Bästa supporten och service i branschen?
Re: Bästa supporten och service i branschen?
Hade det funnits ett bra och fungerande servicenät, över hela sverige, för flertalet av alla de brännare som finns på marknaden. Så hade nog inte detta forum varit så som det är idag, dvs fullt av ett antal "självmeckare" som ger andra, som inte blivit det ännu, tips på vad det kan vara som strular.
Råkade själv ut för att min återförsäljare, som monterade anläggningen, gick i KK någon månad före det att min brännare skulle få sin ett års service och att man sedan skulle få teckna serviceavtal. Detta gjorde att man började mecka själv eftersom det fanns/finns få som vill ta ansvar för en befintlig anläggning....
Råkade själv ut för att min återförsäljare, som monterade anläggningen, gick i KK någon månad före det att min brännare skulle få sin ett års service och att man sedan skulle få teckna serviceavtal. Detta gjorde att man började mecka själv eftersom det fanns/finns få som vill ta ansvar för en befintlig anläggning....
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Micke_932 hur kan man få bra värden vid en rökgasmätning om brännaren går som en skithög?....är instrumentet kalibrerat så visar det garanterat mer exakta värden i rökgasen än vad man klarar av att se på röken i skorsten, askan eller med spik metoden, men ge gärna exempel på vilka fina värden man fått och brännaren inte har fungerat?
Supporten och den service som är i den här branschen verkar vara väldigt dåligt, många verkar ha alldeles för låga krav på att ÅF ska kunna produkten och systemet den ska vara monterad i, det är viktigare att sälja mycket än att kunderna är nöjda......detta är ett bra sätt att på lång sikt knulla sig själv i arslet, sen att man kommer med "modernare" brännare som ska vara bättre än äldre brännare och sen ser man vilka rekommendationer man har på rökgasvärden, ungefär samma som för 20år sedan och inget kommer att hända på utveklingen av brännare så länge kunderna köper utan att ställa krav på att förbränningen ska vara bättre än vad den gamla har
Supporten och den service som är i den här branschen verkar vara väldigt dåligt, många verkar ha alldeles för låga krav på att ÅF ska kunna produkten och systemet den ska vara monterad i, det är viktigare att sälja mycket än att kunderna är nöjda......detta är ett bra sätt att på lång sikt knulla sig själv i arslet, sen att man kommer med "modernare" brännare som ska vara bättre än äldre brännare och sen ser man vilka rekommendationer man har på rökgasvärden, ungefär samma som för 20år sedan och inget kommer att hända på utveklingen av brännare så länge kunderna köper utan att ställa krav på att förbränningen ska vara bättre än vad den gamla har
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
@lange02: Det borde väl gå rätt bra att justera under året genom att väga startdosen? Nu vet jag att jag har 130 gram på 65 sekunder. Om det vid ny leverans visar sig att startdosen har minskat med fem procent så borde det bara vara att öka matningen i motsvarande grad för att rimligt bibehålla samma förbränning. Och så tar man hjälp av någon med rökgasinstrument en gång om året för att kalibrera processen. Någon rök ur skorstenen har jag inte sett ännu, inte heller sot. Askan är svagt ljusbrun.
@micke_932: Det är EkoEnergi som har installerat panna och brännare. Har ingen erfarenhet av dem tidigare, men någon med kalibrerat rökgasinstrument borde i alla fall göra ett bättre jobb med injusteringen än jag kan göra själv.
@micke_932: Det är EkoEnergi som har installerat panna och brännare. Har ingen erfarenhet av dem tidigare, men någon med kalibrerat rökgasinstrument borde i alla fall göra ett bättre jobb med injusteringen än jag kan göra själv.
Ulmapannan, Ulma 2000 TCA, MAFA Mini, insatsrör 110 mm NSP sfx.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Avstyckad gård, boningshus från 1890-talet, oisolerade väggar, sparsamt isolerat tak.
Perf antar att du menar att mäta pelletsen i volymvikt och inte startdos, dom flesta av dom som förkastar mätningar med rökgasinstrument tvivlar jag på att dom har gjort några själv, har själv gjort en hel del rökgasmätningar och dom skillnader som jag kunnat mäta fram vid olika pelletsleveranser har varit minimala och har inte behövt göra några justeringar mellan leveranserna, dom allra flesta brännarna är injusterade med ett så pass stort luftöverskott att en lite mer komprimerad pellets skulle göra att luften inte räckte till förbränningen och därför ställde till med problem ser jag som minimal.....
