För högt drag

trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Nisse skrev:Trevik, har du Värmebaronens motdragslucka?
Isf. kan du kanske lösa problemet med att klä av isoleringen på insidan av luckan. Hade själv lite problem med högt drag, då var Värmebaronens distriktsansvarige hemma och tittade på grejerna, han påstod att den motdragsluckan var avsedd för oljebrännare, så han slet helt enkelt bort isoleringen inkl. plåten den är monterad på och monterade tillbaka luckan. Detta var tidigt i våras (05) efter det har jag inte haft några problem.

Nisse
Tack för tipset! Ska kolla med rörkrökarn om han tycker jag ska göra det.
JAg köpte ju comet-pannan tillsammans med oljebrännare, så det kanske är det som är problemet!! Hoppas! Jag börjar bli lite trött på strulet...

Vad gäller gengas så tror jag inte att det finns någon risk, eftersom jag har så högt drag så kan det ju inte finnas gaser kvar, eller?
Mvh
Micke
--------------------------------
Värmebaronen Comet + Viking bio.
Booforssjö-pellets med MAFA förråd
Frisse Frisén
Entusiast!

Inlägg av Frisse Frisén »

Nisse skrev:Trevik, har du Värmebaronens motdragslucka?
Isf. kan du kanske lösa problemet med att klä av isoleringen på insidan av luckan. Hade själv lite problem med högt drag, då var Värmebaronens distriktsansvarige hemma och tittade på grejerna, han påstod att den motdragsluckan var avsedd för oljebrännare, så han slet helt enkelt bort isoleringen inkl. plåten den är monterad på och monterade tillbaka luckan. Detta var tidigt i våras (05) efter det har jag inte haft några problem.

Nisse
Vad har du för draglucka?

Hur fäste han luckan efter att han tagit bort plåten?
CTC Total 1985 ¤ PellX P21 2005 ¤ Tigex draglucka
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

Frågan var väl inte till mig, men jag har Wipex draglucka som levererar monterad o klar när man köper Värmebaronens Comet-panna.
Max öppning blir i nederkant ca 3 cm, eftersom isoleringen bakom stoppar luckan från att öppna mer.
Mvh
Micke
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

trevik skrev:Frågan var väl inte till mig, men jag har Wipex draglucka som levererar monterad o klar när man köper Värmebaronens Comet-panna.
Max öppning blir i nederkant ca 3 cm, eftersom isoleringen bakom stoppar luckan från att öppna mer.
Hade samma lucka (wipex) förut. Enligt min mening rena skiten (modragsvikten sitter på innsidan som sotar igen och slutligen går det inte att justera, vrider sönder fästena tillslut) och svindyr. Har numera införskaffat en tigex. Har dock inte hunnit köra så länge för att ha ett helt komplett omdömme (3 mån). Men än så länge så är den helt klart bättre.
Senast redigerad av ztz den sön 15 jan, 2006 20:20, redigerad totalt 1 gånger.
Biona + Värmebaronen Star
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
4 turbolatorer (75 cm) i.
Såbi säck pellets.
trevik
Fröträd
Kontakt:

Inlägg av trevik »

ztz skrev:
trevik skrev:Frågan var väl inte till mig, men jag har Wipex draglucka som levererar monterad o klar när man köper Värmebaronens Comet-panna.
Hade samma lucka (wipex) förut. Enligt min mening rena skiten (modragsvikten sitter på innsidan som sotar igenom och slutligen går det inte att justera, vrider sönder fästena tillslut) och svindyr. Har numera införskaffat en tigex. Har dock inte hunnit köra så länge för att ha ett helt komplett omdömme (3 mån). Men än så länge så är den helt klart bättre.
Passar den i samma "hål" som wipexen? Eller kräver det ett större ingrepp?
Mvh
Micke
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Du köper till en anslutningplåt. Köpte min på http://www.dinvvsbutik.se.
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
ztz
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av ztz »

Men Tigex kanske är för klen för dig om du har så mycket drag. Gå ut och kolla på:

http://www.tigerholm.se

och i dokumentet:

http://www.tigerholm.se/swe/pdf/Dragluc ... luckor.pdf
Insatsrör 113 mm, 6,5 m
Ingen rökgasfläkt
Tigex 25
Såbi säck pellets.
Skriv svar