Vilken pelletspanna?

nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av nyman »

Den stora risken med det som FRS05 skriver är att man blir en pelletsdummis som är helt i händerna på återförsäljaren. Kan bli hur dåligt och dyrt som helst. Då är det bättre att lägga på lite mer pengar på en gång och borra för bergvärme.
A och O för pelletseldning är att man är intresserad av eldningen och att man är intresserad av att lära sig sitt system i grunden.

Att plocka ihop panna och brännare var för sig och låta en kunnig rörmokare göra det svåra i installationen är en utmärkt början. Reparationer på en normal brännare sköter man själv och på det viset blir underhållet billigt.
Ska man ha ett fungerande bulkförråd kräver det att man sätter sig in i alla detaljer först så det är inte heller ett område man kan lämna över till andra att besluta om. Finns trådar på forumet om hur man bygger ett bulkförråd som fungerar och inte orsakar ständiga problem. Har installatören som rekommenderar värmebaronens panna läst trådarna om bulkförrådsbygge? Knappast. Blir det gamla vanliga: hafsig installation, snabb fakturering, många problem som lämnas åt kunden att lösa.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

FRS05 skrev:Det är mycket som inte går att räkna hem, exempelvis ett nytt kök går nog nästan aldrig att räkna hem. Det gäller att göra en avvägning vad som är viktigt/vad man har råd med på alla plan.

Något som är viktigt också är att tänka på logistiken när det gäller pellets. Att slippa släpa på säckar långa sträckor och att köra till byggmax stup i kvarten för att hiva in några säckar hade i alla fall jag aldrig orkat hålla på med. Värt att tänka över det också när du planerar i pannrummet.

Som jag skrivit i andra trådar, välj ut ett antal pannor du ser som intressanta och ta in offerter från firmor i närheten. Sedan låter du helheten avgöra vilket valet blir.
Låter som bra råd ja. Pratade precis med en kille som köper sina pellets från Byggmax.

Försök att göra inlägget större än citeringen, forumet blir annars svårläst. / Roli moderator
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Andreas Hansson »

sänkan skrev: Begagnad riktig pelletspanna kan man få för bra pris när handfallna hipsters från innerstan köper hus och byter sin några år gamla pelletspanna till bergvärme.
Det är väl inga handfallna hipsters som slänger ut sina pannor. Det är väl vanligt folk som tröttnar på grejer som krånglar.
Jag skulle aldrig rekomendera någon att sätta in en beg panna. Som gjort för att det blir nått tok.
Instalatören vill inte ta ansvar osv.. Nä köp en ny riktig panna annars borra.
Kolla på pannor från österrike/tyskland.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av sänkan »

Vanligt folk som har en riktig pelletspanna och inte något hopplock med dåliga brännare får sällan problem och slänger mycket sällan ut sin riktiga pelletspanna. Folk som lurats att köpa något ofungerande skit av någon återförsäljare får problem och vill sluta med pellets. Därför skev jag RIKTIG pelletspanna.
Folk som inte alls är intresserade av eldning ska inte heller ha pelletseldning. Där kommer hipstern in.

Pannor från österrike/tyskland är så dyra att bergvärme lönar sig bättre ur alla synvinklar. Försäljningen går nog också dåligt då Blocket varje dag är fullspammat med frölingpannor av olika typer.
I österrike/tyskland får man inte ha bergvärme och därför dessa dyra pannor.
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2032
Blev medlem: tor 04 nov, 2004 12:56

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Andreas Hansson »

Du menar att bergvärme är förbjudet i tyskland :lol:
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av danei »

Det är inte som i Sverige där man får borra nästan var man vill. Så i många områden är det i princip förbjudet.

EDIT: Jag har en begagnad panna. Om man köper en begagnad så måste man ju ha mycket mer koll själv. Det finns ingen att gnälla på om det strular. Men om man instalerar själv så blir det mycket billigare än att köpa nytt. Men se till att få tag i en panna som du vill ha, köp inte en bara för att det är billig.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Jakob »

Andreas Hansson skrev:Du menar att bergvärme är förbjudet i tyskland :lol:
Detta är mer eller mindre sant faktiskt. De en helt annan geologi (markförhållanden) där rädsla för att sprida föroreningar vidare i grundvattnet pga borrningar gör att man inte alls kan använda samma utrustningar som i Sverige.

Regelverket är rigoröst.
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Kan svara att jag även fått en "mellan tummen och pekfingret" offert (de har inte varit på plats ännu) på en Effecta-panna (Effecta Komplett II) med kringutrustning på ca 80 000kr.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av msh16 »

Fantastiskt vilka överpriser man tar ut för att montera pannor med enkla rörbrännare. Priset för ulmapannan, 71000 känns ju riktigt humant i sammanhanget fast det också var dyrt. Det utgår ju rotbidrag för själva monteringen!

