Skruvproblem
Såg någonstans på detta forum en bild på ett nästan tomt Mafa-förråd, där skruven var helt full av spån och finfraktioner! Här ligger skruven i direkt anslutning till botten på förrådet.belzebub skrev: Härom veckan gjorde jag även rent i skruvknuten direkt under mitt MAFA mini förråd. Det gjorde stor skillnad med det.Driftstopp ca 5 ggr på 3 månader, varav 2 av dessa självförvållat.
Mitt eget förråd (ett tomfat) modifierade jag så, att skruven mynnar ut i ett stående rör med 300 mm diameter, och ligger 100 mm från botten på detta, för så stod det i installationsanvisningarna. (150 mm till närmsta sida.)
Detta gör visserligen att skruven aldrig kan tömma behållaren helt, men också att det blir en rätt stor yta, som kan absorbera finfraktioner runt skruven. Tydligen klarar skruven att mata upp det som blir, för som bilden av Mafa-förrådet, har det aldrig varit. En hel del mjöl ligger förstås inbäddat runt skruven.
Brukar rensa förrådet några gånger om året och har aldrig (=5 år) haft problem med finfraktioner. Kan ju också bero på att jag bara kört Såbi och SBE!
Testade en grej till, som inte funkade. Jag gjorde botten på röret av perforerad plåt och ett lock med excenterlås. Tänkte att smulorna skulle trilla igenom, men det gör de inte! Skulle behövas en omrörare för att fixa det. Skulle nog funka bättre att borra en del hål i botten av själva skruvröret, här är ju omröraren gratis.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Merparten av mina SÅBI-pellets är c:a 15-20 mm långa, så det är nog inte problemet.Harry skrev:Hej
Kolla längden på Vidas pellets.
Har hör från flera håll att dom är ganska långa.
Värmebaronen rekommenderar max 32 mm längd på pelletsen.
Detta kan vara orsaken till en ojämn matning.
EDIT: "så det är nog inte problemet" FÖR MIG, alltså.
Senast redigerad av Tolvan den tis 27 dec, 2005 07:12, redigerad totalt 1 gånger.
BIOMAX, VIKING BIO, 2x500 liter, Laddomat 4030, Thermomatic CBJ, ved, pellets.
-
- Entusiast!
- Kontakt:
Skruvproblem
Kör själv med Mafa miniförråd utan problem. Du borde inte ha problem efter 4 veckor, möjligen i slutet av säsongen när det börjar bli mycket spån i skruven. Kan det vara så att skruven är nerkörd ända i botten på förådet? De som monterade skruven i mitt förråd "backade" upp den så att själva skruven har ett avstånd på ca 5-10 cm från botten på förrådet och det har funkat väldigt bra. Jag har ett foto på hemsidan om du är intresserad.trevik skrev:Ok, tack.
Konstigt om nått gått snett redan, har bara kört ca 4 veckor. Har ett MAFA mini föråd.
Men ska kolla när pelletsen i förrådet är slut....
Micke
Diom Olja/El 1987, Pellx PX20 -01, varmluftständning. Senaste processorn. Dragbegränsare KW SID012. Stora Enso pellets. 85/80 m2 boyta/biyta, 21/18 grader, byggt -48. Se även www-knappen.
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Jag har också periodvis haft problem med ojämn matning, och upplever att problemet har varit för mycket spån i matningsröret runt skruven. Jag har därför borrat ett trettiotal 5 mm hål på undersidan av plaströret som på så sätt fungerar som spåndränage. Mycket lyckat resultat.
Värmebaronens Joker med Viking Bio original -03 (017A).
MAFA Miniförråd, som manuellt förses från egenbyggt bulkförråd.
Numera med säckad pellets. För tillfället SCA.
Termomatic CBJ med innegivare.
Braskamin och luft/luft Zibro SC-1235 som komplement.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
Med plaströret menar du det rör skruven går i antar jag? Om dessa sitter utanför förrådet hur samlar du upp spånen?GoForIt Pellets skrev: Jag har därför borrat ett trettiotal 5 mm hål på undersidan av plaströret som på så sätt fungerar som spåndränage.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Precis exakt. Jag har borrat hålen längst ner på röret, precis ovanför plastmuffen till det grövre röret som sitter fast i silon. Under röret har jag monterat en bit överbliven regnränna där spånen samlas upp och rinner ner i en hink. Blir mer spån än man kan tro.Stugsittaren skrev:Med plaströret menar du det rör skruven går i antar jag? Om dessa sitter utanför förrådet hur samlar du upp spånen?GoForIt Pellets skrev: Jag har därför borrat ett trettiotal 5 mm hål på undersidan av plaströret som på så sätt fungerar som spåndränage.
