El till 20+?

Övrig diskussion i de allmänna forumen.
di5majo
Prima virke

Re: El till 20+?

Inlägg av di5majo »

Vad menas med reservkraft?
Becker
Energiprofet!

Inlägg av Becker »

Jag tror att han syftar på möjligheten att köra med ett elverk (bensin / diesel), eller med någon typ av batterikraft med konverter till 220V för avbrottsfri drift. Mycket bra om man bor där man ofta har eller riskerar längre elavbrott. Skönt att ha möjligheten att relativt enkelt värma sitt hus även om elbolaget inte kan leverera... :D

Själv har jag en fast installation av elen till pannan.... Men om det skulle behövas är det inte så krångligt att montera en stickpropp på kabeln till brännaren. För att sedan kunna köra den på elverk / batteri...
Biomatic 20+, ombyggd till kedjedriften. Thermias shuntstyrning med inne- och utegivare, 300L förråd, och Tigex 25 draglucka. Småsäck Byggmax 16kg. Altbergsaskfälla.
Huset är i två plan, 137kvm + källare. Byggt 1929.
zeylon
Stor entusiast!

Re: El till 20+?

Inlägg av zeylon »

di5majo skrev:Hur är det med elinstallationen till en 20+, det behövs en tre faser till elpatronen antar jag, men hur är det till skruven? Eller vad är det för någon mer el som behövs för att köra pannan?
Du behöver dels en "vanlig" 240V matning för pannan (brännare, cirkulationspumpar, matarskruv, mm) och dels en trefas för elpatronen.
Hus 1: Pellets: Thermia Biomatic 20+, 7m3 bulkförråd i trädgården.
Hus 2: Ved: Baxi Solo Innova 30, 80ha vedförråd i skogen.
Skriv svar