Hej!
Skulle det bli billigare att ha en separat varmvattenberedare för varmvattnet på sommaren? Hur mycket energi tar en sådan per dygn, om man tar en 200 liters.
Mvh Daniel
elpatron eller pellets i sommar? (Nibe City panna)
Konsumentverket har testat olika fabrikat av beredare och dom har räknat fram förlusten till ca 1000 Kwh per år.
Normalförbrukning ligger mellan 7 och 10 Kwh varmvatten per dygn.
Själv är jag i färd med att installera en 110 liters beredare som skall sitta i serie med pannan, skall också montera en liten cirkulationspump som ska gå när pannan går och på så sätt värmer beredaren. Hoppas kunna köra pannan endast en gång varannan dag, får se om det funkar bra!
Just nu ligger förbrukningen på ca: 4 kg per dygn.
Normalförbrukning ligger mellan 7 och 10 Kwh varmvatten per dygn.
Själv är jag i färd med att installera en 110 liters beredare som skall sitta i serie med pannan, skall också montera en liten cirkulationspump som ska gå när pannan går och på så sätt värmer beredaren. Hoppas kunna köra pannan endast en gång varannan dag, får se om det funkar bra!
Just nu ligger förbrukningen på ca: 4 kg per dygn.
På jobbet:
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Panna: Generator 40 MW, Rökgasfläkt 230Kw
Brännare: 2 st 25 MW petro pulverbrännare
Hemma: Effekta 200 vve + KMP
Om man vill veta vilka bruk el eller pellets som är låga kostnader.
Är avgöra vad man tycker om sin plånbok ser tunna eller tjock
Så testar ex. 3 dygn med el resp pellets så ser man vad skillnad är.
men med pellets kommer man väl lite att räkna med slitage brännare.
Om man vill använda elpatron, så är bara att lägga runt om pannan med isolering eller frigolit. Men draglucka skall rörelse pga ventilation. Ta bort brännare och tät där pannluckas hålen.
Cirkulationpimp ska gå med lägsta varvtal. medan stäng shunt. Så att inte vatten ska stilla runt om husets element tycker jag.
Eller hur.
Är avgöra vad man tycker om sin plånbok ser tunna eller tjock
Så testar ex. 3 dygn med el resp pellets så ser man vad skillnad är.
men med pellets kommer man väl lite att räkna med slitage brännare.
Om man vill använda elpatron, så är bara att lägga runt om pannan med isolering eller frigolit. Men draglucka skall rörelse pga ventilation. Ta bort brännare och tät där pannluckas hålen.
Cirkulationpimp ska gå med lägsta varvtal. medan stäng shunt. Så att inte vatten ska stilla runt om husets element tycker jag.
Eller hur.
CTC 1100 -97 + köpte beg. VB-brännaren årsm -07
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
Siemens RVP200
Mini Mafa
Tigex 25.
-----------------------------------------------
Haft ägt VB Star + Viking bio under 2004-2010 nöjd, såld hus.
Märks stor skillnad CTC 1100 e bättre än Star
-
- King Pinne!!!!!
- Kontakt:
Vilket bara är 150-300 kWh/år (ca 2 små säckar pellets) mindre än en 750 liters acktank med 90 mm isolering...Draken skrev:Konsumentverket har testat olika fabrikat av beredare och dom har räknat fram förlusten till ca 1000 Kwh per år.

Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
Hej!
Jag kör välisolerad elberedare placerad i bostadshuset på sommaren. Pannan står i garaget och om jag ska värma varmvatten i den håller jag även pannan och skorstenen varm. Dessutom slipper jag med elberedaren förluster i kulverten mellan garaget och bostadshuset och jag kan låta VVC-pumpen vila.
Per
Jag kör välisolerad elberedare placerad i bostadshuset på sommaren. Pannan står i garaget och om jag ska värma varmvatten i den håller jag även pannan och skorstenen varm. Dessutom slipper jag med elberedaren förluster i kulverten mellan garaget och bostadshuset och jag kan låta VVC-pumpen vila.
Per
Hej
Jag har nu stängt av cirkpumpen samt ventiler ut till radiatorerna. Brännaren startar nu 3 gånger per dygn, var åttånde timme. Det tycker jag var grymt bra, innan gick brännaren mellan 4 - 5 gånger per dygn.
Kommer dock att motionera cirkpumpen varannan vecka, då står ju inte vattnet still hela tiden heller.
Mvh Daniel
Jag har nu stängt av cirkpumpen samt ventiler ut till radiatorerna. Brännaren startar nu 3 gånger per dygn, var åttånde timme. Det tycker jag var grymt bra, innan gick brännaren mellan 4 - 5 gånger per dygn.
Kommer dock att motionera cirkpumpen varannan vecka, då står ju inte vattnet still hela tiden heller.
Mvh Daniel
IVT HT C7 2004.
230 m2 Fageräng.
230 m2 Fageräng.