Ombyggnad av pelletssystem!

Användarens profilbild
GoForIt Pellets
Pannrumstomte!
Inlägg: 1906
Blev medlem: ons 16 feb, 2005 18:00
Ort: Skillingaryd

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av GoForIt Pellets »

Niino,
Du kan lämna nymans syrliga kommentarer utan särskilt mycket notis.
Han har inte särskilt mycket kontroll över vad han skriver.
Men det ger en tråkig nyans i diskussionen.

Begagnade Viking Bio ligger inte på de prisnivåer han anger.
Det har ju både du och jag konstaterat.
Och vad han än tycker, så är Viking Bio en av de brännare som är såld i absolut högst antal.
Vi har kört med vår i 11 säsonger nu. Det var inte problemfritt under starten, men det var det inte hos knappt någon tillverkare då.
Sedan 2009 (bytet till det tjockare inre brännarröret) har det rullat närmast problemfritt.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
psau
Energiprofet!
Inlägg: 551
Blev medlem: mån 17 jan, 2011 11:26
Ort: Segeltorp

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av psau »

Jag håller helt med föregående talare om att jag brukar inte ta hänsyn till Nymans kommentarer.

Jag väljer också att inte rekommendera den setupen jag har inte för att jag på något sätt är missnöjd, tvärtom dock vet jag inte om jag ska förlägga årets första sotning före eller efter midsommar i år :-)

Ofta har man en förkärlek att rekommendera andra just den setupen man själv har just därför att man fått det att funka så att nyman dissar rörbrännare och rekommenderar just den brännaren han rekommenderar är inte konstigt inte heller GoForIt's rekommendation är konstig.

Gällande brännarrör så finns det idag riktigt fina rör även till PX21 att köpa, inte för att jag tycker att du ska köpa en sån heller...

Börja med att fundera på vilket arbete vill du lägga ner per dag/vecka/månad/år hur ser budgeten ut, vilket värmebehov har du vilket vattenbehov har du?

Hur ser det ut där du ska ställa pannan?

När du är klar med denna fundering kan du börja fundera på vilken panna vill du ha.

Det kommer ut fina pannor regelbundet på blocket men de går fort, innan vi argumenterat färdigt gällande om sotningen ska ske automatiskt, med spak eller inte alls så har den fina pannan sålts till någon annan lycklig köpare och kvar är en hög med gamla koks och hjälpligt konverterade oljepannor som iofs funkar fint att elda i men har ett högre behov av TLC för att ge en fortsatt fin verkningsgrad.

Det ska vara en panna som passar ditt behov och plånbok och en brännare som passar pannan och dess underhålls intervall.

Själv har jag en panna som jag sotar max 2ggr per år då vill jag ha en brännare som passar det intervallet och den pannan, när jag körde Nibe City med sotning varje vecka så funkade det utmärkt med en PX21 den ville också ha lite uppmärksamhet ofta.

/Peter
Panna: Effecta 220 tidigare Nibe City
Brännare: BioNordic B16GL med modulerande drift, tidigare PX21
Dragbegränsare: Tigex 25(liten)
Ventilation: Flexit Uni3 FTX
Hus: två plan 160kvm tot, 23grader inne.
Förbrukning: 6-7 pall
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av nyman »

Vad är det ni klagar på så syrligt?
En 10-15 år gammal oljepanna får man för 2500. Betalar man mer har man blivit missledd.
Jag har sett VikingBio brännare saluföras för 10000 nyligen. Det är skillnad på vad brännare saluförs för och vad de säljs för. 2500-3000 är ett rimligt pris idag att betala för en beg. VikingBio speciellt med tanke på vilket stort utbud det är på den brännaren. De som begär mera får pruta.
Marknadskrafterna har sin egen gång och att våra brännare faller i värde är både bra och dåligt beroende på om man vill sälja eller köpa.

Att bara av hygglighet rekommendera någon att köpa en oljepanna med en brännare som inte har bästa rykte är inte hyggligt utan lumpet! Man frågar ju för att få slippa oväntade problem, inte för att bli kliad på ryggen.

Jag rekommenderar frågeställaren att titta i de olika fabrikatens trådar för att få en uppfattning om vilka som ger många problem och vilka som ger mindre problem.

