Mycket aska o pelletsförbrukning i bionan???!!!???
Flammar eld upp i slangen?? Verkar farligt juh...
Då har du baktryck på något sätt...
Att det kan bli lite svart av lite sot är väl normalt.. men inte flammor..
Du har inte undertryck i källaren? Kan du öppna nått fönster? Ventilation?
Om du har glöd kvar efter 7timmar tyder det på att du har dålig drag genom pannan..
Den glöd som hamnar i min panna är borta på iaf 30-60 min (det syns rätt tydligt när man suger ut det).
Då har du baktryck på något sätt...
Att det kan bli lite svart av lite sot är väl normalt.. men inte flammor..
Du har inte undertryck i källaren? Kan du öppna nått fönster? Ventilation?
Om du har glöd kvar efter 7timmar tyder det på att du har dålig drag genom pannan..
Den glöd som hamnar i min panna är borta på iaf 30-60 min (det syns rätt tydligt när man suger ut det).
Senast redigerad av Tobben den fre 24 dec, 2004 00:09, redigerad totalt 1 gånger.
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
lättglömt
Såna saker glömmer många lätt bort....
Det är en sån där "självklarhet" som man inte alltid tänker på om andra har tänkt på *skrattar*
.
Att t:ex ha pannrumsdörren öppen kan ju drastiskt stjälpa lufttillförseln till pannrummet om annan ventilation snor tilluften.
Det är en sån där "självklarhet" som man inte alltid tänker på om andra har tänkt på *skrattar*

