Blanketterna har kommit

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Micke skrev:
Patrik skrev:undrar om det gäller ifall man knött in en pelletsbrännare i sin olja/ved panna och nu vill byta till en pelletspanna och lyfta över den brännare man redan äger. :? :?:
Säkert bara att fylla i papperen på rätt sätt :P en vit lögn skadar kanske inte. det kan ju typ stå att man installerat pelletspanna när man satt in en biomatic eller combifire. :idea:
Jag sitter oxå och funderar om det går :roll:
Skulle haft en ny panna :D
För att de ska gå så ska man inte anmält att man bytt bränsle.. Då är det nog kört.. :(
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Stugsittaren skrev:Om vi tolkar det lite mer positivt kan vi hoppas att det är för att förbränningen skall bli bättre och därmed utsläppen lägre.
Fast då kan man väl undra ännu mer. I de flesta fall blir det ju lägst utsläpp per kWh om man kör för full effekt. Småeldande brukar släppa ut mer.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Vad tror ni att Boverket vill ha in för handlingar när de skriver:

• Handling som visar att anordningen för biobränsleuppvärmning är effektstyrd och har kontinuerlig och
automatisk bränsletillförsel.
• Handling som visar att fastbränsleanordningen uppfyller utsläppskraven som Boverket meddelat för sådana
anläggningar i tätort.

Räknas pellets som fastbränsle?
Viessmann Vitodens 222 F
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Tillverkaren/säljaren av pannan brukar ha ett dokument att referera till, där det visas att pannan är miljögodkänd.

Beträffande matarskruv etc. bör det väl kunna framgå på fakturan att man köpt sådana mojänger. Det finns väl ingen som installerar pelletsbrännare utan att mata in pellets per automatik, eller?

Och ja, pellets är fastbränsle, men ved duger inte, om man inte har en automatisk vedinkastare. Funderar på att göra en, bara för att...
Borde ju gå bra med några cylindrar som öppnar luckan och puttar in en pinne då och då. :idea:
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

apersson850 skrev:Tillverkaren/säljaren av pannan brukar ha ett dokument att referera till, där det visas att pannan är miljögodkänd.

Beträffande matarskruv etc. bör det väl kunna framgå på fakturan att man köpt sådana mojänger. Det finns väl ingen som installerar pelletsbrännare utan att mata in pellets per automatik, eller?

Och ja, pellets är fastbränsle, men ved duger inte, om man inte har en automatisk vedinkastare. Funderar på att göra en, bara för att...
Borde ju gå bra med några cylindrar som öppnar luckan och puttar in en pinne då och då. :idea:
Men om du skaffar en beg pelletsbrännare el åtminstone papper på en så får man bidraget även om det är en ved panna med acktankar som installeras...

:idea: Vem vill köpa en brännare på papperet för 1000:-?? :D :wink:
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
d.persson
Prima virke

som jag fattar

Inlägg av d.persson »

så är det sp test de är ute efter med miljö god känandet
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomrade ... ellets.htm
biona i nibe city vx. i iggesund
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Re: som jag fattar

Inlägg av Stugsittaren »

d.persson skrev:så är det sp test de är ute efter med miljö god känandet
http://www.sp.se/energy/sv/teknikomrade ... ellets.htm
För P-märkning krävs högst 75 mg/m3 OGC vid 10% O2. För bidraget 150 (enligt Byggreglerna de refererar till), så att referera till P-märkningen borde räcka.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

apersson850 skrev:Som fan läser bibeln:

Det står att man kan få bidrag för att byta ut en oljepanna, även om man exempelvis kunnat elda med ved i den tidigare. Kravet då är att du ska kunna visa att du sotat skorstenen, med avseende på sot från oljeeldning, eller att du kan visa att du har köpt eldningsolja (fakturan kvar) under de senaste två åren.
Så då beror det väl på när du började elda med pellets.
Skit oxå, Har vråleldat med ved i mina gamla kombipanna under de två år vi ägt huset så någon oljefaktura har inte :cry: Och oljetanken skar jag ut i våras!
Hur faan visar man att sotaren har sotat för olja när man både eldat med ved och kört med oljan som fanns kvar i tanken, får väl åka över till sotaren med en flaska whisky och fjäska!!

Troligen inget bidrag till mig inte trots att jag tänke byta ut hela rasket,
kunde väl ge sig faan på att man skulle åka dit på något villkor!!! :evil:
Kungen_72
Prima virke

Inlägg av Kungen_72 »

micke_932 skrev:Frågan är vad som händer med blanketten, länstyrelsen tycker säkert att man ska ha höjt fastighetsvärdet så dom tar säkert tillbaka pengarna där i slutänden tor jag.....

Micke

Kanske är bättre att dom inte vet vad man har i källaren!!
Dom kan nog ta sitt bidrag och stoppa upp det där bak!! :evil:
wertok
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av wertok »

Kungen_72 skrev:
micke_932 skrev:Frågan är vad som händer med blanketten, länstyrelsen tycker säkert att man ska ha höjt fastighetsvärdet så dom tar säkert tillbaka pengarna där i slutänden tor jag.....

Micke

Kanske är bättre att dom inte vet vad man har i källaren!!
Dom kan nog ta sitt bidrag och stoppa upp det där bak!! :evil:
Dom får reda på det ändå via sotaren!
Då: 30 000:-/år med olja :-(
Nu: 15 000:-/år med pellets :-)
Thermia Biomatic 20+
4 kg/m² & månad
Huset byggt 1947
Mortel
Fröträd

Re: Blanketterna har kommit

Inlägg av Mortel »

postmanpat skrev:Nu finns blanketterna och information på www.boverket.se , konverteringsstöd...
Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3

Vilka pelletsanläggningar idag direktreglerar effekten med avseende på utomhustemperaturen? Det vanligaste är väl automatshuntar som reglerar med avseende på antingen innetemp eller utetemp?

Jag har svårt att se meningen med en sådan snäv skrivelse?
BlueFlame sedan -05
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Mortel skrev: Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3

Vilka pelletsanläggningar idag direktreglerar effekten med avseende på utomhustemperaturen? Det vanligaste är väl automatshuntar som reglerar med avseende på antingen innetemp eller utetemp?

Så blir det när ett gäng idioter ska sitta o leka.. :twisted:
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3
Det måste betyda att jag kan köpa en shuntautomatik oxå. Tack för det farbror staten.

Jag undrar om de kan betala för ett skorstensskydd oxå?
http://www.skorsten.nu/sotare_dansare_vindflojel.htm

Det är kul att handla med skatterabatt. Har någon kommit på något mer?

/Magnus
mbqmbq
Prima virke

Inlägg av mbqmbq »

Jag handlade skorstensskyddet från http://www.finspis.se/ och de tog 950:-. De tog inte 1600:- som de gjorde på de stället jag länkade till.

/Magnus[/quote]
HET
Prima virke

Inlägg av HET »

Mortel skrev: Intressant är följande: "Kraven innebär att biobränsleanordningens effekt ska styras av utomhustemperaturen...". p.5 s.3

Det står ingenstans att effekten skall direktregleras med avseende på utomhustemperaturen. Det måste väl räcka att man har termostatventiler eller liknande? Jag tycker det är självklart att det är utomhustemperaturen som styr då. Om det är 30 grader varmt ute så går inte brännaren ofta.
Viessmann Vitodens 222 F
Skriv svar