Problem med Janfire NH brännaren / pannan

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

André: Javisst går den fett om du lägger in fel värden, det är ju därför att du ska lägga in rätt värde :-)

Om man har en Flex-A och skruvar på fläkten själv ska man ju ställa den rätt där med eller hur?

I övrigt är fläkthastigheten konstant och matningen som justeras på en NH när vi pratar om energivärde & volumvikt.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Jomil
Entusiast!

Automatisk rengöring

Inlägg av Jomil »

Tronci hur ofta kör du den automatiska rengöringen ?
Kan de vara den som fyller pannan med oförbränd pellets ?

/Micke
Janfires spaksotar panna tidigare Flex A, nu NH
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Icecap skrev:André: Javisst går den fett om du lägger in fel värden, det är ju därför att du ska lägga in rätt värde :-)

I övrigt är fläkthastigheten konstant och matningen som justeras på en NH när vi pratar om energivärde & volumvikt.
De va det ja menade för ja tycker det är konstigt att Tronics solett väger 640g/l o ja aldrig haft under 680g/l under mina 2 år o 3 mån med solett.. :?
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Jag kör automatiska rengöringen enl. default, var 2500 matningen men har även provat och ändrat detta värde, på uppmaning av Janfire, till 3500, 4000, 5000 med samma resultat...
Alla andra värde i brännaren har jag kört enl. fabriksinställningarna.
När det gäller vikten på pellets g/l, skall prova väga störe kvantiteter, 5 ellet 10l... Tycker ändå att brännaren borde ej kasta oförbränt pellets i pannan, även om det skulle diffa lite på vikten...
Janfire NH pelletspanna och brännare + Pellistore förådd
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Hur gör man vid nyinstallation av NH? Litar man blint på
att det stämmer med att lägga in vikt och energiinehåll i styrprogrammet eller kollar man förbränningen också det är ju trots allt den som är viktigast.

/Micke

PS
Jag har en kartong i källaren med en ny NH som ska i drift snart
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Jomil skrev:Hur gör man vid nyinstallation av NH? Litar man blint på
att det stämmer med att lägga in vikt och energiinehåll i styrprogrammet eller kollar man förbränningen också det är ju trots allt den som är viktigast.

/Micke
Nog skulle då jag vilja att det gjordes en rökgaskoll..

Bionan jag hade skulle oxå ställa in sej själv o de blev likande resultat som Tronic har..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Teknikern som installerade brännaren har gört rökgastester för olika effkt, från 6 - 15 KW och sa att dessa var OK.
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Skumt som tusan! Knappast fel på matningen då?
Dum fråga men ideerna börjar sina.
Står pannan och brännare i våg

/Micke
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Har kört tidigare Flex-A brännare och inte haft problem, definitivt ingen oförbränt pellets i pannan. Problem dök upp med nya brännaren...
Har inte kontrollerat om dem står i våg, annars pannan sitter på en betong platta där tidigare pannor har varit och tror att det inte något problem med detta...
Jag och Janfire folk har grublat i 2 mån. på detta... visst sinar ideerna...
FBKfan
Fröträd

Re: Har ingen annan problem med Janfire NH brännaren / panna

Inlägg av FBKfan »

Tronci skrev:- Oförbränd pellets "spottas" i pannan av brännaren, ca. 200st. på 2 dagar!!! - detta har gjort att pannan är nu helt nedsotat, pga rök från pelletsbitarna...
- brännaren klarar ej av underhålls läge Detta gör att spiralen kör igång var 25-35 minut, alltså ca. 40-50 omstarter per dag!
Här kommer fler idéer. Man vill ju gärna hjälpa till :D
Jag är ju ingen expert, men detta kanske Icecap kan reda ut ifall jag är fel ute.

I ditt 1:a inlägg så skrev du att brännaren inte klarar av underhålls läget. Jag antar att glöden helt enkelt slocknar då, eller?
Brännaren måste då startas om och läser man bruksanvisningen så görs då en rengöring av brännarkoppen före start.
Denna rengöring skulle kunna förklara dina oförbrända pelletsar?

Skulle man då kunna ringa in problemet till att hitta orsaken till att brännaren slocknar i underhållsläget?

Vad finns det för inställningsmöjligheter i brännaren angående detta? Kan exempelvis ett felaktigt inställt energivärde för pelletsen orsaka att brännaren inte klarar underhållsläget?
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Mycket bra inlägg FBKfan!

Jag har för länge sedan funderat på detta och förmedlat det till Janfire.
Har observerat / bevakat detta. Det är inte alltid att det sker rengöring av brännarkoppen före start fast underhållselden slocknar. Iblan värmer den upp och kör drift, ibland rensar det. Detta kan bidra til en del av pellets bittarna som hamnar i pannan.
Men, läs och häpna... har lysnat när pannnan var i drift, efter att ha rengört den med damsugaren - jag hörde pellets byttar som då och då ramlar ner på pannans botten!!! Detta skall var omöjligt enligt Janfire!
Jag öppnade pannan efter att uppvärmningen var avsluttat och den körde underhålls / vänta lägge och... där var några pellets på botten av pannan. Jag skulle kunna tro att det är dessa två som orsakar så mycket pellets i pannan: underhålls elden fel och det faktum att det "spotar" pellets iblan rakt i pannan...
Varför, hur ? Hoppas att det fixas snart!
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Kan väl inte va så att brännarbotten är indragen en bit ibland då skulle pelletsen kunna ramla ur brännaren..
Ioof osanolikt att det skulle va så på 3 st brännare i rad.. :?

Men även om det ramlar ur x antal pellets så ska väl ändå inte pannan sota så mycket tycker man..
Jomil
Entusiast!

Inlägg av Jomil »

Jag har packat upp NH brännaren ur kartongen och läst lite i manualen.

Du skulle kunna testa att köra ett tag i manuellt läge. (7)
Då får du tända manuellt och har automatiskt underhållfyr i alla
effektlägen men INGEN askurskrapning görs i detta läge.

Rengör pannan först så ser du om mängden oförbrända pelletsar
ändras.

/Micke
Tronci
Entusiast!

Inlägg av Tronci »

Hej Jomil och alla andra

Har Du fått brännaren igång? Fungerar det bra?
Problem med öförbränt pellets på pannans botten eller andra problem?

Följande problem / fel har jag efter att ha sotat pannan / brännaren och kört 20 tim.:

- oförbränt pellets i pannan: ca. 50-55 bitar varav ca. hälften närmast dörren, p.g.a. skrapan
- underhållsläge slutade fungera och övergick till "väntar" efter 15 - 26 min. Därefter, när den skall börja värma pannan den kyller ned brännaren, fläkten blåsser i ca. 5-7 min. och kör askskrapning - detta vid varje omstart, ca. 1 gång/timme. Elspiralen används till varje omstart - undrar hur länge den orkar med om de används ca. 20 - 25 ggr./dag...
- meddelande " Flamvakt aktiverat / utlöst"
- pannans dörr och inne i pannan mycket nedsotade :cry:

Jag tror att problemet med underhållsläge och flamvakten beror på brännarens program - parametrar.

Andra som har liknande problem?
Have a nice pellets day!
FBKfan
Fröträd

Inlägg av FBKfan »

Hej Tronci!

Gör det ingen som helst skillnad om du experimenterar med att höja eller sänka värdet för Volymvikt och Energivärde i brännaren?

Detta för att utesluta att felet beror på att du har ett felaktigt inställt värde för den sorts pellets du använder.
Du hade ju fått lite luriga värden när du vägde pelletsen. Det vore väldigt intressant om du kunde bringa klarhet i detta.
Skriv svar