Är denna termometer för fast installation? Den som rinkabyrör har ser ju likadan ut och den är ej för fast installation ?Pelleplutt skrev:Clas Ohlsson art.nr 34-641 a 99:-. Svensktillverkad o funkar bra.
Lämplig rökgastemperaturmätare?
-
- Stor entusiast!
Hej Alla som undrar
Vilka rökgastermometrar som kan vara monterade hela tiden...
Här vill jag säga att när det gäller "bimetall" typen kan alla vara permanent monterade oavsett tillverkare med en reservation
det finns några som inte klarar högre temperatur än ca 350° några minuter och andra klarar upptill 500°C men inte några längre tider.
Det som kan hända är att själva bimetallens spänst ändrar sig med högre temperaturer, men de slutar ändå inte att mäta temperaturen om än inte visar helt rätt...
Någon konstruktion kan ha bimetall fjädern rullad så att diametern utvidgar sig och låser bimetall fjädern emot ytterväggen i givar röret vid högre temperatur.
Det finns en typ rökgastermometer med mejsel spår i givar ändan avsett för intrimmning visaren till skalan...
En typ Bimetall termometer med släpvisare som stannar på den högsta uppmätta rökgastemperaturen under en mät period.
Tips!
För att testa att rökgastemometern visar något så när rätt använd matolja
istället för vatten som kan sugas in till bimetallen i termometern.
Som referens termometer finn en typ labbtermometer i glas utförande
men mycket hög nogranhet på visad temperatur.
Även givare till elektroniska temometrar kan tröttna av samma anledning som bimetall givaren.
Var placeras rökgas termometern bäst...
Svar:
1 / Före dragbegränsaren mäts den verkliga rökgastemeraturen som lämnar pannan...
2 / Efter dragbegränsaren enbart för att hålla koll på så att max temperaturen inte överstiger 350°C....
Mvh
Ruben
Vilka rökgastermometrar som kan vara monterade hela tiden...
Här vill jag säga att när det gäller "bimetall" typen kan alla vara permanent monterade oavsett tillverkare med en reservation
det finns några som inte klarar högre temperatur än ca 350° några minuter och andra klarar upptill 500°C men inte några längre tider.
Det som kan hända är att själva bimetallens spänst ändrar sig med högre temperaturer, men de slutar ändå inte att mäta temperaturen om än inte visar helt rätt...
Någon konstruktion kan ha bimetall fjädern rullad så att diametern utvidgar sig och låser bimetall fjädern emot ytterväggen i givar röret vid högre temperatur.
Det finns en typ rökgastermometer med mejsel spår i givar ändan avsett för intrimmning visaren till skalan...
En typ Bimetall termometer med släpvisare som stannar på den högsta uppmätta rökgastemperaturen under en mät period.
Tips!
För att testa att rökgastemometern visar något så när rätt använd matolja
istället för vatten som kan sugas in till bimetallen i termometern.
Som referens termometer finn en typ labbtermometer i glas utförande
men mycket hög nogranhet på visad temperatur.
Även givare till elektroniska temometrar kan tröttna av samma anledning som bimetall givaren.
Var placeras rökgas termometern bäst...
Svar:
1 / Före dragbegränsaren mäts den verkliga rökgastemeraturen som lämnar pannan...
2 / Efter dragbegränsaren enbart för att hålla koll på så att max temperaturen inte överstiger 350°C....
Mvh
Ruben
Tillverkar rökgasutrustning
Jag borrade ett 10mm hål i rökröret och sen borrade jag ett hål anpassat efter termometern i en M10 bult. Jag satte fast bulten i hålet i rökröret med en mutter på insidan och tätade med gungum (tätningsmassa för avgasrör). Stack sedan i termometern genom hålet i bulten.
En sådan här termometer använder jag:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59010595
En sådan här termometer använder jag:
http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... d=59010595
Effecta 220C +Ulma 2000, mellanförråd och ett bulkförråd på ca 4 ton.
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Huset byggt 1966 med 90kvm boyta +60kvm uppvärmd källare, orginal 2-glas...
Jag är bara en helt vanlig användare...
Hej alla
Lite allmän info om termometar.
Angående anivision val av termometer kan denna fungera till olja och pellets eldning men ved eldning kräver en termometer som klarar högre temperaturer.