Vad får du då installationspris på de mer avancerade alternativen Janfirepannan och Ariterm Biomatic 20+?
För den som är begiven på rörbrännare såg jag förresten att biomaticpannan från Ariterm numera också säljs med rörbrännare av effectatyp prissatt 9450:- billigare än den "riktiga" Biomatic 20+
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Secrist
Späd planta
Inlägg: 9
Blev medlem: ons 19 feb, 2014 13:36

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Secrist »

Priset jag fått på själva Effect-pannan är ca 64 000kr.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av msh16 »

Då tar man 1500 mer för effectas rörbrännarpanna än vad en riktig Ariterm Biomatic +20D kostar. Bra provisioner där!

När jag frågade om offert för installation av en CTC Ecoflex fick jag pris på pannan 46000 inkl. moms, transport av pannan 500, installation och igångkörning av Ecoflex 16500, ventiler och rördelar 2000.
Totalt med rotbidrag 56750
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
Jakob
Energiprofet!
Inlägg: 541
Blev medlem: tor 20 okt, 2011 08:56
Ort: Älvsjö

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av Jakob »

Känns ju dock som de undermatade brännarnas förträfflighet börjar få sig rätt stora törnar här på forumet.

Nästan alla verkar ju få problem med kaststjärnor, kedjor, gnissel, slussvingar, axlar, skruvar, växellådor mm i denna konstruktion.

En brännare med fallrör måste man ju iaf inte vara urmakare för att kunna laga.

mvh
155 kvm enplans tegelvilla från 1960 med 4.5m FuranFlexad tegelskorsten. Effecta Komplett. CRB 121 trådlös. Bulkförråd 3 ton. KMP Feedo 3m förrådsskruv + ULMA Doserskruv. LK Golvvärme med LK Styr och separat pump/shunt.
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Får se om jag har rätt men lite så resonerade jag efter jag kollat på konstruktionerna. Det känns som att med en rörbrännare så slipper man dessa problem. Min förhoppning är också att med en rätt inställt brännare så ska brännarröret hålla länge också. Det finns som du säger många trådar om problem med dessa brännare också. Har man sedan problem med matningen med en rörbrännare så går det även att köpa till en doserskruv. Vad gav du förresten för din doserskruv från Ulma?
Senast redigerad av FRS05 den mån 24 feb, 2014 18:56, redigerad totalt 1 gånger.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
FRS05
Energiprofet!
Inlägg: 595
Blev medlem: mån 21 nov, 2011 17:08
Ort: Halmstad

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av FRS05 »

Secrist skrev:Priset jag fått på själva Effect-pannan är ca 64 000kr.

De har kampanj nu på den pannan så den skall kosta 62900:-. http://www.effecta.se/files/kampanj_pellets_Bak(2).pdf


Ulmas pris på deras kompletta panna med brännare ska ligga på 55000:-. Vad jag har förstått är det ett fast pris som alla återförsäljare har. Jag lyckades dock tajma in mitt köp av deras panna väl så jag fick en inbytesrabatt på 3000:- för pannan och 5000:- för brännaren. Så jag betalade 47000:- för en komplett panna.
Ulmapannan
Ulma 2000 TCA
Dragbegränsare
Mafa Midi
140m2 + 90m2, 1909, 22grader
sänkan
Entusiast!
Inlägg: 138
Blev medlem: tor 31 mar, 2011 16:37

Re: Vilken pelletspanna?

Inlägg av sänkan »

Jakob skrev:Känns ju dock som de undermatade brännarnas förträfflighet börjar få sig rätt stora törnar här på forumet.

Nästan alla verkar ju få problem med kaststjärnor, kedjor, gnissel, slussvingar, axlar, skruvar, växellådor mm i denna konstruktion.

En brännare med fallrör måste man ju iaf inte vara urmakare för att kunna laga.

mvh
Ska man eventuellt reparera en gammal rörbrännare behövs en TIGsvets, skyddsgas och rätt insatsmaterial som inte alls är särskilt lätt att få tag på för privatpersoner. Ska man få jämn matning och förbränning bör man komplettera med en separat cellmatare för 4000 också. Lappa och laga och applicera workarounds till den ursprungligen dåliga konstruktionen är en konstig ide när det finns brännare som fungerar bra och stabilt direkt från början och med utmärkta regleringsmöjligheter.
Fallrörsbrännare byggdes från början för att ersätta oljebrännaren i oljepannor.

Att raljera och jämföra saker från olika tidsepoker gör ingen köpare klok. Kastsjärnan du nämner börs ut mot kedjedrift för många år sedan. Byta slussvingar är en billig och enkel uppgift efter 3 år men kan hålla dubbla tiden för den som slarvar.

Häpnadsväckande ändå att en simpel Effecta Komplett kostar MER än senaste modellen av Ariterm Biomatic.

Har själv på mitt samvete att jag installerat ganska många Effecta Pellxbrännare en gång i tiden. Känner alltid skamkänslor för det men jag var ju anställd. Pinsamt när man träffar någon av de gamla pellxkunderna och de berättar om alla sina problem. Då vill man sjunka genom jorden liksom.
Vi installerade också iwabobrännare och det var en bra konstruktion som sällan gav problem.

En panna till att ta offert på är Nibe Pellux 200 med Nibe PB20 brännare (samma brännare som Iwabo S2)
CTC1100, Altbergs EP18A brännare
Tidigare installatör, mest Pellx och Iwabo.
Skriv svar