Tillbaka på ruta ett...

André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:
Jag känner mig lite tveksam inför gjutjärn, har inte det relativt lätt för att spricka?
Det är inte nått jag hört om att det skulle vara så men att de går byta sektionen om den pajar vet jag.. Enligt min farbror som är fd rörkrökare (46 år i yrket) så är det klart hållbaraste pannorna..

Vet av ett antal pannor från 50 talet som varit utsatta för både kraftig kokning o tvär avkylning utan haveri..
Svärfar kör med ved i en gjutjärnare från 64 o han hoppas att den ska hålla i 20 år till så att han inte behöver byta nån panna.. Hans bror har en likadan fast en 53:a som han kör med en janfire i o båda har tidigare körts med olja/ved men ser ut att ha många år kvar..

Men därimot så är verkningsgraden med ved bara ca 70-75% o dom är inte godkända för vedeldning men med pellets är dom godkända.. Verkningsgrad med olja/pellets ligger på ca 90% o då är dom miljögodkända då det är peletsbrännaren som ska vara godkänd..
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

André skrev:
Thomas_P skrev:
Jag känner mig lite tveksam inför gjutjärn, har inte det relativt lätt för att spricka?
Det är inte nått jag hört om att det skulle vara så men att de går byta sektionen om den pajar vet jag.. Enligt min farbror som är fd rörkrökare (46 år i yrket) så är det klart hållbaraste pannorna..

Vet av ett antal pannor från 50 talet som varit utsatta för både kraftig kokning o tvär avkylning utan haveri..
Svärfar kör med ved i en gjutjärnare från 64 o han hoppas att den ska hålla i 20 år till så att han inte behöver byta nån panna.. Hans bror har en likadan fast en 53:a som han kör med en janfire i o båda har tidigare körts med olja/ved men ser ut att ha många år kvar..

Men därimot så är verkningsgraden med ved bara ca 70-75% o dom är inte godkända för vedeldning men med pellets är dom godkända.. Verkningsgrad med olja/pellets ligger på ca 90% o då är dom miljögodkända då det är peletsbrännaren som ska vara godkänd..
Det var nästan lite imponerande :D Då är det i effektiviteten med ved man hittar problemet som gör att gjutjärnspannorna tillverkas i liten omfattning?

Vad innebär det att de inte är godkända för vedeldning? Gör det mig till en miljöbov om jag eldar med ved i en sådan eller kommer kråkorna att bygga bo väldigt nära min skorsten...? Jag är visserligen en stor djurvän men jag huserar redan ett helt gäng gråsparvar under takpannorna så kråkorna får hitta någon annan att flytta in hos... :wink:
VB Comet med Viking Bio & Mafa mini, installerat 2006/06
Kåk från -49 på 120kvm i 1½ plan med direktel på ovanvån.
2 vuxna & 4 ungar.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Thomas_P skrev: Jag känner mig lite tveksam inför gjutjärn, har inte det relativt lätt för att spricka? Det må så vara att det håller jättelänge men det måste väl finnas en anledning till att branschen i stort har gått ifrån gjutjärn?
Anledningen till att branschen har gått ifrån gjutjärn ligger nog mera åt hållet att kunskapen att gjuta saknas, än att materialet har lätt för att spricka. Titta på alla dessa gamla köksspisar och kaminer i gjutjärn som går att köpa begagnade. Många är ju från början av 1900-talet och fortfarande intakta. Okej en del är spruckna med det beror nog i stor del på att de är "hårt" eldade. Skillnaden mellan en köksspis/kamin och en gjutjärnspanna är ju att pannan har vatten på ena sidan som kyler medans köksspisen/kaminen "endast" har luft vilket inte leder bort värmen lika bra som vattnet.

Dessutom är det nog tyvärr så att många panntillverkare finner det lättare att tillverka i plåt. det är ju "bara" att skära ut bitarna från färdiga plåtar och sedan svetsa..... Medans gjutjärnskonstruktioner kräver mera. Nu är jag inte bra på gjutjärn men jag tror att kunskapen helt enkelt har försvunnit i och med att folk pensioneras och dör...
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Användarens profilbild
Roli
Pannrumsfreak!!!

Inlägg av Roli »

Thomas_P skrev: Vad innebär det att de inte är godkända för vedeldning?

De släpper ut för mycket "otillåtet"......
Thomas_P skrev:Gör det mig till en miljöbov om jag eldar med ved i en sådan eller kommer kråkorna att bygga bo väldigt nära min skorsten...?
Ja, dessutom kan det vara så att du inte ens får montera en sådan panna för kommunen (om du skall elda med ved). Beror lite på i vilken kommun du bor samt om det är inom tättbebyggt område eller ute på landet som du "huserar".
Moderator
Nu Bioline 20 (-06) 14 kW tid. EcoTec A3 (-97) 15 kW, TMV Alpha Keram UB, vakuumtransp. för pellets mellan ext.förråd och pannrum, ca.11 m² Lesol 5AR, 1,8 m³ 4 slingors acktank, 4-vägs shunt med CBJ, KW SID 012 dragbegr.
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Hmmm... om man nu inte behöver låta sig avskräckas av gjutjärn så borde ju Tellus F7D vara en panna att ta med i beräkningarna. Fast om den inte är godkänd för vedeldning p.g.a. att det är en miljöbov så försvinner det roliga igen. Att smygelda i en panna för att kommunen inte tillåter den av miljöskäl är lägre än vad jag kan sträcka mig till. Om andan faller på vill jag ju kunna tända en brasa någon gång då och då.

Finns det inget man kan göra för att få den godkänd för vedeldning?
2 vuxna & 4 ungar.
Karla1
Pannrumsnisse!