Att t:ex ha pannrumsdörren öppen kan ju drastiskt stjälpa lufttillförseln till pannrummet om annan ventilation snor tilluften.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jag har prövat med att öppna fönstret o stängd dörr + att jag har 2 st 160 mm ventiler helt öppna men de spelar ingen roll.........flammar upp ändå..
om de va syre brist el undertryck i pannrummet skulle de ju inte funket så bra med ved som de gjorde...Blev då mindre aska av ved eldningen..
Sen fattar jag inte varför dragbegränsaren inte öppnar förrän matningen kommer upp i 20% ä som att den blåser in luft som f-n i början för att sedan ha samma luft flöde till den stannar??
Jörgen fattade inte va de berode på efter som ja har fläkten, Annars skulle de ju kunna va att draget ökat när pipanblivit varm....
om de va syre brist el undertryck i pannrummet skulle de ju inte funket så bra med ved som de gjorde...Blev då mindre aska av ved eldningen..
Sen fattar jag inte varför dragbegränsaren inte öppnar förrän matningen kommer upp i 20% ä som att den blåser in luft som f-n i början för att sedan ha samma luft flöde till den stannar??
Jörgen fattade inte va de berode på efter som ja har fläkten, Annars skulle de ju kunna va att draget ökat när pipanblivit varm....
Senast redigerad av André den fre 24 dec, 2004 00:56, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Svart slang fick jag till min biona oxå när jag körde på
forsviks pellets,den smulade till en dammig fin fraktion.
Det knakade o slog från skruven(mycket långa o hårda pelleter).
Jag har satt tillbaka min brännare i oljedelen och satt
dragbegränsaren på ca:22pa nu när jag kör med såbi
pellets.
Jag tror att denna skitpellets jag köpte gjorde min slang
svart av att det dammade o än har inte slang blivit svart
på 100tim...
Jag fick oxå väldigt mycke aska av skitpelletsen
detta får även kompisen i sin baximultiheat.
Även rotorn är utsliten(nästan kass)gått ca:150 tim
med skitpelletsen.
En annan sak när jag pratade med jörgen på mbio
sa han att pelfig stör brännaren????
såg när jag monterade brännaren att det gnistrade
mellan brännaren o panna???
mätte upp volten o den var ca:0.5volt detta försvann
så fort jag dragit ur sladden till datorn.
mvh christer
forsviks pellets,den smulade till en dammig fin fraktion.
Det knakade o slog från skruven(mycket långa o hårda pelleter).
Jag har satt tillbaka min brännare i oljedelen och satt
dragbegränsaren på ca:22pa nu när jag kör med såbi
pellets.
Jag tror att denna skitpellets jag köpte gjorde min slang
svart av att det dammade o än har inte slang blivit svart
på 100tim...
Jag fick oxå väldigt mycke aska av skitpelletsen
detta får även kompisen i sin baximultiheat.
Även rotorn är utsliten(nästan kass)gått ca:150 tim
med skitpelletsen.
En annan sak när jag pratade med jörgen på mbio
sa han att pelfig stör brännaren????
såg när jag monterade brännaren att det gnistrade
mellan brännaren o panna???
mätte upp volten o den var ca:0.5volt detta försvann
så fort jag dragit ur sladden till datorn.
mvh christer
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Hmmm!!!!!!
Om sollett ä en skit pellets de tror ja då inte för då ä då bionan den första brännaren som inte går bra på den.......
Och då är det bara att skicka hem denna brännaren o byta märke....
Den här pelletsen är den bästa vi kan få här uppe...
Va med en kompis som kör Luleåpellet föra veckan å då skulle vi leverera till ett värmeverk i Piteå för dom ville testa luleåpelletsen igen..
Den hade inte funkat tidigare, Bara drifts störningar o igensintrade brännare....
Och den enda pelletsen som funkat bra av de sorter dom prövat va de bara sollet som va bra.. Och den erfarenheten har även jag fått när man har en brännare som funkat som de ä tänkt.... Inte som denna..
De ä ju tur att man kört en säsong med pellet så man vet hur förbrukning askmängd mm bör va......Kunde väl aldrig tro att de skulle bli sämre med nya grejer
För denna skulle ju justera in sej själv JOJO!!!!!!!!!!!!
De enda som funkar på denna ä väl att den klarar finfraktion som de verkar o de va de som va enda problemet med janfiren........
Om sollett ä en skit pellets de tror ja då inte för då ä då bionan den första brännaren som inte går bra på den.......
Och då är det bara att skicka hem denna brännaren o byta märke....
Den här pelletsen är den bästa vi kan få här uppe...
Va med en kompis som kör Luleåpellet föra veckan å då skulle vi leverera till ett värmeverk i Piteå för dom ville testa luleåpelletsen igen..
Den hade inte funkat tidigare, Bara drifts störningar o igensintrade brännare....
Och den enda pelletsen som funkat bra av de sorter dom prövat va de bara sollet som va bra.. Och den erfarenheten har även jag fått när man har en brännare som funkat som de ä tänkt.... Inte som denna..
De ä ju tur att man kört en säsong med pellet så man vet hur förbrukning askmängd mm bör va......Kunde väl aldrig tro att de skulle bli sämre med nya grejer

