Den ska även va bra isolerad o pannan bör inte ha större vatten volym än 50-60 liter då kan de va värt att ha acktank..imsevimse skrev:
Att fylla ett badkar när du har 500 liter 80 gradigt vatten i acktanken, är en baggis.
Så, enligt min mening, är det en rätt inkopplad acktank, som saknas i allt för många anläggningar
När man vill ta ett bad
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
-
- Pannrumstomte!
En acktank skall ALLTID kopplas så att allt värmeuttag görs från tanken. Det betyder att, när tanken är laddad, så kan pannan kallna ner, och stilleståndsförlusterna upphör. Detta är helt enkelt ett måste, om man ska få ekonomisk eldning även på sommaren.
Inkopplningar, (som vi har läst om här på forumet) där panna och tank, kopplas i serie, och värmeuttaget bibehålls från pannan, är en KATASTROF, för hela anläggningen, och innebär i stort sett ingen energibesparing.
Inkopplningar, (som vi har läst om här på forumet) där panna och tank, kopplas i serie, och värmeuttaget bibehålls från pannan, är en KATASTROF, för hela anläggningen, och innebär i stort sett ingen energibesparing.
Biona sedan början av 2000, nya brännarhuset, Mbio:s rökgasfläkt, Nibe City, 2x500l, 5St. Lesol 5AR
De vvx-pannor klarar inte alltid att fylla upp ex bubbelbad eller större badkar. Alltså om man vill ska ha bubbelbad så gå ner och vrid temperatur so att brännare starta igång därefter tapp varmvatten så det håller sig. Bara man ställa rätt T-blanda finns vid ovan panna.
Rekommendera för er som ofta bada är bäst med vvb i panna annars skaffa en lagom volym acktank för er som har vvx eller inte ha vv.
Det är vad jag ser uppfattning. Själv har haft badkar och klarar inte med hela karet. Pga inkommande kallvatten är för kall så kylar sig snabb ner genom vvx i panna. Viktig med T-blanda.
Rekommendera för er som ofta bada är bäst med vvb i panna annars skaffa en lagom volym acktank för er som har vvx eller inte ha vv.
Det är vad jag ser uppfattning. Själv har haft badkar och klarar inte med hela karet. Pga inkommande kallvatten är för kall så kylar sig snabb ner genom vvx i panna. Viktig med T-blanda.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- Pannrumstomte!
OK, då förstår jag nog vad ni menar med "rätt kopplad" ackumulatortank. Jag kan också förstå att somliga, som har nya pannor av "fel" sort, inte alltid vill kasta ut dem när de modifierar för att elda med ved. Då kan det kännas frestande att sätta dit en ackumulatortank, där man pumpar tillbaka varmvattnet till pannan igen.
Själv har jag en 750-liters tank, dit allt går, och där allt tas ifrån. Ved, el och sol in, varmvatten och shunt ut.
Dessutom har jag 1500 liter vatten till, för att få tillräcklig buffert för mitt hus.
Själv har jag en 750-liters tank, dit allt går, och där allt tas ifrån. Ved, el och sol in, varmvatten och shunt ut.
Dessutom har jag 1500 liter vatten till, för att få tillräcklig buffert för mitt hus.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.