Värt att tillägga är att vid installationen av brännare skall man också gå över tätningarna vid samtliga luckor så att pannan är tät från tjuvluft. Då skapar man också bättre förutsättning att få ett tillförlitligt mätprotokoll. Se över rökrörstätningar mm. Även mäta upp draget, för att se om man behöver montera en dragbegränsare. Det mest viktiga som många slarvar med är luckorna där brännaren monteras. För tunna plåtar som gör att dom ej tätar ordentligt. Man river bort isoleringen på insidan så man får för hög strålningsvärme bakåt som går ut i hela brännarkroppen. Man bör se till om det går att ha minst 25 mm eldfast bordskiva som isolerar luckan på insidan. Detta har nog många med dom tidigare Pellx brännarna haft erfarenhet av, då plasthuven har börjat smält. Glöm då inte bort att man har ett kretskort som sitter på brännaren. Jag undrar vad händer med dom oseriösa installatörerna när vågen har lagt sig?
Dessa som inte kan med ett mätinstrument eller som inte bryr sig att justera efter installationen hos kunderna. Det är ju justeringar som dom ska livnära sig på då dom ej kan sälja så mycket av eldningsutrustningen längre. Sedan till dom hutlösa priserna som jag sett många får betala. Över tusen spänn, inte klokt. 300 - 500kr är vad det är värt inte ett rött öre mer. Det måste till krafttag för att få sertifierade installatörer, så inte vilka skrotnissar som helst får installera en eldningsprodukt. Som det är i dag så är det inte rättvist åt konsumenten.
Låg CO2, vad innebär det?
-
- Stor entusiast!
- Inlägg: 152
- Blev medlem: lör 25 mar, 2006 21:38
En sak jag tänkte på när Karla1 skrev. Är att han nämde, att draget i skorstenen är rätt. (undertrycket i skorstenen)Karla1 skrev:Värt att tillägga är att vid installationen av brännare skall man också gå över tätningarna vid samtliga luckor så att pannan är tät från tjuvluft. Då skapar man också bättre förutsättning att få ett tillförlitligt mätprotokoll. Se över rökrörstätningar mm. Även mäta upp draget, för att se om man behöver montera en dragbegränsare. Det mest viktiga som många slarvar med är luckorna där brännaren monteras. För tunna plåtar som gör att dom ej tätar ordentligt. Man river bort isoleringen på insidan så man får för hög strålningsvärme bakåt som går ut i hela brännarkroppen. Man bör se till om det går att ha minst 25 mm eldfast bordskiva som isolerar luckan på insidan. Detta har nog många med dom tidigare Pellx brännarna haft erfarenhet av, då plasthuven har börjat smält. Glöm då inte bort att man har ett kretskort som sitter på brännaren. Jag undrar vad händer med dom oseriösa installatörerna när vågen har lagt sig?
Dessa som inte kan med ett mätinstrument eller som inte bryr sig att justera efter installationen hos kunderna. Det är ju justeringar som dom ska livnära sig på då dom ej kan sälja så mycket av eldningsutrustningen längre. Sedan till dom hutlösa priserna som jag sett många får betala. Över tusen spänn, inte klokt. 300 - 500kr är vad det är värt inte ett rött öre mer. Det måste till krafttag för att få sertifierade installatörer, så inte vilka skrotnissar som helst får installera en eldningsprodukt. Som det är i dag så är det inte rättvist åt konsumenten.
Man bör alltså även se till att justera brännarna vid gynsamma vind förhållanden.
Man justerar alltså inte in en pelletsbrännare vid orkanvindar.
Många Installatörer tänker inte på detta???????
Log.
-
- Entusiast!
- Inlägg: 130
- Blev medlem: fre 31 mar, 2006 00:21
- Ort: Västerbotten
Hoppas att det är OK att lägga in mina senaste rökgasanalysvärden (långt ord) här.
Rök temp__~175C
CO2_______9-11%
CO________150-300ppm
O2_________10-12%
TESTO 300M testinstrument.
Vad anser ni om dessa värden? Skall sägas att det var lite knepigt att "få till" dessa värden på CO2. CO2 var lågt, ca6-8% och O2 låg högt och än hur jag vred på fläkt inställningen så fick jag inte till det.
Men när jag ökade på matningen samt sänkte fläkthastigheten så blev värdena bättre! Alltså som angivet högst upp på meddelandet. Verkar detta logiskt och hur hänger det isåfall ihop?
Rök temp__~175C
CO2_______9-11%
CO________150-300ppm
O2_________10-12%
TESTO 300M testinstrument.
Vad anser ni om dessa värden? Skall sägas att det var lite knepigt att "få till" dessa värden på CO2. CO2 var lågt, ca6-8% och O2 låg högt och än hur jag vred på fläkt inställningen så fick jag inte till det.
Men när jag ökade på matningen samt sänkte fläkthastigheten så blev värdena bättre! Alltså som angivet högst upp på meddelandet. Verkar detta logiskt och hur hänger det isåfall ihop?
Nibe City 2003 - 6m 110mm insatsrör - Tigex 25 draglucka
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Ariterm PX22
Bulkförråd 6m3 matar direkt till brännaren med org skruv
ThermOmatic CBJ Shuntautomatik (x2)
Thermia Aura L/L värmepump
Du gick helt enkelt raka vägen från ett för stort syreöverskott till en bättre förbränning. Du behövde både öka bränslet och minska syret för att nå dit från den inställningen du började med. Ibland får man göra så, ibland räcker det att leka med antingen fläkten eller med matningen. Du kan inte fläkta hur lite som helst eller hur mycket som helst och heller inte mata hur lite eller hur mycket som helst i ditt system. Nedanstående projektion visar principen:Highlander skrev:Hoppas att det är OK att lägga in mina senaste rökgasanalysvärden (långt ord) här.
Rök temp__~175C
CO2_______9-11%
CO________150-300ppm
O2_________10-12%
TESTO 300M testinstrument.
Vad anser ni om dessa värden? Skall sägas att det var lite knepigt att "få till" dessa värden på CO2. CO2 var lågt, ca6-8% och O2 låg högt och än hur jag vred på fläkt inställningen så fick jag inte till det.
Men när jag ökade på matningen samt sänkte fläkthastigheten så blev värdena bättre! Alltså som angivet högst upp på meddelandet. Verkar detta logiskt och hur hänger det isåfall ihop?

Du låg alltså i den högra delen av diagrammet och sökte dig åt vänster genom att minska ditt luftöverskott. Den magentafärgade linjen är CO och den röda "stack loss" är förbränningsförlusten som skall minimeras. Din CO ligger lite högt (men klart under godkända gränsvärden). Gissar att du har lite tjyvluft som höjer den uppmätta O2 halten (och sänker därmed den beräknade CO2 halten). Det tror jag är förklaringen till att du inte når skolboksvärden på O2 och CO2 (om nu brännaren är OK och lågan inte brinner rakt in i pannväggen etc etc). Har du en kombipanna kan du räkna kallt med tjyvluft i vedluckorna, gärna i bakkant. Som Karla1 skrev så kan det också löna sig att inspektera hur bråttom din installatör hade... är det tätat ordentlig vid plåten där brännaren sitter? Ta en stor tub pannkitt... Har du lock på ditt veckoförråd så att inte luft smiter in bakvägen?
BlueFlame sedan -05