Att sänka temperaturen vissa tider på dygnet

Doc
Stor entusiast!

Re: Vatten rinner uppåt, det går att tala med döda

Inlägg av Doc »

Anders G skrev:SVAMMEL!

Med felaktiga ingångsdata, och utan att kolla alla faktorer tex läget mot blåst etc kan man bevisa vad som helst.

Förbrukningsloggning startade faktiskt ett paar år innen tillägsisoleringen och sträkte sig till ett paar år efter. De två hus följde varann exakt!!
Ska försöka leter efter länken... :wink:
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Som vi alla vet så är energi oförstörbar så den försvinner inte så där hux flux. Alltså det jag vill säga är att när man efter en nattsänkning drar upp temperaturen så tillkommer det givetvis den energimängd som behövs för att öka de grader som man önskar, mot att ligga på samma temperatur. Men när man sedan nattsänker så får man tillbaka denna energimängd som åtgått för att dra upp temperaturen.

När det gäller värmeförlusterna från ett hus så vet man genom praktiska prov att för normalhuset är energiåtgången ungefär 5% för varje grads ändring. Detta innom spannet 15-25 grader C. Alltså en sänkning av temperaturen från 22 till 20 grader skulle innebära att man reducerar värmeförbrukningen med 10%

När det gäller nattsänkning med ex.vis 3-4 grader så gör trögheten i systemen att det kanske i praktiken bara blir en medelsänkning på 2 grader, vilket skulle ge 10% minskning av värmeförbrukningen, men eftersom vi sover ca 8 timmar så får man räkna ned det till ca 4%.

Så min åsikt är att det man sparar om årsförbrukningen till värme är ca 20000kwh rör sig om uppskattningsvis 400-800 kr om året.

Vilket jag tycker är en klar indikation om att det lönar sig.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Men ja tror då inte på allt som skrivs om besparingar...
T.ex motorstyrdchunt ny panna o brännare skulle enligt energikalkylen ge en besparing på 24% för mej..hmm :? + om jag byte fönster o tilläggsisolerade väggarna 10 cn skulle jag spara 38%... :shock: :D
Skulle inte tro de... Då skulle man sänka pelletsförbrukningen från 6700 kg till 4150 kg med 38% besparing...
Som ja gjort nu så ska ja sänka 24% från 6700 kg - 5100 kg pellets...
Tror att dessa så kalade experter inte riktigt har rätt... :D
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

André
Vart vill du komma?
Det du säger är att du har 5000:- kr om året för att finansiera allt detta.
Det blir verkligen svårt utan mycket långa peyofftider.
André
King Pinne!!!!!
Kontakt:

Inlägg av André »

Menade bara att jag personligen inte tror på att man spar nå på nattsänkning o en thermomatic kanske spar nån fjuttig%...
Men därimot har jag märkt stor skillnad om man sänker från 21-15° när man ä borta 3-5 dyngn...brännaren gick bara hälften så många timmar då...

Har en granne som sa igår att detta bara va strunt.. Han körde numera alltid 65° ut på systemet gjort så i 2 år inte märkt någon skillnad på förbrukningen (shuntgivaren pajade hade inte brytt sej om att fixa den)
Senast redigerad av André den sön 30 jan, 2005 15:34, redigerad totalt 1 gånger.
Thermia Bequem 15D, Nibe alpha keram, Borö 500/110 L Acktank, Laddomat 10 (tidigare 2 st Biona o 1 st Janfire) 13,5 m3 bulkförråd
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) spara 10% he he tror inte det, ingen isolering i huset? köp det istället eller köp mindre av annat alkohol tillexempel så spar man nog mer, räkna ören ?
öppna inte kylskåpsdörren ovs,5% /grad? kan inte funka hela vägen
nää nu ska jag ta en öl har 22gr varmt usch så slösaktig.kanke ska sänka till 15 gr ooo så komfortabelt!!! sorry grabbar!!

MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
ub
Stor entusiast!

Inlägg av ub »

8) spara 10% he he tror inte det, ingen isolering i huset? köp det istället eller köp mindre av annat alkohol tillexempel så spar man nog mer, räkna ören ?
öppna inte kylskåpsdörren ovs,5% /grad? kan inte funka hela vägen
nää nu ska jag ta en öl har 22gr varmt usch så slösaktig.kanke ska sänka till 15 gr ooo så komfortabelt!!! sorry grabbar!!

