Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Nidhogg skrev:Har förövrigt kollat på en Thermia BeQuem, finns bland annat en på Blocket, efter tips härifrån. Dock undrar jag, vad blir bättre med den kontra den brännaren jag har nu (förutsatt att den är rätt inställd)?
Den brännaren du länkade till är en gammal analog du skall undvika.
Satsa på en modernare med digital display och kedjedrift. Där har du full kontroll på inställningsvärden och kan hitta tillbaka om det är något som strular.
Du behöver kanske bara titta till brännaren en gång i månaden jämfört med PX21 som behöver skötsel varje vecka.
Brännarröret på PX21 är förbrukningsvara och behöver så småningom bytas beroende på hur bra eller dålig inställningen varit. Ett nytt kostar c:a 3 500 kr.
Brännkoppen på BeQuem behöver förmodligen aldrig bytas.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Nidhogg
Späd planta
Inlägg: 5
Blev medlem: ons 25 sep, 2013 22:08

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Nidhogg »

Hej igen!
Nu har jag testat lite mer, och kommit fram till att iallafall shuntstyrningen är kass, men också att en del termostater verkar vara dåliga. Jag har testat att ställa alla på 8 för att få ordentlig värme nu när det blivit kallt, på ena radiatorn i köket bränner man sig nästan, på den andra en halvmeter bort på samma vägg är det ljummet... Nu har jag ställt ner det till 5 efter Stegatorpan´s dokument, ska se om det blir kallare på de varmaste elementen, och hur totalvärmen blir.
Tips på några nya vettiga bra termostater?
Vore en ir-termometer något att satsa på för att hitta vilka termostater som är dåliga?
Clas Ohlson har t.ex en pennmodell för 279:-, inga enorma summor.

Sedan har jag även läst på och kollat upp angående brännare, och det finns nu ett par BeQuem till salu på Blocket, digitala, är det någon som verkar vettig?
Finns tre högst upp bland annat.
15D eller 20D, spelar det någon större roll? 130m² hus som sagt.
Matarskruven jag har borde jag väl kunna spara?
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!
Inlägg: 5038
Blev medlem: sön 22 jan, 2012 11:20
Ort: Kungsbacka

Re: Hjälp mig förstå min pelletsbrännare

Inlägg av Stegatorparn »

Radiatorer som inte blir varma beror troligen på att ventilen har fastnat i stängt läge under sommaren när det varit varmt. Det fixas genom att lossa den stora muttern och ta av termostatdelen.
På ventilen sitter ett stift som termostaten trycker på och som kan fastna.
Börja med att ta bort termostaten på en fungerande radiator så du ser hur långt stiftet normalt sticker ut.
När du sedan har ett fastnat stift, så trycker du in stiftet och släpper snabbt upprepande gånger tills stiftet fjädrar ut. Drag aldrig i stiftet med tång. Då kan du få med dig stiftet och har garanterat en liten läcka.
När du gått över alla radiatorer har du en fungerande anläggning.
Det är möjligt att du kan träffa på någon ventil där det läcker lite vid stiftet.
Då finns det packboxar med stift som reservdel, som du enkelt byter själv under drift.

Brännarna är rätt typ för dig. 15 o 20 anger maxeffekten.
15 kW borde räcka för ditt hus, så du kan välja vilken som, då effekten är justerbar.
Brännaren med trasig kedja är ett litet varningstecken då det kan betyda att internskruvarnas lager behöver bytas. En extra kostnad som tillkommer och skall avspeglas i priset. Pruta.
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar