Fråga panntemperatur ?

tillberg
Gallringsobjekt

Re: Fråga panntemperatur ?

Inlägg av tillberg »

Icecap skrev: Att en del undermatade brännare svär till UH beror helt enkelt på att de är så förbenade svåra att få till att tända bra och samtidig ha en bra mekanisk konstruktion.
.
Men era Janfire behöver ju ett tändelement på 1000 eller 1100 watt för att lyckas tända.
En Bequem har element på 450 watt och Ecotec Bioline element på 375 watt.
Blir ju en bra elräkning av detta plus att janfiren forcerar urblåsning och nedkylning av pannan under mycket lång tid efter varje eldning.
Är det kanske så att man är duktigast på det man inte känner till så bra.
Ni som ofta skriver om låg effekt och modulering talar ju aldrig om vilken rökgastemperatur ni har ut från pannan och en halvmeter ned i skorstenen när den låga effekten är igång.
Eurofire M3 i en ctc1100
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Kontakt:

Inlägg av Honda »

Jag skrev precis i morse att jag har 90 grader ut från pannan vid minsta effekt. Temperaturen en halvmeter ner i skorstenen har jag inte mätt och jag tycker inte heller att det är speciellt intressant eftersom jag inte har kondens i skorstenen (och min tändare är 200W, tänder på 2,5 minuter)
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

"plus att janfiren forcerar urblåsning och nedkylning av pannan under mycket lång tid efter varje eldning"

Jaha? Eller vänta - du menar att Flex-A gör det?!

En NH gör inte och det är vad jag bekymrar mig om. 45 sekunder ser jag inte som "lång tid" men vi kanske har olika standarder?
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
vatsug
Energiprofet!

Inlägg av vatsug »

Hoppsan , nu blev det glöd i forumet. :D
Vatsug
Putshus-51, 1 1/2 plan m källare, boyta 105m2
biyta 80m2
CTC Ecoflex, MafaMini.
KW z150 Dragbegränsare.
Skorsten 9,5m med insatsrör
Användarens profilbild
Brynäs
Energiprofet!

Inlägg av Brynäs »

Erik_73 skrev:Brynäs du har helt rätt i att förbrukningen på pellets vid UH inte gör speciellt mycket på förbrukningen i sig, det är att temperaturen för att förbränna dom tyngre kolvätena inte räcker till, man får ett högt CO som skitar ner i pannan och därmed försämrar förutsättningarna för att få en bra överföring mellan rökgaserna till pannvattnet när brännaren går på sin rätta effekt.....vad ligger du på för CO vid UH?
Jag har inte detta problem att det sotar eller skitar ner i pannan eftersom UH går 10-15 sek om stilleståndet är 70 min eller längre men detta gäller min panna.
Tyvärr kan jag inte ge dig ett svar på CO när UH går har inte den kopplad till mätinstrument så att den mäter CO just när UH går.

Vatsug ber om ursäkt för att vi har avvikit från den riktiga sakfrågan :oops:
CTC 265B-1967 Bequem 20D nöjd Rookie!!
1 1/2 plan 118m2+68m2 källare
Erik_73
Energiprofet!

Inlägg av Erik_73 »

Jag har runt 90-95grader vid nysotad och har inte heller kondens i skorsten
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
Skriv svar