Vart tog varmvattnet vägen???

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

har du slutet exp kärl eller ett öppet ?
om du har slutet testa å lufta vid expkärlet då kan du ha en massa luft i pannan
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
hlindeskog
Ungskog

Inlägg av hlindeskog »

Tack för det tipset! Det var mycket luft där. :P
Nu ska jag se om varmvattnet kommer igång.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Det kan vara luft i cirkulationspumpen för varmvattnet oxå, vi hade det problemet i början. För att lufta den måste du skruva loss frontpanelen på pannan.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
hlindeskog
Ungskog

Inlägg av hlindeskog »

Ok. Är det svårt att åtgärda?
ingemar_o
Energiprofet!
Kontakt:

Inlägg av ingemar_o »

du kan väl köra den pumpen manuellt har jag för mig
testa å kör den en stund å kolla
tyvärr vet inte jag hur svårt den är att lufta
nibe pellux med nymo calero 200
-09 installation av en braskamin
90m² boyta 60m² källare som värms till ca 12°c
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Pumpen (Grundfors) kommer du åt om du skruvar bort den övre panelen på fronten av pannan, den som displayen och knapparna sitter på. Panelen sitter med två skruvar. Sen ser du pumpen och den luftar du genom att skruva ut den skitstora mässingsskruven , rak mejsel, som sitter mitt i pumpen. Obs! lossa bara lite på skruven! skruva inte bort den!!

Sen fick jag lära mig av min installatör att när man kör med bara el så ska den internapumpen vara på. Detta för att elpatronerna sitter så högt upp i pannan, så för att värma upp allt vatten i pannan så ska pumpen vara på.
Jag fick också lära mig att det i början så kommer det att samlas en massa luft i toppen av pannan, så kom ihåg att lufta expansionskärlet ofta! Och också att fylla på systemet med vatten...

Lycka till!

/Fredrik
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Hur gick det? Fått något varmvatten än?
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Jag hade precis samma problem i början. Det samlas luft i toppen på pannan och eftersom cirkulationspumpen för plattvärmeväxlaren verkar ta vatten väldigt högt upp så suger den luft vilket medför att värmeväxlaren inte fungerar.
Man får ut ett par liter varmt vatten efter att pannan har stått och lyckats värma upp den skvätt som finns i värmeväxlaren.
Åtgärder:
1 - Lufta pannan:
Om ett av rören som kommer ut uppepå är pluggat så är det bara att lossa på pluggen och släppa ut luften. Det beror lite på hur din rörkrökare har kopplat.
2 - Lufta pumpen:
Öppna frontpanelen med de två skruvarna som sitter högt upp i springorna på sidorna och fäll ner frontpanelen. Bryt strömmen först! Det finns oisolerade strömförande delar vid elpatronerna.
Lossa skruven som sitter på motorn vid axeln och släpp ut luften. eventuellt kan du behöva slå på strömmen och starta pumpen.
3 - Lufta pannan igen.

Nu ska du ha fungerande varmvatten.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Asterix
Prima virke

Inlägg av Asterix »

Ursäkta en kanske korkad fråga, jag är ny här och funderar på pelletspanna, då min nuvarande elpanna sjunger på sista versen (den går ej på automatik längre, bara manuellt...)

En del av de handgrepp som föreslås här, känns som något jag (i enfald?) trodde installatören gjorde vid installationen.

mvh Peter
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Vatteledningsvatten har mycket luft bundet. Luften "fälls ut" ur vattnet när man börjar elda (värmer upp vattnet). Det tar flera dagar innan all luft har gått ur vattnet och den samlas på den högsta punkten i systemet eller på andra ställen där det finns en ficka.
Jag gjorde hela min installation själv, därför gjorde jag också all luftning själv. Om man har lust att betala en rörmokare för att lufta så går det ju också bra...
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
patrick
Fröträd

Inlägg av patrick »

Asterix skrev: En del av de handgrepp som föreslås här, känns som något jag (i enfald?) trodde installatören gjorde vid installationen.
mvh Peter
Luftning får man ofta göra flera gånger under några dagar/veckor efter installationen, blir dyrt om installatören ska komma och göra det varje gång.
Thermia Biomatic 20+ med 200kg förråd.
Skriv svar