Vad är panelens åsikt om..
Re: Vad är panelens åsikt om..
Är tveksam att man ska behöva en acctank för att klara varmvattnet, brännaren kanske ger lite för hög effekt at det är därför man kört mot tank för att få längre gångtider....opex pannan och en brännare som klarar av att köra på låga effekter så har du en bra anläggning som borde räcka till
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
-
- Entusiast!
Tackar er för svaren på det, jag lär mig en hel del av informationen jag får här av er : )
Biomatic 20+ med integrerad brännare.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
-
- Entusiast!
Såhär står det i en annons:
"Calmarpannan OPEX
Speciellt anpassad för pelletseldning.
Effekt pellets ca: 20 - 25 kW"
Och här är ett testprotokoll:
Test med pelletsbrännare i Opex-pannan
Testdatum 2002-02-08
Plats KMP AB
Brännare PellX P20
Tillförd effekt 23 kW
Undertryck i skorsten 16 Pa
Undertryck i brännkammare 6 Pa
Rökgastemperatur
176 °C
CO2 12,50 %
CO
175 ppm
Verkningsgrad 92 %
Tappvarmvattentest:
Panntemperatur vid start 85 °C
Varmvattenfl öde
22 l/min
Kallvattentemperatur 10 °C
Medeltemperatur 140 liter 48 °C
Medeltemperatur 220 liter 42,5 °C"
Jag tycker det låter som en riktigt bra panna att köra pellets i : )
"Calmarpannan OPEX
Speciellt anpassad för pelletseldning.
Effekt pellets ca: 20 - 25 kW"
Och här är ett testprotokoll:
Test med pelletsbrännare i Opex-pannan
Testdatum 2002-02-08
Plats KMP AB
Brännare PellX P20
Tillförd effekt 23 kW
Undertryck i skorsten 16 Pa
Undertryck i brännkammare 6 Pa
Rökgastemperatur
176 °C
CO2 12,50 %
CO
175 ppm
Verkningsgrad 92 %
Tappvarmvattentest:
Panntemperatur vid start 85 °C
Varmvattenfl öde
22 l/min
Kallvattentemperatur 10 °C
Medeltemperatur 140 liter 48 °C
Medeltemperatur 220 liter 42,5 °C"
Jag tycker det låter som en riktigt bra panna att köra pellets i : )
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Du har ju redan fått reda på att Calmar Opex är en oljepanna och inte en pelletspanna.
Långt tillbaka så skojade företag som Calmar och Värmebaronen upp folk genom att helt enkelt döpa om sina oljepannor till pelletspannor.
Får du den för max. 3000 är det väl inget att säga om.
Du hade ju en annan panna i en annan tråd.
viewtopic.php?f=21&t=15103&start=30
Hur gick det med den?
Eurofire + ctc1100 låter som en bra kombination men naturligtvis inte med pelletspannans bekvämlighet.
Här har du en toppenpanna till bra pris.
http://www.blocket.se/kalmar/Pelletspan ... ?ca=10&w=3
Långt tillbaka så skojade företag som Calmar och Värmebaronen upp folk genom att helt enkelt döpa om sina oljepannor till pelletspannor.
Får du den för max. 3000 är det väl inget att säga om.
Du hade ju en annan panna i en annan tråd.
viewtopic.php?f=21&t=15103&start=30
Hur gick det med den?
Eurofire + ctc1100 låter som en bra kombination men naturligtvis inte med pelletspannans bekvämlighet.
Här har du en toppenpanna till bra pris.
http://www.blocket.se/kalmar/Pelletspan ... ?ca=10&w=3
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
-
- Entusiast!
@msh 16 -
Ja jag vet att Opex:en är en oljepanna i grunden, men det verkar vara en bra panna att avända med pellets också.
Den pannan du länkar till via Blocket, var jag o tittade på för ett par timmar sedan. Den ser inte lika rolig ut som på bilden där, men behöver ju inte vara dålig för det. Den såg lite tilltufsad ut med sidoplåtarna lösa och lacken skavd. Men som sagt, den kanske är värd pengarna.
Ja jag vet att Opex:en är en oljepanna i grunden, men det verkar vara en bra panna att avända med pellets också.
Den pannan du länkar till via Blocket, var jag o tittade på för ett par timmar sedan. Den ser inte lika rolig ut som på bilden där, men behöver ju inte vara dålig för det. Den såg lite tilltufsad ut med sidoplåtarna lösa och lacken skavd. Men som sagt, den kanske är värd pengarna.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Hade du chans på en Biomatic för 18000 och inte slog till?
Ditt livs sämsta affär i så fall.
Vad menades med "Kan fås i röd, vit eller silver färgad." Lät som den var oeldad.
Nä låt oljepannorna hamna på tippen och köp en riktig panna nu när du har möjlighet
Ditt livs sämsta affär i så fall.
Vad menades med "Kan fås i röd, vit eller silver färgad." Lät som den var oeldad.
Nä låt oljepannorna hamna på tippen och köp en riktig panna nu när du har möjlighet
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
-
- Entusiast!