För 5 år sedan tycker jag det var vettigt att köpa en begagnad oljepanna och installera men idag när riktiga pelletspannor saluförs så är det knappast "kostnadseffektivt" att kosta på frakt tid och installationskostnad på en panna byggd för oljeeldning och utan asklåda.

Då jag provad de flesta brännare av framåtbrinnande typ i min panna så har jag möjlighet att jämföra och dra slutsatser och inte bara låta munvädret gå. Just nu sitter en Altberg EP18A i pannan!

Har två gånger hjälpt förtvivlade pelletseldare att byta ut sina driftosäkra VikingBio brännare till andra brännare och de har varit nöjda efteråt och haft minimala problem med driftstopp.
Första gången skiftades en Iwabo S1 in i en kombipanna, Andra gången en Eurofire in i en oljepanna.

Det ger en tråkig nyans i diskussionen om man bara okritiskt höjer sina egna brännare och pannor till skyarna utan att kunna inse att andra produkter möjligtvis nått längre i utvecklingen och ger köparen både mindre problem och mindre kostnader i längden.

Men ontopic. Om du vill komma billigt undan och inte köpa något över 10000, så finns ju alternativet att köpa en begagnad pelletspanna utan brännare och stoppa in din egen Roslagsbrännare. En pelletspanna har till skillnad från en oljepanna en asklåda dit askan trillar ned så man kan elda några veckor utan att rengöra pannan. Effecta 220 och Nibe Pellux brukar dyka upp då och då men man får vara beredd att åka en bit. Sitter det en gammal rörbrännare i pannan som du måste ta på köpet så sälj den när du redan har en brännare som fungerar.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
velund
Entusiast!
Inlägg: 140
Blev medlem: tor 23 dec, 2010 20:41

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av velund »

Rätt underligt resonemang en del har. Som att man inte skulle få utpeka produkter som år efter år visat sig undermåliga orsaka problem och onödiga kostnader.
Tror en del forummedlemmar hänger för mycket på Twitter och Facebook. :)
Jag har gått den långa vägen och uppgraderat oljepannan med bättre brännare två gånger.
Idag skulle jag inte ens fundera på att installera en oljepanna men den gamla får stå kvar.
CTC 1100, Bionordic Viking B16, KW SID 012 dragbegränsare
Tidigare Pellx, TB Mini.
rod02
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2643
Blev medlem: lör 20 dec, 2008 02:01

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av rod02 »

Vedeldarna fortsätter att skratta åt pelletseldarnas lathet.....

Visa lite kalkyler på moderna anl, och när dessa "tjänat in sig". Jag har omodern panna och utskälld brännare. Inte ett under av tillfölitlighet. Därför drömer jag om acktank... Men reservdels kontot är lågt. Jag har inte lagt en krona på brännarrör sen start(se år i min profil). Stoppbleck och tändelement går åt. Och triacstyrningen (dyyyr) en gång. Jag hittade en beg som tur var. Så vilka dyra reservdelar avses?
Senast redigerad av rod02 den ons 01 apr, 2015 19:22, redigerad totalt 1 gånger.
Egor duplomat D1F 1978 Pellx 2001 7.0 Tigex25 Bulkföråd Termomatic ERA
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av msh16 »

Ja pelletsprylar har fallit i pris begagnat. Nya brännare har inte förändrats så mycket men blivit dyrare.
Jag gottar mig i smöret! Köpte just en Ariterm Bequem för 4000 hehe. För 4-5 år sedan fick man ge 8000-9000.
Ska snart ersätta min iwabobrännare som får vara kvar i reserv.

Blev bjuden 6500 för min Iwabo för några år sedan. Nu får jag knappast 3000.