Billiga elektroniska termometrar har oftast en halvledare eller PT 100 motstånd som temperatur givare dessa klarar oftast inte de högre temperaturer som kan komma ifråga vid rökgas temperatur mätning.
En annan dyrare typ av elektroniska termometrar som använder termoelemet som givare klarar lätt av de rögastemperaturer som kan förekomma.
Dessa finns i olika temperatur områden, tx. 0 till 600° eller upptill 1300°,
Det vanligast termoelementet tror jag att järn/konstantan som givar material, nickel cromel tål högre temperatur.
Mät instrumentet måste vara anpassat till den givare som ansluts!
mvh
Ruben
Lite allmän info om termometar.
Angående anivision val av termometer kan denna fungera till olja och pellets eldning men ved eldning kräver en termometer som klarar högre temperaturer.
Billiga elektroniska termometrar har oftast en halvledare eller PT 100 motstånd som temperatur givare dessa klarar oftast inte de högre temperaturer som kan komma ifråga vid rökgas temperatur mätning.
En annan dyrare typ av elektroniska termometrar som använder termoelemet som givare klarar lätt av de rögastemperaturer som kan förekomma.
Dessa finns i olika temperatur områden, tx. 0 till 600° eller upptill 1300°,
Det vanligast termoelementet tror jag att järn/konstantan som givar material, nickel cromel tål högre temperatur.
Mät instrumentet måste vara anpassat till den givare som ansluts!
mvh
Ruben
Senast redigerad av Olle45 den ons 29 jul, 2009 11:17, redigerad totalt 1 gånger.
-
- Stor entusiast!
Är det någon som kan göra en inventering av lämplig (bra men inte allt för dyr) rökgastermometer för både pellets- och vedeldning.
Panna: CTC V20, -04
Brännare: CTC Bio, -09
Förråd: Mafa Midi 730 liter, -09
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
Hus: 1 1/2 plans Skånelänga, 1860-talet, boyta 150 m2, 300 mm stenväggar utan isolering, 2-glasfönster, 2 vuxna
I praktiken brukar de billiga digitala stektermometrarna sluta visa rätt efter ett tag om temperaturen går uppåt 200 grader eller mer. De är nog inte gjorda för kontinuerlig drift utan för julskinkan.
En analog av typ pinne med rund skala är säkert billigast i längden.
Man bör välja en typ som har en justerskruv så man kan kalibrera den.
En analog av typ pinne med rund skala är säkert billigast i längden.
Man bör välja en typ som har en justerskruv så man kan kalibrera den.
Focus EKO Optima 20 + Bionordic Viking B16GL.
Stora Enso pellets.
Stora Enso pellets.
-
- Stor entusiast!
Termometer för att mäta temperaturen i skorstenen?
a) Vad ska jag skaffa för termometer för att mäta rökgaserna i skorstenen?
b) Vad ska det vara för temperatur i skorstenen?
c) Hur långt ner ska man mäta?
d) Hur ska jag mäta? T.ex. går det att mäta nu tidigt på hösten innan brännaren går för "fullt"?
c) Hur långt ner ska man mäta?
d) Hur ska jag mäta? T.ex. går det att mäta nu tidigt på hösten innan brännaren går för "fullt"?
Svar på dina frågor...
Svar på A / Här duger gott med enkel termometer som kan visa upp till 100°C
Svar på B och C / Rökgastemperaturen ska klara att hålla 60°C
50 cm ner i skorstenen ifrån toppen o ner räknat!
Svar på D/ håller bara utgående rökgas temperatur tillräckligt hög temperatur för att visa 60°C 50 cm ner i skorstenen
går det att mäta vid alla årstider.
Används dragbegränsare klarar skorstenen säkrare lägre temperatur
än 60°C mätt 50 cm ifrån toppen och ner i skorstenen.
Dessutom spar en rätt dimensionerad dragbegränsare bränsle.
Mvh
Ruben
Svar på A / Här duger gott med enkel termometer som kan visa upp till 100°C
Svar på B och C / Rökgastemperaturen ska klara att hålla 60°C
50 cm ner i skorstenen ifrån toppen o ner räknat!
Svar på D/ håller bara utgående rökgas temperatur tillräckligt hög temperatur för att visa 60°C 50 cm ner i skorstenen
går det att mäta vid alla årstider.
