Vart tog varmvattnet vägen???
-
- Ungskog
-
- Ungskog
Pumpen (Grundfors) kommer du åt om du skruvar bort den övre panelen på fronten av pannan, den som displayen och knapparna sitter på. Panelen sitter med två skruvar. Sen ser du pumpen och den luftar du genom att skruva ut den skitstora mässingsskruven , rak mejsel, som sitter mitt i pumpen. Obs! lossa bara lite på skruven! skruva inte bort den!!
Sen fick jag lära mig av min installatör att när man kör med bara el så ska den internapumpen vara på. Detta för att elpatronerna sitter så högt upp i pannan, så för att värma upp allt vatten i pannan så ska pumpen vara på.
Jag fick också lära mig att det i början så kommer det att samlas en massa luft i toppen av pannan, så kom ihåg att lufta expansionskärlet ofta! Och också att fylla på systemet med vatten...
Lycka till!
/Fredrik
Sen fick jag lära mig av min installatör att när man kör med bara el så ska den internapumpen vara på. Detta för att elpatronerna sitter så högt upp i pannan, så för att värma upp allt vatten i pannan så ska pumpen vara på.
Jag fick också lära mig att det i början så kommer det att samlas en massa luft i toppen av pannan, så kom ihåg att lufta expansionskärlet ofta! Och också att fylla på systemet med vatten...
Lycka till!
/Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
Jag hade precis samma problem i början. Det samlas luft i toppen på pannan och eftersom cirkulationspumpen för plattvärmeväxlaren verkar ta vatten väldigt högt upp så suger den luft vilket medför att värmeväxlaren inte fungerar.
Man får ut ett par liter varmt vatten efter att pannan har stått och lyckats värma upp den skvätt som finns i värmeväxlaren.
Åtgärder:
1 - Lufta pannan:
Om ett av rören som kommer ut uppepå är pluggat så är det bara att lossa på pluggen och släppa ut luften. Det beror lite på hur din rörkrökare har kopplat.
2 - Lufta pumpen:
Öppna frontpanelen med de två skruvarna som sitter högt upp i springorna på sidorna och fäll ner frontpanelen. Bryt strömmen först! Det finns oisolerade strömförande delar vid elpatronerna.
Lossa skruven som sitter på motorn vid axeln och släpp ut luften. eventuellt kan du behöva slå på strömmen och starta pumpen.
3 - Lufta pannan igen.
Nu ska du ha fungerande varmvatten.
Man får ut ett par liter varmt vatten efter att pannan har stått och lyckats värma upp den skvätt som finns i värmeväxlaren.
Åtgärder:
1 - Lufta pannan:
Om ett av rören som kommer ut uppepå är pluggat så är det bara att lossa på pluggen och släppa ut luften. Det beror lite på hur din rörkrökare har kopplat.
2 - Lufta pumpen:
Öppna frontpanelen med de två skruvarna som sitter högt upp i springorna på sidorna och fäll ner frontpanelen. Bryt strömmen först! Det finns oisolerade strömförande delar vid elpatronerna.
Lossa skruven som sitter på motorn vid axeln och släpp ut luften. eventuellt kan du behöva slå på strömmen och starta pumpen.
3 - Lufta pannan igen.
Nu ska du ha fungerande varmvatten.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Ursäkta en kanske korkad fråga, jag är ny här och funderar på pelletspanna, då min nuvarande elpanna sjunger på sista versen (den går ej på automatik längre, bara manuellt...)
En del av de handgrepp som föreslås här, känns som något jag (i enfald?) trodde installatören gjorde vid installationen.
mvh Peter
En del av de handgrepp som föreslås här, känns som något jag (i enfald?) trodde installatören gjorde vid installationen.
mvh Peter
Vatteledningsvatten har mycket luft bundet. Luften "fälls ut" ur vattnet när man börjar elda (värmer upp vattnet). Det tar flera dagar innan all luft har gått ur vattnet och den samlas på den högsta punkten i systemet eller på andra ställen där det finns en ficka.
Jag gjorde hela min installation själv, därför gjorde jag också all luftning själv. Om man har lust att betala en rörmokare för att lufta så går det ju också bra...
Jag gjorde hela min installation själv, därför gjorde jag också all luftning själv. Om man har lust att betala en rörmokare för att lufta så går det ju också bra...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Luftning får man ofta göra flera gånger under några dagar/veckor efter installationen, blir dyrt om installatören ska komma och göra det varje gång.Asterix skrev: En del av de handgrepp som föreslås här, känns som något jag (i enfald?) trodde installatören gjorde vid installationen.
mvh Peter
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.