umgås med pannan: min nya kompis...

Det ska bli intressant, jag är mkt beundra över B16 ihop med Värmebaron.Pete skrev:Fick även tag på en 2.5 år begagnad Värmebaronen Star för en spottstyver som också skall monteras i helgen.
PåÅterkommer och berättar hur det gick när det är klart.
Mvh Pete
Hoppsan ! Mycket att tänka på...Det sitter iof en fläkt monterad mot/ i rökgången , den borde väl kunna minska ev. kraftigt mottryck ? Sotaren kommer och besiktigar skorstenen..kan han mäta draget tro ?snubblaren skrev:Innan du slår till - kolla så att B16 klarar mottrycket i din panna MED alla turbulatorer monterade. Det är nästan inga brännare förutom Viking Bio som gör det (utan turbulatorer så tappar du rejält i verkningsgrad).
Men har du en "snäll" skorsten som inte ställer till nåt fuffens när det t ex blåser rejält ute och för övrigt har ett jämnt bra drag så går det nog bra. Är du osäker, låt en installatör mäta draget innan du slår till. .
Vilken årsmodell är de på pannan (min är en 98 ) ? Har för mig att de nyare har bara 3 turbolatorer (jämfört med mina fyra). Hur lång är skorstenen och vilket material (tegel/insatsrör) och diameter?Pete skrev:Bionan kräver väl mycket drag om jag förstått rätt, jag kollade mina tubulatorer och dom är 75cm långa, hade tänkt börja att köra med en uttagen men om den funkar med alla fyra i med bionan så kanske min klarar det också..