Första pelletsbrännaren! (några frågor)

Eldvin
Pannrumstomte!

Re: Första pelletsbrännaren! (några frågor)

Inlägg av Eldvin »

Min tanke var att plocka ur kärnan ur turbolatorn och sätta i ett rör som har en storlek mindre. Exakt hur mycket extra pellets som går åt med två tomma tuber vet jag ej,men en ökning på 100gr gör 10% på verkningsgraden.Har man ett för högt mottryck brinner det inte som det ska heller vilket åxå skall läggas in i beräkning .Tar man ur kärnan och bara kör med spiralen så skenar rökgastempen direkt.De har jag däremot testat.
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Allright, då förstår jag. Har ett problem med temperaturen; min panna visar en något högre panntemperatur än brännarens givare (slår på ca 3 grader). Pannan visar 75+ men brännaren 72. Vilket borde vara mest precist?
Abbe
Lärjunge!

Inlägg av Abbe »

Jag skulle gissa att brännarens givare är mer att lita på än CTC's kapilärtermometer...

Med vänlig hälsning
Abbe
CTC 1100 Ekonomi, VikingBio, CBJ
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Termometern i pannan går ju byta.Eller så sätter du dit en till.Sen kan det skilja lite om termometern och tempgivaren inte sitter på samma höjd.
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Eldvin skrev:Min tanke var att plocka ur kärnan ur turbolatorn och sätta i ett rör som har en storlek mindre. Exakt hur mycket extra pellets som går åt med två tomma tuber vet jag ej,men en ökning på 100gr gör 10% på verkningsgraden.Har man ett för högt mottryck brinner det inte som det ska heller vilket åxå skall läggas in i beräkning .Tar man ur kärnan och bara kör med spiralen så skenar rökgastempen direkt.De har jag däremot testat.
Just nu kör jag två tuber utan några turbulatorer alls, tänker att jag får slänga in dem sedan när det blivit lite kallare igen. Men jag märker att brännaren tuggar mer pellets de senaste dagarna än dagarna innan. Å andra sidan är själva brännaren sval och fin nu och ingen sotrök heller.

Nu har jag redan kapat 4 av turbulatorerna, så det blir svårt att byta kärnan i dem. Hur får man tag på/tillverkar nya?
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Finns ju att köpa hos Ctc men dom kostar både skjorta och kalsonger .Men dom du kapat går ju att svetsa i hop igen.Plocka ur röret och sätt i ett grannare eller profilrör som passar i spiralen och svetsa ihop.Jag testade en gång med en bit överbliven pelletsskruv i två tuber i en panna och det gjorde faktiskt en hel del på rökgastempen.Du kan även ta plåtremsor som du gör skruvar av som du stoppar ner i tuberna. Det svåra är att få lagomt flöde och en en rimlig rökgastemperatur.Men de är ju bara att prova sig fram.Stirra dig inta allt för blind på exakt 10Pa på motdrags luckan.Blir flödet lägre så kompenseras det med vikten på luckan.
Hrimfar
Gallringsobjekt

Inlägg av Hrimfar »

Hur veckar man spikband på bästa sätt för att få till en turbulator? Och finns det något spikband som är bättre eller sämre för ändamålet?
Eldvin
Pannrumstomte!

Inlägg av Eldvin »

Man sätter bandet i skruvstädet och bänder och böjer.Jag köpte band på Byggmax tror jag.Men vill du klippa till remsor av bilplåt så går det lika bra.Vilka olika dimensioner av spikband som finns har jag dock ej forskat i.
Stegatorparn
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Stegatorparn »

Den här tråden ger några tips http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=1&t=15370
Optiburn -22, Värmebaronen Combimax 2000 UB -94, Ulma doserskruv, ack Thermia SA500B, Thermomatic CBJ, 3 ton bulkförråd
Värmer 240m²(2pl) + 90 m² källare
Skriv svar