Jag har chans på den fortfarande. Den är skavd/skrapad så att den behöver lackas. Därav behöver den lackas. Den är eldad, begagnad.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Det är väl insidan på pannan man ska använda. Tror du inte en skrotpanna blir bucklig och repad också innan du får in den i pannrummet.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
23kW är onödigt hög effekt att köra på om man vill ha så låga förluster som möjligt, har man inte ett hus och ett varmvattenbehov som är onormalt högt så bör man inte behöva köra på högre effekt 8-10kW som mest....jag har kört på ca 6kW och har klarat mig bra på det även när det varit riktigt kallt på vintern
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
-
- Entusiast!
- Tja, jag svarade bara på din fråga angående färgvalet.nyman skrev:Det är väl insidan på pannan man ska använda. Tror du inte en skrotpanna blir bucklig och repad också innan du får in den i pannrummet.
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv
Det är som danei skriver om ackumulator tankar de ger förluster när det gäller
EL, OLJA, GAS, PELLETS !!
Lite info angående ackumulator tankar när de behövs..
En kort samman fattning så är det bara vid ren ved eldning direkt i en ved panna som ackumulator tankar är till nytta!!
Detta för att ett ved inlägg!!
Kan ge mer värme än anläggningen klarar av att lagra.
När temperaturen når inställt värde stryps primärluften och orsakar dålig förbränning som kan ge
upphov till beläggningar av tjära i panna och skorsten som i sin tur kan orsaka soteld
Men det hänger samman med att hålla rätt förbrännings temperatur under hela förbrännings processen,
Men med ved är det inte lika enkel att styra som med EL, OLJA, GAS, PELLETS ....
--------------------------
EL, OLJA, GAS, PELLETS blir det ren vinst att inte använda ackumulator tankar !!
Då det är effektivare att bara låta varmvatten och husets energi behov bestämma över
när mer tillförd effekt behövs för att hålla önskad temperatur..
EL, OLJA, GAS, PELLETS !!
Lite info angående ackumulator tankar när de behövs..
En kort samman fattning så är det bara vid ren ved eldning direkt i en ved panna som ackumulator tankar är till nytta!!
Detta för att ett ved inlägg!!
Kan ge mer värme än anläggningen klarar av att lagra.
När temperaturen når inställt värde stryps primärluften och orsakar dålig förbränning som kan ge
upphov till beläggningar av tjära i panna och skorsten som i sin tur kan orsaka soteld
Men det hänger samman med att hålla rätt förbrännings temperatur under hela förbrännings processen,
Men med ved är det inte lika enkel att styra som med EL, OLJA, GAS, PELLETS ....
--------------------------
EL, OLJA, GAS, PELLETS blir det ren vinst att inte använda ackumulator tankar !!
Då det är effektivare att bara låta varmvatten och husets energi behov bestämma över
när mer tillförd effekt behövs för att hålla önskad temperatur..
Tillverkar rökgasutrustning
Solvärme är en annan energikälla som behöver tankar. Och om man bygger en anläggning som är byggd för tankar från start är jag säker på att man inte får högre förluster. Men man får en onödigt dyr anläggning. Men jag vidhåller, att ska man ha tank så ska den motiveras av något annat än förlängda gångtider, det är alldeles för liten vinst med det.
Info
Angående oljebrännare och pelletsbrännare
så ligger skillnaden mellan dessa bränslen i att oljebrännarens minsta munstycke 0,50 gph ger en ca effekt av 20 kWh med mindre mängd rökgaser som ger pannan längre tid att ta tillvara på den inmatade effekten...
Info
Pellets som bränsle!!
Sänks effekten till 13 < 15 kWh så kommer mängd rökgaser mer i harmoni gent emot olja..
Det ger nära likvärdig pannverknings grad med pellets som med olja..
-------------------------
Ok läser att jag misade
Att ackumulator tankar behövs vid solfångare
Vilket är helt självklart ett måste oavsett övriga bränslen !!
Angående oljebrännare och pelletsbrännare
så ligger skillnaden mellan dessa bränslen i att oljebrännarens minsta munstycke 0,50 gph ger en ca effekt av 20 kWh med mindre mängd rökgaser som ger pannan längre tid att ta tillvara på den inmatade effekten...
Info
Pellets som bränsle!!
Sänks effekten till 13 < 15 kWh så kommer mängd rökgaser mer i harmoni gent emot olja..
Det ger nära likvärdig pannverknings grad med pellets som med olja..
-------------------------
Ok läser att jag misade
Att ackumulator tankar behövs vid solfångare
Vilket är helt självklart ett måste oavsett övriga bränslen !!
Tillverkar rökgasutrustning
Hur gick det? Fick du tag på biomaticen?
Går alltså att göra fynd fortfarande.
Går alltså att göra fynd fortfarande.

Panna CTC 265 brännare Nymo 200
-
- Entusiast!
Ja jag klipper nog Biomatic:en. Dels för att det inte är så långt härifrån, och dels för att panelen verkar enig om att det är bra shit : )
1,8 m matarskruv
1,8 m matarskruv