André skrev:
Menade bara att jag personligen inte tror på att man spar nå på nattsänkning o en thermomatic kanske spar nån fjuttig%...
Ja som jag sa i mitt tidigare inlägg så är det i storleksordningen 4% man sparar om man nattsänker med 2 grader och det är ju inte så mycket. Så i grunden har jag samma åsikt. Men i absoluta tal så är det trots allt så att det rör sig om så mycket pengar så man får en payofftid på 3-6 år beroende på vilken totalkostnad man har för uppvärmningen.
Dessutom anser jag att det finns två stora skäl förutom att man på sikt sparar lite pengar.
-Bekvämlighetsfaktorn.
-Ger förutsättning för bra reglering om man har termostatventiler på radiatorerna. För att termostatventiler skall fungera fullgott så har de ett relativt smalt temperaturområde där regleringen blir optimal. Alltså här finns en liten skätt pengar att spara utan ansträngning.
Men därimot har jag märkt stor skillnad om man sänker från 21-15° när man ä borta 3-5 dyngn...brännaren gick bara hälften så många timmar då...
Ja du det är ju trots allt så lite som man sparar med att sänka ett par grader så det är svårt att lägga märke till att man sparar någonting. Men du ar ju lite motsägelsefull när du säger att om du sänker 6 grader så tror du att du sparar 50% men om du sänker 2 grader så tror du att du inte sparar nått alls. Jag vill påstå att du sparar enligt en linjär kurva motsvarande antal graders sänkning.
Har en granne som sa igår att detta bara va strunt.. Han körde numera alltid 65° ut på systemet gjort så i 2 år inte märkt någon skillnad på förbrukningen (shuntgivaren pajade hade inte brytt sej om att fixa den)
Ja med den inställning som din granne har (jag tror inte han brytt sig om att mäta på ett noggrant sätt) så tror jag inte att han har en chans att avgöra om det är schuntautomatiken som spar värme eller inte.
Jag har bott i samma villa i ca 30 år med relativt små förändringar i min värmeanläggning, men beroende på hur många familjemedlemmar som omfattats i hushållet och olika årstemperaturer så har jag loggat årsvärmebehov mellan 18000 till 34000 kwh/år. Värmer upp ca: 210 kvm.