Senast idag på Blocket: En Bionodic Viking B16 med automatisk uraskning för 3000.
En Janfire NH (kungen av brännare) för 7000.
En TB Mini för 2500.
Vem skulle under dessa omständigheter vilja betala 3500 för en Viking Bio.
Vakna upp och följ med i tiden!
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av danei »

Jag köpte en pellux med en Biona brännare för 12,,5kkr för några år sedan. Brännaren behöver inte askas ur, men pannan drar jag ur ganska frekvent. Jag vet inte om Biona producerar fluffigare aska, men det fyller på ganska fort. Men i gämförelse med den ctc1100 jag bytte ut är den väldigt smidig. I dag skulle jag nog letat efter en pellux200 eller någon annan modernare pelletspanna. Det byts ut en del rätt nya pannor. En oljepanna skulle jag absolut inte installera, även om de kan gå väldigt ekonomiskt.
Erik_73
Energiprofet!
Inlägg: 653
Blev medlem: ons 16 nov, 2011 09:14
Ort: Rundvik

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av Erik_73 »

Nyman! ska man gå efter trådarna på dom olika fabrikanterna på brännare så borde väl scotte brännaren vara en av dom bättre, man ser väldigt lite problem och bekymmer med dessa brännare som du är kritisk mot, men du är inte sen att rekommendera beg. Viking B16 till folk......finns nog fler trådar med bekymmer med Viking brännaren än vad det gör med exempelvis Scottebrännaren

Berätta gärna hur du gjort dina jämförelser mellan olika brännare i din panna så man vet att det inte bara är munväder som går!!!!
Pelletsbrännare Janfire Flex-a tillverkad och installerad 2002
Calmarpanna opex tillverkad 2005 och installerad 2012
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av danei »

Antalet trådar är nog ett dåligt mått på hur bra en brännaren är.
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av nyman »

Scotte brännaren verkar vara en utmärkt konstruktion. Enda jag har emot den är att nedfallsdel och förbränningsdel är svetsat ihop i ett enda stycke. Precis som på den TB Mini jag testade som höll på att falla i bitar. Bionordickonstruktörens ide med moduluppbyggnad tycker jag är bättre för slutkunden och mer "modernt". Delar som ev. går sönder blir billiga att byta ut.
Då vi i Sverige inte eldar på samma sätt som danskarna har de flesta rätt lite nytta av 100 stegs modulering och köpa NBE styrningen separat var en dyr affär på uppåt 5000 när jag lyssnade.

Jag testar ju i en panna som knappast ska eldas högre än 11 kW och gamla brännarkonstruktioner är ofta av slentrian och genom "copycat" effekten tillverkade för att eldas med 15-20 kW effekt.

Altberg EP18A som sitter i pannan nu fungerar mycket bra men den är också gjord för att eldas vid 18 kW. Den kraftiga fläktstrypning som behövdes för att komma med till 11 kW gör att efterblåstiden på 4,5 minuter är för kort så glödande pellets blir kvar när brännaren stängt av. Vid ostrypt fläkt skulle nog eftergångtiden räcka.

Tyvärr får jag konstatera att många av de brännare som tillverkats de sista 10 åren inte alls varit lämpliga för trånga oljepannor. Man har varit tvungen att såga av turbulatorer och bygga om den redan färdiga pannan till de här brännarna i stället för att avpassa brännarkonstruktionen till pannan.

Hos en del tillverkare lades tyngdpunkten på marknadsföring i stället för på produktutveckling.
Jag citerar ur Värmebaronens reklam 2004:

"Viking BIO kan automatiskt variera effekt beroende på hur mycket värme som huset behöver.
Brännaren får långa brinntider och färrre oekonomiska starter."


Man fortsatte med att snacka skit om andra brännarkonstruktioner:

"Vissa befintliga panninstallationer, men framför allt moderna pannor, har ett högre "mottryck" i brännkammaren. Många pelletsbrännare har problem att hantera pannans mottryck och överhettningsskyddet löser då ut.
Kan inte brännaren brinna säkert i en modern panna så uppstår problem den dag den gamla pannan måste bytas ut. Har man riktig otur så måste då även brännaren bytas. Viking BIO är därför ett bra framtidsval."


