Kontrolera förrådsskruven

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Allan skrev: En egen slutsats: Den svarta axeln måste ha en större diameter, där den ligger an mot bronsbussningen, på insidan.
Eller att det är påsvetsat ett mothåll på axeln som "stödjer sig" mot bussningen.
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:
Allan skrev: En egen slutsats: Den svarta axeln måste ha en större diameter, där den ligger an mot bronsbussningen, på insidan.
Eller att det är påsvetsat ett mothåll på axeln som "stödjer sig" mot bussningen.
Jepp axeln 25 mm o nersvarvad till ca 15 mm som går genom bussningen..

Men hursom helst har ja kollat upp detta bättre nu o monterat den som thermia säger..
Lossade skruven o körde den tom på pellets o då såg ja att försträckningen va 9,5 cm på 4,2 meter skruv så de va drygt dubbel försträckning mot föreskrivna 1 cm/m skruv.. Så jag kortade röret 5 cm..

Med den försträckningen som va så låg allt tryck bara på den stor brickan o aldrig på bronsbussningen..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Sitter inte skruvspiralen fast i röret??
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Roli skrev:Sitter inte skruvspiralen fast i röret??
Nää den snurrar annars kom de nog inte nå pellets ur skruven..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Vänta nu här, innan talade vi om förspänning, nu talar André om försträckning. Trycks den ihop eller sträcks den ut vid montering?
Om den sträcks ut, kan jag förstå att brickan i änden kan få stryk.

Nu har jag läst på (länken till Thermia tidigare). :oops:
Det är tydligen så, att spiralen ska sträckas med 0,5 cm(!) per meter längd vid montage, enligt Thermias monteringsanvisningar.
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

André skrev:
Röret snurrar väl också och då kan ju spiralen vara fast i röret....

Om inte röret snurrar varför skall man då ha en bussning i änden? Då är ju den onödig.

På min förråsskruv sitter spiralen fast på röret som dessutom snurrar. Sitter spiralen fast på röret så kan den ju inte sträcka ut sig som den gjorde hos Libi.
Moderator
Användarens profilbild
Stugsittaren
Pannrumstomte!

Inlägg av Stugsittaren »

Roli skrev:
André skrev:
På min förråsskruv sitter spiralen fast på röret som dessutom snurrar. Sitter spiralen fast på röret så kan den ju inte sträcka ut sig som den gjorde hos Libi.
OK Kan det vara så att ni pratar om olika rör. Kärnröret innanför skruven vrids väl med skruven. Däremot bör ytterröret med öppningarna ligga stilla. Då bör även ytterrörets gavel sitta fast.
CTC Ecoflex som värmer ett 60-talshus på 100 m² sedan okt 2006. Ca 3 ton /år. En 5 meters rostfri schiedel-skorsten (120 mm+30 isolering). Tigex 25. Sotar panna + skorsten själv 3 ggr/år. Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Stugsittaren skrev:
Roli skrev:
André skrev: Nää den snurrar annars kom de nog inte nå pellets ur skruven..
OK Kan det vara så att ni pratar om olika rör. Kärnröret innanför skruven vrids väl med skruven. Däremot bör ytterröret med öppningarna ligga stilla. Då bör även ytterrörets gavel sitta fast.
Vi pratar nog om olika rör.. :lol: Naturligtvis snurrar kärnröret..
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Det gäller tydligen att hålla ordning på formuleringarna......

Jag menade naturligtvis om spiralen satt fast i kärnröret. Och det har jag ju fått svar på nu, efter lite rörformuleringsförväxlingar.
Moderator
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Nja både och.. Axeln går igenom bronsbrickan men axeln är grövre 1 cm in från änden..

Gjorde nu som det va sagt detta med 1 cm/meter (enligt thermia Mats) i försträckning o nu kollade jag hur skruven beter sej o inte fan trycks den ut så axel/skruven trycker mot bronsbussningen... :( Det är fortfarande så att det är den stora plåt brickan som liggeran mot ändröret på utsidan när skruven går full.. Testade med att stoppa in fingret i skruven då den gick o då tvingades man ta i lite lätt för att kunna trycka ut den så det började ligga mot bronsbussningen..

