rimlig förbrukning?
http://www.stem.se/
effecta 220c automatsotning,ecotec a4 20kw,
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
tidigare infraheat 2000
mafa mini,hus 1880 310m2.
växjö
Funderade litet till på det där med (luft)fuktighet. Har det något att göra med att det åtgår ganska mycket energi att överföra vatten till ånga?
Såg i ett av dina (André) inlägg att det går åt 1,163 Wh för att öka temperaturen 1 grad på 1 liter vatten. (Minns jag rätt, det låter så litet?)
Däremot, minns jag från skolan, går det åt betydligt mer energi att förvandla vatten till ånga, vilket väl är det som sker när någonting torkar.
Hette det inte ångbildningsvärme? Får nog läsa på.
Finns kanske någon som vet mer om kalorimetri? (Hette visst så i skolan.)
Såg i ett av dina (André) inlägg att det går åt 1,163 Wh för att öka temperaturen 1 grad på 1 liter vatten. (Minns jag rätt, det låter så litet?)
Däremot, minns jag från skolan, går det åt betydligt mer energi att förvandla vatten till ånga, vilket väl är det som sker när någonting torkar.
Hette det inte ångbildningsvärme? Får nog läsa på.
Finns kanske någon som vet mer om kalorimetri? (Hette visst så i skolan.)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Nu har jag läst på!
Hittade också en annan tråd som sysslar med kalorimetri:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2452
I förra inlägget talade jag om ångbildningsvärme. Nu har jag forskat:
Det åtgår 600 kalorier för att överföra 1 g vatten till ånga, men bara 1 kalori för att värma 1 gram vatten 1 grad.
Det här med kalorier är visst hopplöst ute, idag räknar man med Joule, om man inte är pelletsfantast, för då blir det Wattimmar eller kiloWattimmar.
Om jag har förstått saken rätt, går det åt 697,8 Wh, för att koka bort en liter vatten.
Det är tur att det går litet trögare att koka bort vatten än att värma upp det.
Tänk annars vad som skulle hända i det ögonblick kastrullen kommer upp i 100 grader!
Allt vatten skulle omedelbart förångas!
Någon har sagt att av 1 liter vatten blir det 15.000 liter ånga!
(Rätta mig om jag har fel, har inte kunnat verifiera detta på Internet.)
Och vad har vi för nytta av detta resonemang?
Eeh - säg det!
Jo, ovanstående resonemang är väl orsaken till att vi fryser i våta kläder. Värmen för att torka = avdunsta vattnet, tas då bl.a. från våra kroppar, vilket gör att vi blir kalla och fryser. Likadant är det väl med våta hus, de blir kalla när de torkar, speciellt om det blåser. (Och det gör det här i Malmö!)
Hittade också en annan tråd som sysslar med kalorimetri:
http://www.pellets.info/viewtopic.php?t=2452
I förra inlägget talade jag om ångbildningsvärme. Nu har jag forskat:
Det åtgår 600 kalorier för att överföra 1 g vatten till ånga, men bara 1 kalori för att värma 1 gram vatten 1 grad.
Det här med kalorier är visst hopplöst ute, idag räknar man med Joule, om man inte är pelletsfantast, för då blir det Wattimmar eller kiloWattimmar.
Om jag har förstått saken rätt, går det åt 697,8 Wh, för att koka bort en liter vatten.
Det är tur att det går litet trögare att koka bort vatten än att värma upp det.
Tänk annars vad som skulle hända i det ögonblick kastrullen kommer upp i 100 grader!
Allt vatten skulle omedelbart förångas!
Någon har sagt att av 1 liter vatten blir det 15.000 liter ånga!
(Rätta mig om jag har fel, har inte kunnat verifiera detta på Internet.)
Och vad har vi för nytta av detta resonemang?
Eeh - säg det!
Jo, ovanstående resonemang är väl orsaken till att vi fryser i våta kläder. Värmen för att torka = avdunsta vattnet, tas då bl.a. från våra kroppar, vilket gör att vi blir kalla och fryser. Likadant är det väl med våta hus, de blir kalla när de torkar, speciellt om det blåser. (Och det gör det här i Malmö!)
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Säck Agrol