MVH: UB
ECOTEK A-4 I CTC TOTAL-85.
Christer_Hagglund
Gallringsobjekt

Inlägg av Christer_Hagglund »

Tack till alla som tog sig tid att dela med sig av sina erfarenheter :)

Jag tror nog att jag låter bli att sänka tempen, däremot ska jag öka spannet som termostaten jobbar i, från 5 grader till 10 eller kanske tom 15. Tror man sparar lika mycket på att låta motorshunten jobba, och få ner antalet starter på brännaren.

Inlägg av MP »

André skrev:
Menade bara att jag personligen inte tror på att man spar nå på nattsänkning o en thermomatic kanske spar nån fjuttig%...
Ja som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det i storleksordningen 4% man sparar om man nattsänker med 2 grader och det är ju inte så mycket. Så i grunden har jag samma åsikt. Men i absoluta tal så är det trots allt så att det rör sig om så mycket pengar så man får en payofftid på 3-6 år beroende på vilken totalkostnad man har för uppvärmningen.
Dessutom anser jag att det finns två stora skäl förutom att man på sikt sparar lite pengar.
-Bekvämlighetsfaktorn.
-Ger förutsättning för bra reglering om man har termostatventiler på radiatorerna. För att termostatventiler skall fungera fullgott så har de ett relativt smalt temperaturområde där regleringen blir optimal. Alltså här finns en liten skätt pengar att spara utan ansträngning.
Men därimot har jag märkt stor skillnad om man sänker från 21-15° när man ä borta 3-5 dyngn...brännaren gick bara hälften så många timmar då...
Ja du det är ju trots allt så lite som man sparar med att sänka ett par grader så det är svårt att lägga märke till att man sparar någonting. Men du ar ju lite motsägelsefull när du säger att om du sänker 6 grader så tror du att du sparar 50% men om du sänker 2 grader så tror du att du inte sparar nått alls. Jag vill påstå att du sparar enligt en linjär kurva motsvarande antal graders sänkning.

Har en granne som sa igår att detta bara va strunt.. Han körde numera alltid 65° ut på systemet gjort så i 2 år inte märkt någon skillnad på förbrukningen (shuntgivaren pajade hade inte brytt sej om att fixa den)
Ja med den inställning som din granne har (jag tror inte han brytt sig om att mäta på ett noggrant sätt) så tror jag inte att han har en chans att avgöra om det är schuntautomatiken som spar värme eller inte.
Jag har bott i samma villa i ca 30 år med relativt små förändringar i min värmeanläggning, men beroende på hur många familjemedlemmar som omfattats i hushållet och olika årstemperaturer så har jag loggat årsvärmebehov mellan 18000 till 34000 kwh/år. Värmer upp ca: 210 kvm.
Doc
Stor entusiast!

Inlägg av Doc »

...Ni spara inte på de få procent mindre energiåtgång, ni spara BRÄNSLE med optimerad brännardrift med färre start/stop genom att låta huset svalna under natten och sen låta brännare snurra under fullast utan stop ett tag på morgonen. :P
MP
Energiprofet!

Inlägg av MP »

Doc

...Ni spara inte på de få procent mindre energiåtgång, ni spara BRÄNSLE med optimerad brännardrift med färre start/stop genom att låta huset svalna under natten och sen låta brännare snurra under fullast utan stop ett tag på morgonen.
Ja det är ytterligare en spinnoffeffekt för de som inte har acktank.
Därför är det som vanligt förutsättningarna som man har som i många fall avgör om det är fördelaktigt eller ej.
FBKfan
Fröträd

Återväckning

Inlägg av FBKfan »

Väcker liv i den här gamla tråden 8)

Har nu fått tummen ur och investerat i en cbj thermomatic.
Det verkar ju tämligen enkelt att själv koppla till en billig timer för att kunna få automatisk temperatursänkning under vissa tider.
Frågan är bara: Är det någon idé att bry sig om att försöka spara energi genom detta?
Jag förmodar att många har skaffat sig ytterligare erfarenhet sedan frågan togs upp i den här tråden. Vad säger ni nu?
Janfire NH, Effecta pelletspanna med automatsotning,Thermomatic CBJ, MAFA flexskruv och eget byggt bulkförråd
bokmal
Ungskog

Inlägg av bokmal »

Intressant diskussion i den här tråden. Jag blir lite förvånad över att så många hänger upp sig på att nattssänkning inte skulle vara särskilt lönsam pga att man måste värma upp kåken igen på morgonen.

Det är ju så att anledningen till att man måste ha en värmepanna är att huset läcker ut värme. Om man håller en konstant temperatur så måste man elda med precis lika många kWh som huset läcker, energiprincipen kallas det!

Nästa faktum är att ju större skillnad det är mellan inne- och utetemperatur, desto mer energi läcker ut.