För denna skulle ju justera in sej själv JOJO!!!!!!!!!!!!
De enda som funkar på denna ä väl att den klarar finfraktion som de verkar o de va de som va enda problemet med janfiren........
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Christer du har potential skillnad mellan styrning och dator, det är inte svårt att fixa.. (testa köra från samma vägguttag tex)
Andre, något är ju jätte konstigt hos dig... Det känns som du testat med det mesta och att du ändå får konstiga fenomen.
Det är säkert nått "jätte" enkelt,, när man kommer på det..
Du har inte bilder på dom olika delarna i din anläggning? om vi kanske blir klokare av det?
Andre, något är ju jätte konstigt hos dig... Det känns som du testat med det mesta och att du ändå får konstiga fenomen.
Det är säkert nått "jätte" enkelt,, när man kommer på det..
Du har inte bilder på dom olika delarna i din anläggning? om vi kanske blir klokare av det?
TMV Alpha 1-2 med Biona pelletsbrännare 8meter flexskruv med 2 motorer till mellanförråd, Bulkförråd med flexskruv. 10 meter skorsten
Öppen
Jag har justerat in min fläkt så att dragbegränsaren inte är stängd mer än enstaka tillfällen UNDER DRIFT. Eftersom fläkten i brännaren trycker in luft i pannan så måste man ju göra så har jag upptäckt. Det är ju undertrycket jämfört med pannan som ger draget och när du trycker in luft i skorstenen så minskar ju undertrycket där om du inte höjer varvtalet på rökgasfläkten.
Jag har också steglös reglering till fläkten. Men alla fläktar/pumpar m.m. har ett visst område där de klarar att upprätthålla tryck och flöde. Hamnar man utanför detta får man en mycket ostabil funktion på dem.
Därför jag svarvade ned mitt fläkthjul och ökade varvtalet. Fungerar mycket bättre nu.
Jo, jordpotentialen bör man hålla koll på. Min dator är jordad i elementet *leende*, då får de ju samma potential som pannan. Sen kan man få jordslingor å...ja det där är en djungel.
Men att pelconfig STÖR brännaren är ju inte bra om det stämmer. Då är ju loggningen inte mycket värd.
Jag har också steglös reglering till fläkten. Men alla fläktar/pumpar m.m. har ett visst område där de klarar att upprätthålla tryck och flöde. Hamnar man utanför detta får man en mycket ostabil funktion på dem.
Därför jag svarvade ned mitt fläkthjul och ökade varvtalet. Fungerar mycket bättre nu.
Jo, jordpotentialen bör man hålla koll på. Min dator är jordad i elementet *leende*, då får de ju samma potential som pannan. Sen kan man få jordslingor å...ja det där är en djungel.
Men att pelconfig STÖR brännaren är ju inte bra om det stämmer. Då är ju loggningen inte mycket värd.
Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Att den stör styrningen är nog inte troligt,, för oss som har skrivigt program till PIC kretsar så vet vi hur det funkar... 
Men jordfel o dyl kan ställa till saker ...
Andre, har du Pelcfg? om du har det kan du posta nån körning?
Jag kör mitt program mot brännaren hela tiden, och det ger inga problem här iaf.

Men jordfel o dyl kan ställa till saker ...
Andre, har du Pelcfg? om du har det kan du posta nån körning?
Jag kör mitt program mot brännaren hela tiden, och det ger inga problem här iaf.
Senast redigerad av Tobben den fre 24 dec, 2004 12:33, redigerad totalt 1 gånger.
bråkiga maskiner
Som en detalj kan jag nämna att när jag jordade datorn i elementet så visade det sig att jag får krypström från min skrivare
, en HP deskjet 930C som ju är ojordad och uppenbarligen har en snuskig nätdel... mellan skärmen på skrivakabeln och datorchassiet så får jag en potential på 40Volt
. Jädra HP...
Den kabeln är UR när jag kör pelconfig.

Den kabeln är UR när jag kör pelconfig.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Nej jag har inte pelcfg...
Jag o snillet verkar då ha justerat in draget/fläkten lika....
Märkte i natt då jag satt o kollade hur den gick att dragbegränsaren började fladdra som f-n när matningen går ner mot 30%...
Den håller sig rätt konstant ett par mm öppen vid 40% matning...
Ibland tror man att den fastnat...
Ifjol fick jag oxå lika lite aska som du Micke...
Så de va de ja trodde skulle bli nu oxå, Med sådan askmängd med denna panna skulle ja lätt kunna köra en månad mellan asktömningarn...
Jag o snillet verkar då ha justerat in draget/fläkten lika....
Märkte i natt då jag satt o kollade hur den gick att dragbegränsaren började fladdra som f-n när matningen går ner mot 30%...
Den håller sig rätt konstant ett par mm öppen vid 40% matning...
Ibland tror man att den fastnat...
Ifjol fick jag oxå lika lite aska som du Micke...
Så de va de ja trodde skulle bli nu oxå, Med sådan askmängd med denna panna skulle ja lätt kunna köra en månad mellan asktömningarn...
Man måste ju jämföra gång timmar/effekt för att jämföra hur mycket aska som är rimligt.. (Så som Andre jämför är ju helt ok, med sina egna grejjor)
Min brännare går ca 9-10tim om dagen (vid 0gradigt). Och jag askar ur efter ca 40timmars drift. Men jag har rätt stor kåk.
Jag skulle tippa på att jag får ut ca 4liter aska per gång (Väldigt lite askutrymme i denna pannan) (då har jag förbrukat ca 120kg pellets, vilket borde resultera i ca 0.6kg aska.
Jag har inte vägt askan än. men det känns inte orimligt? Vad tror ni andra pelletstomtar
Min brännare går ca 9-10tim om dagen (vid 0gradigt). Och jag askar ur efter ca 40timmars drift. Men jag har rätt stor kåk.
Jag skulle tippa på att jag får ut ca 4liter aska per gång (Väldigt lite askutrymme i denna pannan) (då har jag förbrukat ca 120kg pellets, vilket borde resultera i ca 0.6kg aska.
Jag har inte vägt askan än. men det känns inte orimligt? Vad tror ni andra pelletstomtar