Min panna var "en modern panna" vid den tid det här skrevs och i den kan jag inte få VikingBio att brinna om jag inte tar ut bafflar ur rökgången med en fruktansvärd rökgastemperatur som resultat.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
msh16
Energiprofet!
Inlägg: 583
Blev medlem: ons 03 mar, 2010 12:14

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av msh16 »

Här är ju en billig panna med bra brännare i smålandstrakterna. Ctc1100 är en oljepanna men många eldar pellets i den. Brännaren verkar vara måttligt använd. Kan man få dit den pannan själv blir det bra men kosta på installatör blir för dyrt på en så billig panna.
http://www.blocket.se/kronoberg/Pellets ... ?ca=10&w=3
CTC 265 panna med Bionordic Viking B16, Tidigare Iwabo S1
Mitsubishi FH35 nedre våningen.
danei
Pannrumshärskare!
Inlägg: 2279
Blev medlem: ons 04 aug, 2010 13:13

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av danei »

CTC1100 är en bra panna så till vida att det går att elda pellets med bra verkningrad i den, och det är lätt att hitta billigt.
Men det finns nackdelar också. Den är trång och har ett högt mottryck, i alla fall med orginal turbulatorwr. Askutrymmet är ganska litet. Dessutom måste man suga eller gräva ut askan. Det går inte att raka ur den. Den är vattenmantlad även i botten så man kan inte på ett enkelt sätt förse den med asklåda. Volymen är i minsta laget för pellets.

Kort sagt har man en CTC1100 kan man absolut elda pellets i den. Men jag skulle inte installerat en sådan, om inte ekonomin var extremt ansträngd, men då går ju rörkrökaren bort.
Användarens profilbild
Honda
Pannrumstomte!
Inlägg: 1191
Blev medlem: fre 14 jan, 2005 11:17
Kontakt:

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av Honda »

Enda jag har emot den är att nedfallsdel och förbränningsdel är svetsat ihop i ett enda stycke
Jag håller med dig i princip, men med ett förbehåll. Om det skulle vara så att både förbränningsdelen och nedfallsdelen nästan aldrig behöver bytas så kan man fundera om det är värt att göra konstruktionen dyrare för alla för att spara lite åt de få som måste byta ut den. Det är tom möjligt att en separat förbränningsdel inte ens skulle bli billigare än kombinationen förbränningsdel och nedfallslåda eftersom det kommer till packningar och någon anordning för att spänna ihop dem och lagerhållning av en till reservdel.

Det man kan säga säkert är att det är mycket mer komplicerat att byta ut den biten på en scotte än att byta röret i en pellex/viking bio, eftersom det är stommen som allt annat är monterat på. Viking bio kan man väl säga att är konstruerad för att det ska vara så lätt som möjligt att byta rör, av någon andledning...

Efter att ha följt danskarnas förehavanden på deras forum i några år har jag inte stött på en enda som har bytt den delen, så jag känner mig inte orolig. Och då jag har högen av utslitna pellX rör i källaren i färskt minne så har jag också aktivt sökt efter antydninger till sådana problem.
Termax 25Cr med spaksotning, Bio Comfort + lambda + kompressorrengöring, 10m skorsten med 125mm insatsrör. 8t bulkförråd. Matene vertikalskruv. https://github.com/motoz/PellMon open source pelletlogger
niino
Ungskog
Inlägg: 12
Blev medlem: ons 13 nov, 2013 23:42

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av niino »

Efter att lagt letandet på is så kollar jag runt lite igen..
http://www.blocket.se/vi/60618319.htm

Nått att ha?
nyman
Pannrumstomte!
Inlägg: 1084
Blev medlem: fre 26 okt, 2012 20:48

Re: Ombyggnad av pelletssystem!

Inlägg av nyman »

Pannan är bra men brännaren inte mycket bättre än VikingBio. Är du teknikintresserad kan du följa Stroker:s exempel och montera en Bionordic B16 GL i pannan och sälja KMPbrännaren.
Här har du en Viking B16 GL till kanonpris. Normalpris på Blocket för en sådan brännare under eldningssäsong ligger på 6000:-
http://www.blocket.se/varmland/Pelletsb ... ?ca=10&w=3

Vill du inte ge dig in på att modifiera så har det varit många Biomatic till salu till bra priser.

Det är drömläge nu för begagnade moderna pannor så vänta inte till hösten för då finns det ingenting.

Och glöm det där med att köpa en panna på hemorten, räkna med att åka en bra bit.
CTC Easyflex med Bionordic B16 S brännare. 110 mm insatsrör, 7,2 m. KW SID 012 i sotluckan.
Skriv svar