Ja, den informationen har jag läst innan. Vinden är ventilerad med galler på gavlarna. Nu är ju värmeläckage största risken.. Luckan kan man täta med en list.. Sen har jag läst att man lägger tätskit på bjälklaget under isoleringen.. men skulle kräva att all befintlig isolering måste ut.
Undertryck är det ju i huset genom ventiler som sitter under fönstrena, där strömmar in luft om man känner med fingrarna.
Vad jag har förstått rekommenderar man ändå tilläggsisolering på vinden..?
Micke: Ja, man kan ju testa iaf.. Huset är byggt -46 och de är troligtvis ursprungliga
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare
Visst skall man tilläggsisolera. Det är enda vettiga för att hålla nere uppvärmningskostnaden.
Bara man är medveten om riskerna och förebygger dom.
Har själv tilläggsisolerat vinden i en gammal dragig kåk. Alla innertak mot vinden var gipsade, så jag fogade bakom skugglisterna och tätade alla synliga springor.
Skippade självdraget och satte in en frånluftsfläkt som garanterar undertryck även sommartid.
Ja, jo det är klart. Ändrar man den ursprungliga konstruktionen måste man beräkna vad förändringarna får för konsekvenser. Kommer nog behålla självdraget tillsvidare eftersom spjällen sitter där de gör och fungerar.
Men tillbaka till shuntstyrning och/eller termostater.
Vilken shunstyrning rekommenderas? Jag har inte behov av nåt extra lyxigt med nattsänkning eller liknande. Ju billigare desto bättre givetvis.. Har tittat på automix 10 tex, den är ju ganska billig.
Sen har jag fått ett nästan nytt slutet expansionskärl och en nibe eminent varmvattenberedade. Är det nån vits att installera ett slutet exp.kärl istället för öppet? Varmvattenberedaren är tänkt att användas på sommaren då det inte behövs någon värme.
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare
Har du ett öppet kärl och eldar ved ibland mot acktank, skall du absolut behålla det.
Med ett slutet kärl installerat måste du ha en SYR-ventil som kyler pannan med kallvatten vid risk för kokning. Krångligare och risk för läckage.
LK Acaso Automix 10 är ett utmärkt val för pelletseldare. Har utegivare som standard och kan också förses med innegivare om det finns någon mening i det.
Thermomatic CJB som som det tjatas intensivt om på det här forumet har bara innegivare och är inte lämplig för pelletseldare http://www.rinkabyror.se/artikel/thermo ... lersystem/
Endast om du saknar termostater på radiatorerna ska du fundera på innegivarstyrning. Normala användningsområdet för Thermomatic CJB är värmepumpar där framledningstemperaturen måste hållas ned så mycket det går.
Det är många som åkt på en blåsning här.
Som tur är bortfaller problemet då Thermomatic CJB slutar tillverkas.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Stegatorparn skrev:Har du ett öppet kärl och eldar ved ibland mot acktank, skall du absolut behålla det.
Med ett slutet kärl installerat måste du ha en SYR-ventil som kyler pannan med kallvatten vid risk för kokning. Krångligare och risk för läckage.
Jag håller inte riktigt med om det. Nödkylning verkar vara ett krav även med öppet system. Så det gör ingen skillnad. Det som tillkommer är en övertrycksventil. Fördelen med dessa är att om de läcker så rinner det ner i avloppet. Ett öppet skärl kommer någon gång att börja läcka, och då gör det det på vinden. Det är inte alls lika roligt att ha ett läckage där. Dessutom släpper det in luft i sytemet även vid normaldrift, det ökar inte livslägden på systemet direkt. Nu kaske det inte är motiverat att byta det, men jag håller inte med om fördelarna Stegatorparn räknar upp.
Jag har slängt ut mitt, men inte fören jag märkte att det läckte. Och det finns skador från tidigare läckor också. Så det är inte första gången det hänt i mitt hus. Det är ju bättre att byta innan det läcker.
nyman skrev:Thermomatic CJB som som det tjatas intensivt om på det här forumet har bara innegivare och är inte lämplig för pelletseldare"
Varför inte?
I synnerhet som trådstartaren skriver i ett annat inlägg om planer på att stödelda i kamin/insats så måste väl just innegivare vara det rätta.
Många hus, såsom vårt, påverkas också mycket av solinstrålning under perioder på våren och hösten. Även då är det ju ekonomi i att ha en innegivare som kan känna av dessa tillskott.
nyman skrev:Normala användningsområdet för Thermomatic CJB är värmepumpar där framledningstemperaturen måste hållas ned så mycket det går.
Var har du fått det ifrån?
nyman skrev:Som tur är bortfaller problemet då Thermomatic CJB slutar tillverkas
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
danei: Man kan aldrig bli tvingad att ändra ett befintligt system som en gång blivit godkänt.
Gör man en ombyggnad eller förändring, gäller nyare krav.
Öppet expansionskärl = I princip trycklöst system. Expansionsledning i oavbruten stigning där ångblåsor obehindrat kan ledas ut.
Slutet expansionskärl = trycksatt system. Ångblåsor leds i bästa fall ut i pannrummet via säkerhetsventil om den är rätt dimensionerad.
Systemet skall besiktigas innan drifttagning genom en s.k. första besiktning.
Finns i Varm- och hetvattenanvisningarna 1993 som vi hade på jobbet.
Sedan jag slutade jobba för ett par år sedan har jag bara tillgång till en äldre upplaga, Varmvattennormer I o II som gäller i stora drag.
Och av vem ska denna besiktning göras? Sen är det ju alltid en gränsdragning när en ändring är så pass stor att man måste ta hänsyn till nya regler. När det gäller el så är det om man ändrar mer än halva anläggningen. Jag tycke inte att byte av expantionsskärl är en stor ändring. Jag bytte visserligen panna utan någon besiktning, men var ansluten på exakt samma sätt som den som stod där innan.
Anläggning som är avsedd för drifttemperatur av högst 120°C och tryck av högst 1,5 bar samt effekt understigande 60 kW får utföras som egenkontroll av person med erforderlig kompetens.
Övrig besiktning görs av SA.
Byte av exp.kärl blir nog aktuellt först när vi ska tilläggsisolera vinden iaf.
Nu till en annan fundering.. Det har kommit en hel del snö och kyla de senaste dagarna.. iom att jag avvaktade med att röra shunten har inomhustempen sjunkit till 16grader (lite väl kallt för min smak), så jag vred på lite, fick bara en grads höjning.. vred lite till men det blir inte mkt varmare inne för det.. hur mkt brukar man behöva vrida på?
Sen en annan fråga.. vilken temp ska jag hålla i pannan? Sett att detfinns lågtemp resp högtemp-pannor. Dvs 60 eller 80 grader.. pannan ifråga står i min signatur.
Panna: Biomax ved / pellets
Brännare: viking bio 20
ca 700l acktank
Villa: 1½ plan 115m2 +källare