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Nej, jag menar faktiskt startdos. Den visar ju hur mycket pellets skruven matar per tidsenhet. Om startdosen sjunker från nuvarande 130g till 125g så borde jag alltså öka matningen under förbränning i motsvarande grad för att få in lika mycket bränsle i brännaren så att jag får samma förutsättningar som vid den första injusteringen.
Om det bara skiljer 10 gram så spelar det ingen roll.Det kan skilja lite mellan varje start.Då start dosen ligger mellan 50- 60 sek så borde det va bättre att fylla under 10 minuter för att få ett medel värde.
-
- Energiprofet!
Kan inte låta bli att fundera över varför så få inlägg handlar om pelletskvaliten. Den betydder ju så mycket för en bekväm och smidig eldning. En årsförbruking eller två motsvarar ju investeringen i en brännare. Pelletskvaliten har under de senaste åren (10 åren) inte blivit jämnare eller bättre utan snarare tvärtom. Jag som bulkkund har fått lämna den och gå över till säck, där jag kan bedömma kvalteten på vad jag köper och får en jämnare produkt, vilket har gjort mycket för min eldning, så mycket enklare och renare med en bättre pellets. Även här blir man som kund förd bakom ljuset och illa bemött då något händer. Jag är till naturen en person som går till botten med de problem som har uppstått under åren, vilket gör att jag har haft mycket kontakt med pelletstillverkare och gjort studiebesök bla, och inte blir jag imponerad av vad jag har hört. Finns fina undantag men generellt om branschen, så tycker jag tyvärr så. Om en bransch skall utvecklas och locka nya användare så måste den bli attraktiv och motivera merarbetet. Hur många skulle fortsätta med pellets om politikerna började mjölka branschen med skatt. Jag kan inte nämna någon annan bransch där utvecklingen på hårdvara, pellets och kundbemötande har varit så frånvarande som inom pelletsnäringen, och det är tragiskt då pelletseldning är ett bra och miljömässigt alternativ till andra uppvärmningssystem. Detta är säkert en anledning till att var och en sköter sin anläggning, då hjälpen om den finns inte är tillräckligt kvalificerad. Sverige är ju ett kallt land med stort uppvärmningsbehov och vi har råvaran och ändå händer ingen revolution och ingen utveckling mot bättre system, som är mer användarvänliga mot brukaren, så alla kan känna sig bekvämma i situationen. Vi som folk har också tappat förmågan att använda biobränslen, vilket var vardagsmat i Sverige för en generation sen. Alla hade i generna vad som krävdes. Kunskapen gick ju i arv. Räcker att vara i trädgården då grannarna försöker elda i kaminen. Röken pyr ur skorstenen blå och tjock och luktar för illa. Tittar jag på mina två pipor så syns inte röken och lukten är inte där, och det är mina barn som eldar för jag är ju ute i trädgården och jobbar. Undrar hur många som dör i förtid pga denna okunskap. Vått bränsle och ingen luft! Min sotare har ofta beklagat sig över hur det ser ut i kaminerna och skorstenarna. Köper man eldstad så tycker jag man skulle erbjuda en utbildning för dem som inte är vana.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Vad hjälper en fin pellets då man kollar på varje krona då man handlar pelletsen?? Pellets förråd som inte alls är lämpliga utan maler sönder det mesta. Gamla pannor som inte ens va bra som oljepanna från början skall man envisas med att stoppa en brännare i "för att se om pellets är nått för mig" Så utgångs läget är ju redan där botten.Så jag förstår mycket väl hur irriterande det måste va för den kund som inte får det att fungera,lika väl hur tröttsamt det lär va för tillverkare och återförsäljare som ska försöka få det att funka nått så när då det blir problem. Sen är vissa brännare känsligare för smul eller ojämn pellets eller ojämn matning.En del vill ha en massa finesser som dom sedan inte behärskar och då är det tillverkarens FEL! Så i många fall hade det kanske vart lättare om folk och tillverkare kunde mötas på halva vägen.Man köper en panna med brännare som är gjord för att samköras .I så fall kanske det skulle tillverkas en panna för lilla huset ,en för mellan huset och en för det större. Brännar effekterna skulle kanske kunna göras mer exakt till en viss pannmodell vilket kanske skulle leda till en effektivare förbränning som skulle slita mindre på materialet i rör,brännarskålar,roster och va det nu må va.Men ska man ha det billigaste och det inte är billigt nog så ger det så klar konsekvenser .För nån ska ju konstruera det alla vill ha men ingen vill betala för.