Alltså minskar energiförbrukningen om man har lägre innetemp. Jag tror att vi alla är överens om detta. Kanske går vi också med på experternas påstående att energibesparingen är ca 5% per grad sänkning inom normala temperaturintervaller.

Om vi då tänker oss att vi sänker temperaturen med 2 grader under hälften av dygnet så måste det ju innebära 1 grads medelsänkning totalt sett. Under vintern så kommer vi därmed i detta fall att spara 5% energi vilket kanske inte är så mycket men så är det i alla fall. Jag ansluter mig alltså till MPs tidigare inlägg i denna tråd
Biomatic 20+ 2006
thomasx
Energiprofet!

Inlägg av thomasx »

bokmal skrev: Alltså minskar energiförbrukningen om man har lägre innetemp. Jag tror att vi alla är överens om detta. Kanske går vi också med på experternas påstående att energibesparingen är ca 5% per grad sänkning inom normala temperaturintervaller.

Om vi då tänker oss att vi sänker temperaturen med 2 grader under hälften av dygnet så måste det ju innebära 1 grads medelsänkning totalt sett. Under vintern så kommer vi därmed i detta fall att spara 5% energi vilket kanske inte är så mycket men så är det i alla fall. Jag ansluter mig alltså till MPs tidigare inlägg i denna tråd
Hmm, tänkte först slå hål på detta.
Men faktum kvarstår, energi in = energi ut. Oavsett när var och hur. Detta eftersom energi aldrig kan skapas eller förstöras, bara omvandlas mellan olika former. Det enda sättet att få en sänkning olönsam, är om huset läcker mer energi i det kalla tillståndet, eller under nedkylning, uppvärmning. Men detta är inte så troligt, man skulle möjligen lite krystat kunna hävda att det blir större glapp i springor när huset blir kallare....

Fast å andra sidan, det kanske är väldigt troligt.
Man kan fundera över om det kan vara så att huset läcker mer energi under uppvärmning, då man skruvar upp tempen på elementen mer än normalt för att öka temperaturen i huset kan detta möjligen resultera i att den luft som läcker ut håller högre temperatur än normalt, och därmed läcker huset mer under uppvärmningsfasen. Om så är fallet kan man till och med tänka sig att det kan kosta mer att nattsänka än att hålla konstant temperatur i vissa fall. Och detta är då beroende av vilka temperaturer man har på elementen när man värmer upp huset.

Hejhej
Icecap
Pannrumsfanatiker!!!!

Inlägg av Icecap »

Jag håller på att fixa ett system med rumsstyrning, nattsänkning och hela klappet, såklart kommer det att inkludera en pannstyrning modell värre, nattsänkning osv.

Jag väljer den väg, inte för att spara värme men för att få maximal komfort. Att ha en shuntstyrning med inne/utegivare är i mina ögon en B-lösning, vi har termostat på varenda element i hela kåken och inte ens det duger åt mig!

Jag har hittat en liten motor med linjär rörelse till en inte all för hög pris, till den ska jag bygga en styrenhet med inbyggd temperaturmätning och regulering, den ska sedan prata med en centralenhet som då styr shunten så att det element som är mest öppet är 100% öppet, om det behöver mer värme kommer shunten att öka, om alla går under 100% kommer shunten att stänga lite.

Rent värmeekonomisk kommer det nog att vara en vinst med det men det kommer inte att betala runsgivarna förrän om ett bra tag men jag kan kyla ner ungernas rum när de inte är här, de kan få nattsänkning så att det blir lagom sovtemperatur vid sängdax osv.

Jag kommer såklart att integrera det med brännaren i sinom tid så att brännaren kan växla mellan underhåll eller inte osv, allt automatisk såklart.

Det är dock en bit väg innan jag hinner dit, jag har mycket annat att göra innan. Motorerna till ventilerna har jag hittat ett restparti så de kostar "bara" 150:-/st + moms, radiolänken kostar 400:-/st + moms och sen kommer processor + display, med lite tur kan jag knåpa ihop ett system för 800-900:-/element + moms och vi har en hel del element i huset (15 st) så jag ska investera 14K-15K + moms inkl. styrcentral.

Men då kommer jag att ha det värsta värmekontrollsystem som går att uppdriva!

Jag har såklart planerat en del andra features också men det vill jag inte berätta om nu.
Janfire NH, CTC 265B '72, K-Silo, KW SID012 dragbeg.
143m² (2 plan) + 71m² 1939, 20°C.
Var med i utv. av styrningen till Janfire NH brännaren.
Är inte PK!
Skriv svar