Bortrest på semester + pellets?
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Jesper@Fordson skrev:Jag suger min grovis full..Knöfull förvisso så det ger ju då 24 -30 liter per år.Jag byter slussvingar varje år.

Hade det blivit så lite aska så hade man kunnat köra närmare 12 ton med en biomatic mellan asktömningarna...

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Man kan ju ignorera flygaskan om man vill....men då sticker ju rökgaserna når förbenatwertok skrev:Mmm nått lurt är det allt

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Toshiba RAS 13 "polar" L/L VP
Åker hiss till vardags.
Kör lite bil på bana ibland för skojs skull på helgerna.
Åker hiss till vardags.
Jo. alltså....Allan skrev:Vad menar du, Snillet?

Men ger man f-n i å aska ur pannan så blåser ju kopiösa mängder aska upp genom pannan å ut, jag skulle t:ex om jag villa troligen kunna köra dubbelt så länge mellan uraskningarna på detta vis och en massa liter aska skulle blåsa rätt ut genom skorstenen, men vilken dålig verkningsgrad jag skulle få

Jämä junior125B-73, Biona 2000 -03(bytt till nya brännkammaren) 10.2kvm borö src 2004.
Åker hiss till vardags.
Åker hiss till vardags.
Blev fundersam över detta. Orkar verkligen brännaren blåsa ut askan genom skorstenen, och varför i så fall?snillet skrev:Jo. alltså....Allan skrev:Vad menar du, Snillet?![]()
,inte helt seriöst... alls.
Men ger man f-n i å aska ur pannan så blåser ju kopiösa mängder aska upp genom pannan å ut, jag skulle t:ex om jag villa troligen kunna köra dubbelt så länge mellan uraskningarna på detta vis och en massa liter aska skulle blåsa rätt ut genom skorstenen, men vilken dålig verkningsgrad jag skulle få
Och verkningsgraden, att den sjunker är väl en följd av att pannan är osotad, snarare än att den innehåller mycket aska? (Ja, det där följs ju i någon mån åt.)
Man skulle kunna tänka sig att man askade ur brännaren och eldstaden, utan att sota pannan. Vad händer då? Resonemanget kräver nog en undermatad brännare, min Pellx brinner rätt illa efter två veckor utan uraskning!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol