Rengör sotaren aut. brännare?
Re: Rengör sotaren aut. brännare?
Höjden av snålhet när man ska ha extrabetalt för misstag som man begår själv, verkar skilja en hel del mellan olika sotare, han som sotar här har aldrig tagit extra betalt om han varit tvungen att ställa upp stegen själv, han slipper dock röra panna/brännare då jag sagt att det sköter jag själv då jag har mina egna lösningar i pannan och vill inte att folk är där och pillar.....han är prat glad och kan lätt surra bort en timme på att få höra om jobben på olika pannanläggningar som jag jobbar på och ishockey då vi båda håller på SAIK....är nog inte alla gånger han är här som jobbet går med vinst
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Om jag har förstått de hela rätt så är brännaren fastighetsägarens ansvar inte sotarens då denne endast skall rengöra rökgasvägarna från sot.Alltså från skorstens toppen genom kanaler och sot berörda ytor.Så brännare och aska är inte sotarens jobb.
Min sotare erbjuder att han kan ta pannan om jag vill, alltså aska o allt (dock inte brännaren) men jag brukar säga att jag tar den del själv. Jag gör det för att jag har en speciell baffel och den inte är helt enkel att montera igen.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
De gillar inte att ta hand om aska och sot. Det fyller deras dammsugare för fort....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA