan går framåt.Sidorna går bra.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Jo, jag vet att det finns lågriktare.....Elstadens bredd är 18-20cm, brännarhuset är 16cm på TB'n, får nog vara låg effekt om lågan lågan ska slå i sidoväggarna.

/Vednisse
TMV ALPHA, Bionordic B16GL (special limited edition), Styrning M3 SMART, Modulerande effekt (PID), Tryckluftsrensning, Hemmabyggd doserskruv, PLC-styrd externmatning, Värmer tegelhus -64 på ca:168kvm, 7,5m insatsrör 100mm, KW150 dragbegränsare.
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Blir ju låg effekt hur man än gör.De går ju inte å köra på med lite fräs utan att rökgastempen skenar.Så därför kan man lika gärna köra me nymon eller skaffa en riktig panna för ändamålet, men de törs man ju knappt säga utan att bli överkörd me komentarer hur bra just deras panna e som blev BILLIG.
Vednisse
Pannrumsnisse!

Inlägg av Vednisse »

Rökgastempen blev inte hög på pannan vi satte en bionordic i ett stokerhål i sidan nere vid oljebrännarhålet. Låg på 185gr vid 13kW, gjorde en väldigt enkel "baffel" i veddelen som tvingade ner rökgaserna och vända. Hamnade då på 160gr, men pannan är som nämnts tidigare inte särskilt bra/lämplig för pellets.

Sidmonteringen av brännaren med stos förbättrade saken en del så klart, lågan kunde röra sig fritt och uraskning/sotning av panna blev hyffsat bekväm när alla luckor på framsidan var fria.

/Vednisse
fritte
Frö

Inlägg av fritte »

Frittes inlägg. Jag har en Diom Topp panna DT20 EM Från1990. Jag köpte en Ecotec A4. Jag fick skära upp pannan där oljebrännare satt och svetsade in den passande ram till pelletsbrännare. Fick byta ut den krans som rotera på brännarkoppen . Det finns ett alternativ där kransen är något avsvarvat och passar bra i eldningsutrymme. detta hände i oktober 2004
Toffsen
Frö

Inlägg av Toffsen »

hehe mycket bra info och svar här, jag tänkte ju gå den enkla vägen och köpa en som passade i oljebrännarhålet men nu vette sjutton. Nu lutar det åt att byta hela baletten tror jag men köper då begagnat. Rusten på huset har ätit upp en hel del pengar :)
Så är det nån som har en panna mm mm att sälja till bra pris pm:a då bara.
Vill ha med elpatron i pannan så man kan köra den på sommaren.
Eller går det att göra en "bra" lösning med befintlig panna typ som en nämnde med TB Mini så kom med tips o förslag bara :)
Tack så mycket för all bra info så länge.

Mvh
Magnus
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Kan detta vara något av intresse? http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=18&t=14813
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
xdigger
Pannrumsnisse!

Inlägg av xdigger »

Ahh, den som jag ska hämta om 2 timmar.. :)
Stenhus från -58, Thermia Biomatic -03, Ecotec Bioline 20 -05, Thermomatic EC Home, EVR-C. Egensotare.
danei
Pannrumshärskare!

Inlägg av danei »

Biona 2000 passar också och behöverr inte oaskas ur.
Skriv svar