Inlägg av Karla1 »

Du har även Roca- pannan som Torsbyugnen säljer. En ren gjutjärnspanna. Byggd i sektioner, för ved och pellets.

http://www.torsbyugnen.se
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Karla1 skrev:Du har även Roca- pannan som Torsbyugnen säljer. En ren gjutjärnspanna. Byggd i sektioner, för ved och pellets.

http://www.torsbyugnen.se
Jo, men är någon av dessa godkända för vedeldning?

Nu blir jag osäker på Focus PE-25, den är sannolikt inte heller godkänd för vedeldning. Jag tror inte att det står något om det någonstans men däremot tror jag att jag har sett det angående PE-20 och PE-30.

Jag vill ju så gärna ha en ackumulatortank då det öppnar möjligheter och den första möjligheten som jag skulle vilja ha är att kunna elda med ved om andan faller på.... :? Sen är det ju som med allt annat, man försöker ju hålla kostnaden nere, det är bland annat därför som ex. Baxi Bonus inte är aktuell, dessutom kräver den betydligt större skorsten än vad jag har.
2 vuxna & 4 ungar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Att köpa en överförbränings panna år 2006 är ju helt konstigt.
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Andreas Hansson skrev:Att köpa en överförbränings panna år 2006 är ju helt konstigt.
Ännu konstigare finner jag ditt inlägg, utveckla gärna vad du menar. Alla har inte koll på allt vilket du verkar förutsätta.
2 vuxna & 4 ungar.
Andreas Hansson
Pannrumshärskare!

Inlägg av Andreas Hansson »

Jag menar att ska man elda med ved så ska man inte elda i en överförbränings panna som föreslås ovan.
Bild
Överförbräning
Usch Dålig verkningsgrad

Bild
Omvänd förbränning med särskild gasbrännkammare.

Bra verkningsgrad och utsläpp

http://www.novator.se/bioenergy/wood/b3.html
Baxi Innova 30kw-2000L Ack
Jøtul I 520 FL
Thomas_P
Stor entusiast!

Inlägg av Thomas_P »

Tack för din förklaring Andreas :D

Om man helt och hållet skippar tankarna på vedeldning och i stället utgår från att elda med pellets men fortfarande mot acktank. Bör man då titta på andra pannor eller är de som varit på tal fullt kompetenta till uppgiften?
2 vuxna & 4 ungar.
logaritmen
Stor entusiast!

Inlägg av logaritmen »

Said skrev:
logaritmen skrev:Hej!
...

Nu till det fiffiga: Jag placerade shuntgruppen till radioatorsystemet direkt på laddningsledningen från pannan,alltså före acktanken...
Hej logaritmen

Har läst detta ett par gånger, men har lite svårt att "koppla" :) .
Får väll skylla på att jag inte har någon anläggning att jämföra med/på :oops:

Du, eller kanske någon annan (André), har möjligtvis ingen skiss eller ritning på detta??

Tack på förhand
Said
(som befinner sig i inlärningstadiet vad gäller pelletsvärmesystem)
Hello Said.

Det verkar vara svårt att hitta någon bra bild på min koppling.
Ingen verkar ha den,men Baxi har en snarlik.
Se Baxis sida gå in på produkter/ackumulatortank se Baxi Blå.

Där finns en bild på Baxis lösning.Den enda skillnaden är att jag har placerat shunt gruppen till vänster om den första tanken.Alltså direkt på pannans laddnings ledning. Samt att returen från radiator systemet skall gå rakt ner på returen till pannan. Inte som på bilden, där går returen från radiatorsystemet ner i tankens nedre botten. Gör man som jag har gjort hamnar returen från radiator systemet direkt till höger om laddomaten.Då utnytjar man hela acktankens lagrings kapacitet. Fungerar Perfekt...

Väljer man, med denna koppling en panna med så lite vatten innehåll som möjligt.Förstår man att denna installation är opptimal till pellets eller vedeldning...
http://www.baxi.se/
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Thomas_P skrev:
Om man helt och hållet skippar tankarna på vedeldning och i stället utgår från att elda med pellets men fortfarande mot acktank. Bör man då titta på andra pannor eller är de som varit på tal fullt kompetenta till uppgiften?
Nä då finns det ingen anledning att göra de för då är den gdkänd då är det brännaren som står för förbränningen o pannan är bara värmeupptagande yta..

Vid vedeldning kan man jämföra Tellus med en ved kamin/kökspanna..
apersson850
Pannrumstomte!

Inlägg av apersson850 »

Man brukar avråda från Logaritmens sätt att ansluta ledningarna till elementen.
Anledningen till att man ska ha framledningen och returen från elementen utspridda diagonalt över tankarna är då att man vill ha ett jämnt uttag av varmvatten i tankarna. Om både framledningen och returen sitter vid samma sida om tankpaketet, tas mest värme från den tanken som är närmast, och sen avtar det längre bort. Ju fler tankar man är tvungen att dela upp sin volym på (av utrymmesmässiga skäl, exempelvis), desto sämre blir det.

Dessutom har man ofta fler värmekällor än bara pannan, som kanske utnyttjas parallellt, eller omlott med varandra. Tankarna är då den centrala delen i det hela, inte pannan.

Detta hindrar naturligtvis inte att det kan fungera bra som logaritmen beskriver det. Detta inlägg skrev jag bara för att förklara varför man inte brukar göra så.
Själv har jag shunten mellan tank ett och två, där ett står närmast pannan. Returen går in i förbindelseröret i bottnen av tankarna, nära tank tre. Det drar tillräckligt med vatten från pannan för att den ska svalna av betydligt fortare än vad tankarna gör, fast det hade den nog gjort ändå, så jag vet inte om det egentligen betyder något alls.
Anders. Värmer med sol, ved och (helst inte) el.
Skriv svar