Murar man normalt sett in rökröret direkt i murstocken?

notti
Pannrumsnisse!

Inlägg av notti »

Innan jag satte slang i skorstenen så var stosen inmurad med vanlig murbruk och inga sprickor runt den på 16 år och nu när jag gjorde om det med slang så gjorde jag lika igen ..bara murbruk och ingen isolering och inga sprickor nu på 1 år ..och tätt är det för sotarn var hit och gjorde en provtryckning i juni inför sprängningsarbeten ute på gatan ..men hur som så är det inte fel att mura in ett band av stenullsmatta (ifall att)
KMP PX20 ..CTC Total ..med 3.5 ton bulkföråd
matwil
Entusiast!

Inlägg av matwil »

Väcker liv i tråden.

Jag tog råd av skorstenfejarmästaren här i umeå när jag installerade pannan 2006. Han råde mig att täta med brandtätningsmassa (Sika Firestop) mellan rökrör och skorsten. Nu när jag sotade senast så har det läkt lite sot in på pannrumsgolvet. Ser ut som att tätningsmassan har torkat för mycket , kanske fel att säga torkat men det ser ut så. Tätningsmassan ska ju torka.

Har ni någon patent lösning på att få det tätt? Knacka ur och kleta dit mer massa?
Focus Pe-20, Ulma 2000 TC, Tank 500/120
Shunt Automatik Siemens Villa 2 kompl.med innegivare
Keddy 210
Uppvärmd yta 210kvm till 21grader
Kwz 150 efter Focus pannan.
Dataloggning med webb presentation.
Energimätare på radiatorkrets
leifa.k
Energiprofet!

Inlägg av leifa.k »

joa skrev:Hur har alla ni andra som inte svarat :wink:
Som Roli.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 1st. hemmabyggda 800l. acktank, 30cm.isolering, braskamin, Citcops panasonic 12:a l/l, FTX ventilation, 90 st.X rör från Sfinx.
200m.borrhål 190m aktivt Nibe 1210/7-99 3000kr.
Skåne
Fröträd

Inlägg av Skåne »

Jag murade fast stosen, men blandade stenull i bruket, en massa glasull. Med glasull i blir bruket flexiblare samtigt som glasullen funkar som armering.

Jag klippte bitar av glasull och blandade med bruket, det var enkelt. Egentligen skulle det vara stenull, men det hade jag ingen när jag skulle mura så jag tog glasull. Än så länge har jag inte märkt av nån sprickbildning.

Fick tipset av min kusin som hjälpte mig med installationen. Det var en murare som i sin tur tipsat honom. Är det nån annan som känner till detta trick?
Egeninstallerad (mha kusin) Ecoflex, MAFA mini och Stora Enso på småsäck. Pelletsdrift sedan 28 feb 2007. KW012 dragbegränsare med Transtemper specialadapter.
elvis
Pannrumstomte!

Inlägg av elvis »

matwil skrev: Han råde mig att täta med brandtätningsmassa (Sika Firestop) mellan rökrör och skorsten. Nu när jag sotade senast så har det läkt lite sot in på pannrumsgolvet. Ser ut som att tätningsmassan har torkat för mycket , kanske fel att säga torkat men det ser ut så. Tätningsmassan ska ju torka.

Har ni någon patent lösning på att få det tätt? Knacka ur och kleta dit mer massa?
Knacka bort Sika skräpet och köp en säck vanligt murbruk för 40 kr.

Maskera runt och lägg något på golvet och kasta in bruket, inte peta eller försöka lägga på med slev eller för hand.
Pelletspannor genererar max 200 grader, det håller hur länge som helst.

Mvh
Janfire NH / Integral (Nöjd !!!!),12 meter skorsten, insatsslang 110 mm, Betonghus 315 m2, 3 plan á 105m2.
Skriv svar