- Stugsittaren
- Pannrumstomte!
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Nu i vinter testar jag en bulkleverans från VIDA (Wisswood).Stugsittaren skrev:Vilket fabrikat kör du med?GoForIt Pellets skrev:Blir mer spån än man kan tro.
Men jag upplevde minst samma spåninnehåll förra året med SÅBI.
Re: Skruvproblem
Tackar!AndersJ skrev:Kör själv med Mafa miniförråd utan problem. Du borde inte ha problem efter 4 veckor, möjligen i slutet av säsongen när det börjar bli mycket spån i skruven. Kan det vara så att skruven är nerkörd ända i botten på förådet? De som monterade skruven i mitt förråd "backade" upp den så att själva skruven har ett avstånd på ca 5-10 cm från botten på förrådet och det har funkat väldigt bra. Jag har ett foto på hemsidan om du är intresserad.trevik skrev:Ok, tack.
Konstigt om nått gått snett redan, har bara kört ca 4 veckor. Har ett MAFA mini föråd.
Men ska kolla när pelletsen i förrådet är slut....
Micke
Jag ska kolla detta, men visst sitter skruven monterad längst ner i botten på förrådet. Men mitt förråd ser inte likadant ut som ditt...har någon blå mojeng undertill, där är skruven monterad....
Jag har filmat hur brännaren går, har ni bredband så kolla gärna. Kanske inte så rolig film.
Efter ca 2,30 ser man hur lågan försvinner när den får pellets. Tror att det beror på att den fick förlite matningarna innan den stora, då lågan nästan slocknar.
Är detta normalt?
Länk: https://secure.storegate.se/user/Share. ... 0ca0ff5634
Efter ca 2,30 ser man hur lågan försvinner när den får pellets. Tror att det beror på att den fick förlite matningarna innan den stora, då lågan nästan slocknar.
Är detta normalt?
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Micke
Nu vet jag inte exakt hur Viking Bio fungerar men du säger "förlite matningen innan den stora". Kan du inte då korta ner tiden med den lilla eller uppstartsmatningen?trevik skrev:Jag har filmat hur brännaren går, har ni bredband så kolla gärna. Kanske inte så rolig film.
Är detta normalt?
Annars är det väl inte så farligt med en kortare nedgång om den i övrigt brinner bra resten av brännarcykeln.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
Jag uttryckte nog mig lite klantigt. På filmen "hör" man att skruven matar ojämt. "Den stora" menar jag när skruven matar mycket. Var 3-4 gång kommer knappt någon pellets alls. Nästföjljande matning blir då så stor att lågan nästan släcks. Den dör aldrig men nästan...
Jag skruvar helst inte själv, känner en rörmockare som ska titta på det, men det hade varit kul att höra vad ni tror.
Micke
Jag skruvar helst inte själv, känner en rörmockare som ska titta på det, men det hade varit kul att höra vad ni tror.
Micke
Mvh
Micke
Micke
- GoForIt Pellets
- Pannrumstomte!
Då har jag kollat igenom din film Trevik. För oss "pelletsfantaster" kan den nog vara ganska rolig ändå..
Min brännare uppför sig nästan exakt likadant. Så där kan du vara lugn.
Jag uppfattade att brännaren gick på hög effekt på filmen.
Använder du inte modulerande?
Har du samma problem då, eller bara vid hög effekt?
Jag har nästan bara problem vid hög effekt. (Kör normalt modulerande).
Det jag har testat med är att
- Justera ner matningen något, så att brännaren verkligen hinner bränna upp vad som finns på rostret innan en ny dos kommer.
- Justerat avståndet som silon står från pannan för att få pelletsen att så optimalt som möjligt trilla ner i fallröret utan att röra vid slangen.
- Borrat hål i botten på matarröret för spåndränering, då jag upplever att matningen går betydligt sämre med för mycket spån/finfraktioner runt skruven.

Min brännare uppför sig nästan exakt likadant. Så där kan du vara lugn.
Jag uppfattade att brännaren gick på hög effekt på filmen.
Använder du inte modulerande?
Har du samma problem då, eller bara vid hög effekt?
Jag har nästan bara problem vid hög effekt. (Kör normalt modulerande).
Det jag har testat med är att
- Justera ner matningen något, så att brännaren verkligen hinner bränna upp vad som finns på rostret innan en ny dos kommer.
- Justerat avståndet som silon står från pannan för att få pelletsen att så optimalt som möjligt trilla ner i fallröret utan att röra vid slangen.
- Borrat hål i botten på matarröret för spåndränering, då jag upplever att matningen går betydligt sämre med för mycket spån/finfraktioner runt skruven.