Håller med Eldvin. Slängde alldeles nyss ut en drygt 10 år gammal oljepanna i stället för att bara byta brännare och satsade på bra prylar i stället. Fick fakturan i dag: 73144 kr efter ROT. Sen tillkommer även insatsröret. Dyrt, men jag tror att det lönar sig i längden. Pellets ska eldas i en pelletspanna. Svårare är det inte.
Slänga ut en 10 år gammal oljepanna och sätta in en pelletspanna ger ju som enda fördel att du slipper aska ur pannan särskilt ofta. Verkningsgraden blir densamma så man tjänar ingenting i pelletsförbrukning.
Nytt brännarrör efter några år för 2500 kan t.o.m. gör ditt system dyrare i drift än exempelvis mitt.
Bra förstås om du är mycket upptagen med annat men en bra slant att spara med väldigt lite eget arbete. Fyller man veckoförådet varje vecka kan man lika gärna ta pannan samtidigt.
Jag uppfattar som Eldvin menar dåliga skräppannor och dåliga hembyggda bulkförråd.
Gäller det Diompannan, Parca, CTC Elkombi, CTC Total och liknande skräppannor är det naturligtvis bäst att byta panna på en gång.
Nytt brännarrör efter några år för 2500 kan t.o.m. gör ditt system dyrare i drift än exempelvis mitt.
Bra förstås om du är mycket upptagen med annat men en bra slant att spara med väldigt lite eget arbete. Fyller man veckoförådet varje vecka kan man lika gärna ta pannan samtidigt.
Jag uppfattar som Eldvin menar dåliga skräppannor och dåliga hembyggda bulkförråd.
Gäller det Diompannan, Parca, CTC Elkombi, CTC Total och liknande skräppannor är det naturligtvis bäst att byta panna på en gång.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
-
- Energiprofet!
Jag tror att var och en vet med sig vad som är bristen hos sig själv och sitt system. Mig själv, brännare, panna, installation och pellets mm. Det gäller att behärska och förändra det man har eller köpa nytt. Går ju inte att driva uppvärmningen med att ha servicefolk hela tiden som fixar till det, då försvinner ekonomin och det blir opraktiskt. Robusthet och enkelhet tror jag att man tjänar på och att aska ur en gång per vecka eller varannan vecka under vinterhalvåret är ju inget om man har gjort ett bra system för att aska ur. Tio minuter och allt är som nytt igen. Vad hjälper det att man har ett transportsystem och förråd som inte genererar någon damm och smul om bulkbilen fyller förrådet med massor av den varan som man sedan skall stå och sålla och ha problem med. Att dagligen behöva stå och skrapa pellets för att rasbranterna är lodrätta och pelletsen "limad" av allt spån och damm. Nej en billig kvalitetspellets utan finfraktion löser de flesta besvären och eldningen blir enkel och lätt. Gick över till denna lösning från mardrömmen med SE och nu behöver jag inte vara i pannrummet utan det är som att ha olja....en titt i veckan och det är nog. Sedan går saker sönder och måste repareras men det gör ju alla tekniska system och inget att klaga på bara man får reservdelarna snabbt och enkelt.
Janfire Flex-a -05, Janfire Pellistore -05, CTC Family 1100 - 99, Syrafast 100 mm-ers rörinsats, 9 m-ers skorsten, TIGEX 25
Om man har bundit ris om sin rygg och satt sig I sitsen att man måste ha klass AAA pellets till sin panna får man nog stå sitt kast och köpa den för det mesta dyrare pelletsen.