Jag plockade isär allt igen o då såg ja att det låg ca 2 mm spån på bronsbussningen på sidan som ska trycka mot ändröret.. :?

Då gick jag in på mr.pellets sida o kollade om thermia flexskruv.. o vad står de då där, jo de ska va 3-5 mm förstäckning/meter skruv... :twisted:
Inte 1 cm/m som jag nu gjort de så min skruv va 4 ggr såmycket förspänd mot vad den ska va.. Den skulle varit förspänd 12,5-21 mm o min va 95 mm o nu 40 mm.. :shock: :x

Så nu är det bara att korta röret en gång till.. :(
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

Roli skrev: Det är väl så här som det borde se ut. När skruven skall "dra ut" pellets ur förrådet så tar det ju emot och skruven vill då röra sig i motsatt riktning mot pelletsen och då skall väl bussningen sitta på insidan och ta emot de krafter som uppkommer när pelletsen skall ut ur förrådet.

Att vända på bussningen så som bilden ovan är ritad torde bara ge upphov till problem och inte lösa dem.....
Titta igen, den sitter på insidan.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
zeylon
Stor entusiast!

Inlägg av zeylon »

André skrev: Då gick jag in på mr.pellets sida o kollade om thermia flexskruv.. o vad står de då där, jo de ska va 3-5 mm förstäckning/meter skruv... :twisted:
Inte 1 cm/m som jag nu gjort de så min skruv va 4 ggr såmycket förspänd mot vad den ska va.. Den skulle varit förspänd 12,5-21 mm o min va 95 mm o nu 40 mm.. :shock: :x

Så nu är det bara att korta röret en gång till.. :(

I monteringsanvisningen står det 5mm/m men enligt Mats på Thermia så skulle det vara hårdare förspänt, närmare bestämt 1cm/m. Och ja, han visste att det står 5mm/m i monteringsanvisningen. Jag antar att erfarenheten har visat att det bör vara mer... Som vi alla vet så är inte Thermia särskilt snabba på att uppdatera sina manualer. :lol:
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

zeylon skrev:
Roli skrev: Det är väl så här som det borde se ut. När skruven skall "dra ut" pellets ur förrådet så tar det ju emot och skruven vill då röra sig i motsatt riktning mot pelletsen och då skall väl bussningen sitta på insidan och ta emot de krafter som uppkommer när pelletsen skall ut ur förrådet.

Att vända på bussningen så som bilden ovan är ritad torde bara ge upphov till problem och inte lösa dem.....
Titta igen, den sitter på insidan.
Den sista meningen i mitt inlägg enligt ovan kanske inte riktigt förklara vad jag menade. Bilden är det som jag menar är rätt, bussningens fläns på insidan. Läser du ut något annat från mitt tidigare inlägg så har jag formulerat mig fel.
Moderator
Allan
Lärjunge!
Kontakt:

Inlägg av Allan »

Det här liknar den klassiska kommateringshistorien, ni vet:
Bonden, som eventuellt ska resa till släktingen, skriver:

Kan jag så kommer jag inte. Kan jag inte så kommer jag.
Hade han satt ut kommatecken, hade det blivit så här:

Kan jag så, kommer jag inte. Kan jag inte så, kommer jag.

Ett kommatecken här och där kan göra underverk!
TMV kombipanna -74, shuntaut. CBJ
Pellx -01, proc. 7.xx
Elpatr. 6 kW
Rör 110 mm, 3 meter
Förråd modif. 200-litersfat
Säck Agrol
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Att uttrycka sig rätt när man skriver snabbt, blir ibland inte riktigt som man tänkt sig. Man tänker en sak och texten säger något annat........

Man vet ju hur man vill ha det, men när man läser sin egen text så säger den någonting helt annat.
Moderator
Skriv svar