väger nästan inget...
Askan väger nästan ingenting... jag askar också ur efter 40 timmars drift, efter det börjar brännaren blåsa upp askan i konvektionsdelen i MÄNGDER.
Vet att när jag fyllt en 16liters tunna (har ett gäng färgtunnor till aska) å jämför den i handen mot en tom så är det nästan ingen skillnad......
Fluffig massa kan man säga
.
Kanske skulle ta fram lite mått å grejer här... återkommer
Vet att när jag fyllt en 16liters tunna (har ett gäng färgtunnor till aska) å jämför den i handen mot en tom så är det nästan ingen skillnad......
Fluffig massa kan man säga

Kanske skulle ta fram lite mått å grejer här... återkommer

Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
mätt
Askhinken åkte in i köket å fram med köksvågen (sambon jobbar
).
1liter väger 138gram. Min aska alltså.
Då ligger det mycket nära askhalten 0.5% som tobben relaterar till. 552 gram borde 4 liter bli då.

1liter väger 138gram. Min aska alltså.
Då ligger det mycket nära askhalten 0.5% som tobben relaterar till. 552 gram borde 4 liter bli då.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Körde 4 säckar x 16 kg = 64 kg pellets = prick 4 dygn har gått.
64 kg förväxlar till 14 deciliter aska blev det som jag har sopat hela eldstad & brännrör..
Såbi´s fakta står att aska 0,7 viktprocent av 16 kg. = 112 gram aska per säck. Om det stämmer vad jag uppfattning som läste.
1 liter ask = 138 gram (enlig Snillet´s snövit som vägde åt honom, bara hon inte har druckit för mkt Bailey´s)
*ler*
Då räknar jag.
1,4 L ask x 138 g = ca 194 gram
64 kg x 0,7% (enlig Såbi fakta) = 448 gram
Då skulle jag haft ca 3,25 L ask, skeptiska
Kan det stämma matematik eller vad räknar man då , nå finns Herr Einstein här
som kan förklara!
Jag ska bara leta efter någon som har köksvåg eller brevvåg så skall jag väga min aska på 1 liter.
64 kg förväxlar till 14 deciliter aska blev det som jag har sopat hela eldstad & brännrör..
Såbi´s fakta står att aska 0,7 viktprocent av 16 kg. = 112 gram aska per säck. Om det stämmer vad jag uppfattning som läste.
1 liter ask = 138 gram (enlig Snillet´s snövit som vägde åt honom, bara hon inte har druckit för mkt Bailey´s)

Då räknar jag.
1,4 L ask x 138 g = ca 194 gram
64 kg x 0,7% (enlig Såbi fakta) = 448 gram

Då skulle jag haft ca 3,25 L ask, skeptiska

Kan det stämma matematik eller vad räknar man då , nå finns Herr Einstein här

Jag ska bara leta efter någon som har köksvåg eller brevvåg så skall jag väga min aska på 1 liter.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star