Men för oss övriga dödliga som bara vill att det ska funka med den pellets som för tillfället levereras till lägst peng. Vi söker råd för att anpassa vår anläggning till rådande omständigheter. Vi inser att pellets är till skillnad från olja ett fastbränsle som varierar I sin sammansättning. Vi inser dessutom att problemet ligger I vår egen anläggning och inte hos tillverkaren I de flesta fall.
Att försöka skylla den egna pannans brister på en leverantör blir I längden mest pinsamt. Jag har inget med SE att göra på något sett jag eldar just nu Fredells pellets för den var när jag köpte den billigaste pelletsen på marknaden.
Jag vänder ditt argument Ulf, en säsongs pellets står för ca 50% av brännarens nypris varför inte byta den del I länken som orsakar dig mest problem.
Skaffa en brännare du hanterar och som bränner det du matar den med så kan du köra bulk från vilken leverantör du vill. Flex-A är säkert inte en dålig brännare, har dock för lite erfarenhet av Janfire för att uttala mig om just den brännaren men I din anläggning funkar den uppenbarligen inte.
/Peter
Men för oss övriga dödliga som bara vill att det ska funka med den pellets som för tillfället levereras till lägst peng. Vi söker råd för att anpassa vår anläggning till rådande omständigheter. Vi inser att pellets är till skillnad från olja ett fastbränsle som varierar I sin sammansättning. Vi inser dessutom att problemet ligger I vår egen anläggning och inte hos tillverkaren I de flesta fall.
Att försöka skylla den egna pannans brister på en leverantör blir I längden mest pinsamt. Jag har inget med SE att göra på något sett jag eldar just nu Fredells pellets för den var när jag köpte den billigaste pelletsen på marknaden.
Jag vänder ditt argument Ulf, en säsongs pellets står för ca 50% av brännarens nypris varför inte byta den del I länken som orsakar dig mest problem.
Skaffa en brännare du hanterar och som bränner det du matar den med så kan du köra bulk från vilken leverantör du vill. Flex-A är säkert inte en dålig brännare, har dock för lite erfarenhet av Janfire för att uttala mig om just den brännaren men I din anläggning funkar den uppenbarligen inte.
/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Så länge elpriset ligger på nuvarande nivå, och elen tillåts användas för uppvärmning även i nyproduktion, så kommer inte tekniken kring pellets att utvecklas. Det finns helt enkelt inget intresse och ingen marknad.
Och så länge som värmeverken tillåts bränna pellets i sina pannor kommer inte råvaran att räcka längre än till nuvarande prisnivå för den privata marknaden. Det planerade samgåendet mellan Neova och Agrol är ett av flera tydliga tecken på att det inte finns någon lönsamhet i branschen.
Och så länge som värmeverken tillåts bränna pellets i sina pannor kommer inte råvaran att räcka längre än till nuvarande prisnivå för den privata marknaden. Det planerade samgåendet mellan Neova och Agrol är ett av flera tydliga tecken på att det inte finns någon lönsamhet i branschen.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
Vad blir lånekostnaden/mån om man skall låna 90kkr? Vs kostnaden för att köpa pellets....
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
-
- Energiprofet!
Till psau. En bra kvalitetspellets behöver inte kosta skjortan. Jag betalar 1930 kr per pall för en perfekt pellets som är garanterad svensk, då jag har pratat med tillverkaren. Jag betalade mer för den sk svenska pelletsen från Ryssland med stora järnbitar och cementbitar som var gjord på kemiskt omvandlad spån från gamla spånhögar, vilket gav svåra problem med askkaka på rosterplåten. Tillverkarens labb har själv verifierat detta. Jag har ju ett fritt val att köpa det som passar mig och blir då nöjd med helheten. Jag saknar idag att jag inte behöva vara i pannrummet och åtgärda fel och problem. Går in dit en gång i veckan och suger lite och förrådet sköter sig ju själv nu då man har en smulfri pellets. Den bara rinner genom systemet utan ljud då den är så blank på ytan. Stundtals har skruvarna varit mer kvarn än skruv. Jag har fått vad jag vill ha till en billig peng och min anläggning skulle jag inte byta. då jag tror på och gillar en enkel konstruktin som är robust över tiden. Någon enklare brännare än Janfire Flex-a får man leta efter en riktig pärla vad gäller en optimal konstruktion. Den har vad som behövs och inget mer. Perfekt!