Används dragbegränsare klarar skorstenen säkrare lägre temperatur
än 60°C mätt 50 cm ifrån toppen och ner i skorstenen.
Dessutom spar en rätt dimensionerad dragbegränsare bränsle.
Mvh
Ruben
-
- Stor entusiast!
Olle45, tack för ditt svar.
När jag mäter i skorstenen ska jag ha dragbegränsaren öppen? Men, du säger då att det är OK med lägre temperatur än 60 grader?
När jag mäter i skorstenen ska jag ha dragbegränsaren öppen? Men, du säger då att det är OK med lägre temperatur än 60 grader?
Hej Lars
Ja det är rätt uppfattat att rökgastemperaturen kan vara lägre än +60°C
när dragbegränsare finns monterad och i funktion!
Detta beror på att rökgaserna späds ut med torrare panrumsluft
och kan bära ut den fukt som rökgaserna innehåller,
om nu något lite fukt kondenserar i skorstenen vädras denna ut i de flesta fall innan skadlig mängd kondens bildas i skorstenen.
Fukt kan också orsakas av nederbörd som når skorstenens rökgång
men oftast vädras även denna fukt bort med dragbegränsare
som vädrar ut skorstenens fukt så den oftast blir helt torr.
Rökgastemperaturen mäts alltid före dragbegränsaren !
om man vill veta rökgasernas verkliga temperatur mäts de med stängd dragbegränsare och 50 cm ner i skorstenen och då är 60°C
en godkänd temperatur, denna temeratur kan vara lägre när dragbegränsare i rätt storlek finns i funktion och luckan öppnat.
Mvh
Ruben
Ja det är rätt uppfattat att rökgastemperaturen kan vara lägre än +60°C
när dragbegränsare finns monterad och i funktion!
Detta beror på att rökgaserna späds ut med torrare panrumsluft
och kan bära ut den fukt som rökgaserna innehåller,
om nu något lite fukt kondenserar i skorstenen vädras denna ut i de flesta fall innan skadlig mängd kondens bildas i skorstenen.
Fukt kan också orsakas av nederbörd som når skorstenens rökgång
men oftast vädras även denna fukt bort med dragbegränsare
som vädrar ut skorstenens fukt så den oftast blir helt torr.
Rökgastemperaturen mäts alltid före dragbegränsaren !
om man vill veta rökgasernas verkliga temperatur mäts de med stängd dragbegränsare och 50 cm ner i skorstenen och då är 60°C
en godkänd temperatur, denna temeratur kan vara lägre när dragbegränsare i rätt storlek finns i funktion och luckan öppnat.
Mvh
Ruben
-
- Stor entusiast!
Hur räknar jag ut storleken på dragbegränsare, eller går det bara genom att mäta draget i skorstenen?
Idag har jag en Tigex 25 nyligen installerad.
Idag har jag en Tigex 25 nyligen installerad.
Tigex 25 är en dragbegränsare som ofta nämns. Men den är tyvärr i många fall förliten för att "göra ett bra jobb". Om man går in på hemsidan för Tigex så finns det där tabeller som ger storlek på rökrörsarea och skorstenslängd som Tigexen klarar.
Hade själv en sådan monterad i min anläggning. Fick den rekommenderad av en Ecotec återförsäljare, innan jag själv visste så mycket om vad man borde ha.....
Den är numera utbytt, då den för det mesta stod vidöppen. Ett läge som den ibland t.o.m fastnade i. Med andra ord den var förliten för min anläggning.
Kom över en begagnad KW 150 (tror jag att den heter??) och då fungerar reglering mycket bättre.
Hade själv en sådan monterad i min anläggning. Fick den rekommenderad av en Ecotec återförsäljare, innan jag själv visste så mycket om vad man borde ha.....
Den är numera utbytt, då den för det mesta stod vidöppen. Ett läge som den ibland t.o.m fastnade i. Med andra ord den var förliten för min anläggning.
Kom över en begagnad KW 150 (tror jag att den heter??) och då fungerar reglering mycket bättre.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
-
- Stor entusiast!
Roli,
jag gissar att en Tigex 25 är bättre än ingen dragbegränsare alls (under förutsättning att den reglerar och ej har fastnat)
jag gissar att en Tigex 25 är bättre än ingen dragbegränsare alls (under förutsättning att den reglerar och ej har fastnat)